Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13  (gelezen 1578 keer)

Mint 13 staat erop en draait in plaats van XUbuntu, die veel te langzaam was. Spul is bijgewerkt en to-do lijst van Pjotr deels nagelopen.
Echter worden de Philips CD drive en printer niet herkend.
Ik zal ook een schermafdruk sturen vanaf andere pc.

Wie weet raad?
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/09, 09:22:46 »
Sorry hoor, maar doe eens iets meer moeite dan alleen halfslachtig je probleem dumpen; zo kunnen we je niet helpen.
Meer info over drive & printer, wat heb je zelf al ondernomen.


Algemeen: ik denk dat ik hier maar eens een sticky aan ga wijden.
Het komt te vaak voor dat mensen een probleem dumpen zonder info, en dan verwachten dat wij het maar oplossen via een glazen bol.  :o

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/09, 13:51:10 »
Sorry hoor, maar doe eens iets meer moeite dan alleen halfslachtig je probleem dumpen; zo kunnen we je niet helpen.
Meer info over drive & printer, wat heb je zelf al ondernomen.


Algemeen: ik denk dat ik hier maar eens een sticky aan ga wijden.
Het komt te vaak voor dat mensen een probleem dumpen zonder info, en dan verwachten dat wij het maar oplossen via een glazen bol.  :o
Ik draai al een jaar met Ubuntu en heb de nodige ervaring met Ubuntu. Ook dankzij Ubuntu Zeeland, Ron, Pjotr en Femke, die vaak reageren op mijn vragen. Ik heb zelfs al een Videobewerkingsprogramma draaien (Kdenlive).

Ik zal nu opstaan en een screendump opsturen, want bij Ubuntu installeren werd de CD drive wel herkend op dezelfde PC.

Met de Brother all-in-one printer heb ik al jaren een probleem op Ubuntu, zelfs Engelstalige websites geraadpleegd. Heb zelfs deze printer gekocht, omdat er Linux drivers zijn. Ik ga al 40 jaar met computers om, maar printen lukte dan met veel moeite met dit ding.

Voor scannen heb ik XP dan nog, die ik in een Virtualbox had draaien.
Dat moet ik er nog opnieuw op zetten. Dus binnen een half uur de beloofde screendump.

Hopelijk hoef ik niet uit te leggen, dat ik na het downloaden van de Mint iso, deze met Brasero op een DVD heb gebrand, deze onder XUbuntu heb ingelezen en hoopte, dat deze XUbuntu zou overschrijven. De eerste keer liep dat vast in een scherm. De tweede keer begon het systeem te vragen om de grootte van een nieuwe partititie aan te maken, dat is gebeurd, heb de voorgestelde grootte van 34 GB zo gelaten.

Bij het opstarten loopt hij nu meteen door naar Mint, wil ik XP draaien, dan kan ik in het startscherm daarvoor kiezen.
Nu sluit ik dit antwoord en loop naar de betreffende PC
(ja eigenlijk is het wel een rommeltje aan het worden op die PC).
Tot zo
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/09, 14:07:55 »
Hierbij de screendump
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/09, 14:16:47 »
Printen doe ik wel even in XP,
ik heb ergens op het forum staan in welke volgorde de CUPS en LPR  .deb geinstalleerd moeten worden om de printer aan de gang te krijgen. Dat topic is al 415 keer gelezen. Dus ik ben niet de enige, die er tegenaan loopt.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline PKing

  • Lid
Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/09, 17:48:14 »
Even toevoegend Brasero heeft bij mij altijd problemen gegeven met het branden van ISO bestanden, de standaard brandersoftware in Xubuntu xfburn voldoet wel goed hier.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/09, 17:54:52 »
Een beperkt overzicht van de belangrijkste apparatuur in uw computer maakt u als volgt:
             
              Open een terminalvenster en tik daarin de volgende tekst:
                  inxi -F
             
              Druk op Enter.
             
 Hebt u een probleem met Linux , en vraagt u hulp op een forum? Als u dit beperkte overzicht kopieert en plakt in uw hulpvraag op een forum, dan kan men u makkelijker helpen.

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/09, 21:11:23 »
Het zal aan de DVD gelegen hebben, want een andere DVD doet het wel. En zelfs in VLC Player, hoef ik dat niet meer te installeren.

Printer:
Ik ga dan maar eens tzt naar een HP printer uitkijken/ testen lezen./op het forum kijken/vragen stellen.

Met die draadloze Brother DCP J315 W ben ik bij ieder spanningsdipje steeds het LAN wachtwoord  kwijt uit de printer. 
Staat nu dan maar bedraad aangesloten op 1 PC. 

Alvast bedankt voor de tips.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/10, 06:35:02 »
Citaat
Het komt te vaak voor dat mensen een probleem dumpen zonder info, en dan verwachten dat wij het maar oplossen via een glazen bol.  :o
Het komt de laatste tijd veelvuldig voor en ik erger me er kapot aan.

Mijn glazenbol werkt niet altijd en dus is het voor mij maar ook voor andere hier, moeilijk om dingen op te lossen als we geen extra info hebben.

Iemand zei ook al, ik kijk eerst of er genoeg info staat, anders doe ik de moeite niet eens om te helpen.
Gelijk heeft hij.
Het is zo, dat het voor veel mensen moeilijk is om te weten, wat je wel en niet in een verhaal moet zetten om geholpen te worden.
Voor mij was het ook zo, dat ik alleen een handleiding voor het overstappen van Windows naar Mint kon vinden, het probleem daarbij was weer om de juiste zoektermen bij IxQuick in te voeren,, zodra het woord windows er in voorkomt krijg je een gigantische lijst met overstappen van allerlei Windows versies naar Mint.
Handleidingen met beginnersfouten is voor mij inmiddels een gepasseerd station na een jaar afkicken van Windows.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/10, 07:45:34 »
Het merk en type printer/drive lijkt mij toch wel essentiele info.....  :rolleyes:
Overigens: met welke computers werkte je begin jaren '70?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/10, 08:16:48 »

Het is zo, dat het voor veel mensen moeilijk is om te weten, wat je wel en niet in een verhaal moet zetten om geholpen te worden.
Voor mij was het ook zo, dat ik alleen een handleiding voor het overstappen van Windows naar Mint kon vinden, het probleem daarbij was weer om de juiste zoektermen bij IxQuick in te voeren,, zodra het woord windows er in voorkomt krijg je een gigantische lijst met overstappen van allerlei Windows versies naar Mint.
Handleidingen met beginnersfouten is voor mij inmiddels een gepasseerd station na een jaar afkicken van Windows.

De waarheid ligt een beetje in het midden, denk ik. Van jouw kant snap ik best dat je hier geen vier kantjes probleem neer gaat zetten. Ik kan me ook voorstellen dat al je geworstel met deze problemen een beetje in je eerste post te proeven was. Dat werkt bij mij net zo en het is een grote kunst dat niet te laten merken.

De andere kant is dat voor de mensen, die hier anderen bijstaan, hetzelfde geld, maar dan vanuit hun optiek. Die worden weer moe van alle vage problemen die naar voren komen. Ik zeg het misschien wat lomp, neem me dat niet kwalijk.

Dat zijn heel normale dingen tussen mensen. Dat dat ook op dit prachtige Forum voorkomt is logisch, want er lopen hier geen supersterren rond (alhoewel?).

Dan tenslotte nog een opmerking over die handleidingen. Ik heb een tijdje geleden een handleiding geschreven over het werken met Xubuntu. Dat heb ik met heel veel plezier gedaan en de positieve reacties hier op dit Forum gaven me veel voldoening. De volgende staat inmiddels op stapel. Dat gaat nog wel even duren. Je leest het in een half uurtje, maar het maken kost veel meer tijd.

Voordat ik aan het schrijven begon heb ik goed nagedacht over de opzet en de inhoud. Ik heb toen besloten het stuk installatie over te slaan. Ik heb daar veel ervaring mee, maar het is een speciaal karwei met nogal wat uitzonderingen. Ik vond dat ik er het beste aan deed te verwijzen naar dit Forum en de steunpunten. Voor een serieus probleem aan je auto ga je toch ook naar de garage?

Kortom mensen, laat elkaar in hun waarde, geniet van deze mooie computersystemen en besef dat het allemaal goeddeels vrijwilligerswerk is. Sommigen van die vrijwilligers doen dat, naast dat ze het gewoon leuk vinden, omdat een heleboel andere activiteiten niet voor ze is weggelegd. Bijvoorbeeld omdat ze moeilijk lopen of iets heel anders.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/10, 09:53:33 »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Nero

  • Lid
Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/10, 15:53:54 »
Even inbreken op deze discussie...
Overigens: met welke computers werkte je begin jaren '70?
Heb zelf vanaf '75 (toegegeven, is 39 jaar, dus geen 40) met oa de volgende gewerkt:
Mohawk Data Sciences Corporation (MDS) http://www.computerhistory.org/brochures/companies.php?alpha=m-p
Univac
Burroughs L2000
Burroughs 6700 (mainframe)
Bull Gamma 10 & 30 (mainframe)
Datapoint 2200, 5500, 6600, 8600, ...

Allemaal tussen '75 en '85. Of beperk je de computers tot de PC?

Offline Nero

  • Lid
Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/10, 16:59:43 »
Weet ik wel, ik wil er alleen maar op wijzen dat "de computer" ouder is dan 40 jaar, en dat TS dus wel kan ervaring hebben. Ik wou alleen het IMO negatieve ondertoontje bij deze vraag counteren.

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/10, 20:39:31 »
@bmwpiet, hier kan je de drivers voor je printer downloaden:
http://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=nl&lang=nl&prod=dcpj315w_eu_as&os=128&flang=English
Deze ken ik nog niet, ik zie er wel ineens een install tool bij staan.
Piet
Pederoco of anderen: ik krijg een foutmelding in Terminal als ik de instructies van de Brother site opvolg, ik zal een schermafdruk erbij doen.

Piet
« Laatst bewerkt op: 2014/11/04, 18:20:11 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Philips DVD drive en Brother printer niet gevonden in Mint 13
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/10, 20:52:24 »
Het zal aan de DVD gelegen hebben, want een andere DVD doet het wel. En zelfs in VLC Player, hoef ik dat niet meer te installeren.

Printer:
Ik ga dan maar eens tzt naar een HP printer uitkijken/ testen lezen./op het forum kijken/vragen stellen.

Met die draadloze Brother DCP J315 W ben ik bij ieder spanningsdipje steeds het LAN wachtwoord  kwijt uit de printer. 
Staat nu dan maar bedraad aangesloten op 1 PC. 

Alvast bedankt voor de tips.

Daarom vroeg ik ook om eens een andere dvd te proberen. Eerst zelf zulke dingen even uitproberen, lukt het nog niet, dan je vraag stellen met daarbij merk, type en het probleem en at je zelf al gedaan hebt. Dat zorgt er voor dat wij die willen helpen, al veel meer info krijgen.

Hopelijk heb je wat aan Pederoco zijn antwoord. Schrijf wachtwoorden op als je weet dat je ze kan vergeten, en anders reset je de printer en ga je opnieuw de printer configureren, dat kan ook helpen.
Sorry,
Ik ben soms te snel, ik had wel alle documenten en foto`s naar een stick gekopieerd, voor het geval dat. Daarna dacht ik het EVEN te doen.
Bij het installeren van Mint heb ik gekozen voor " naast XP"
XUbuntu stond daar niet bij.

Maar na een paar schermen was er ineens geen activiteit meer, geen HDD lampje wat druk knipperde of een bewegend balkje of iets wat ronddraait op het scherm. NIETS meer, Leek op een vastloper bij installeren van Mint.
Heb het spul toen uitgezet met de UIT knop of CTRL-ALT-DEL gedaan, dat weet ik niet meer.
Trouwens heb ik hier een heel logboek met alfabet tabbladen. Dus Mint staat nu bij de M. Veel handelingen genoteerd dus.

By the way, PDF lezen gaat nu ineens veel sneller dan in XUbuntu.

Piet
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop