Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foutmelding tweak?  (gelezen 989 keer)

Offline GjaltG

  • Lid
foutmelding tweak?
« Gepost op: 2020/06/22, 11:46:55 »
gnome-tweaks
WARNING : Shell not installed or running
WARNING : Shell not running
NoneType: None
WARNING : Error detecting shell
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/gtweak/tweaks/tweak_group_shell_extensions.py", line 216, in __init__
    raise Exception("Shell not running or DBus service not available")
Exception: Shell not running or DBus service not available

Offline vanadium

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/22, 11:55:42 »
WARNING : Shell not installed or running
WARNING : Shell not running
Blijkbaar zit je niet in de standaard ubuntu desktop (Gnome shell) maar op een andere. Het terminalcommando "echo $XDG_CURRENT_DESKTOP" zal je aangeven welke desktopomgeving je gebruikt.

Offline GjaltG

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/25, 11:43:43 »
Hartelijk dank, het antwoord op de vraag luidt : XFCE , en dat zegt mij op dit moment even niets

Offline vanadium

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/25, 11:58:34 »
Gnome Tweaks is bedoeld voor de bureaubladomgeving Gnome shell. Dat is de bureaubladomgeving die door de standaard Ubuntu wordt gebruikt. Jij gebruikt een andere bureaubladomgeving, XFCE. Mogelijk heb je dus Xubuntu geïnstalleerd.

Gnome Tweaks verwijderen: je kan er niets mee doen binnen jou bureaubladomgeving.

Offline GjaltG

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/25, 18:00:24 »
Dag Vanadium,
Kon nergens Tweak vinden bij de geinstalleerde programmaś. Op dit forum meerdere fouten gezien van langzaam en helemaal niet opstarten. Dus het ik mijn DVD met ubuntu 18.04.4-am64-desktop genomen en opnieuw geinstalleerd.(is nog bezig). Ik krijg dan de mogelijkheid om Xubuntu of ubuntu te installeren. Ik heb gekozen voor het verwijderen van ubuntu 18.04 en het opnieuw installeren hiervan. In dit process wordt echter aangegeven, dat ik Xubuntu aan het installeren ben. Dus heb ik waarschijnlijk nu opnieuw Xubuntu geinstalleerd. Laat wel even weten wat het geworden is. Tot zover bedankt

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/25, 18:34:15 »
Ik krijg dan de mogelijkheid om Xubuntu of ubuntu te installeren.

Ik heb nog nooit zoiets gezien. Mag ik vragen waar je die DVD / de ISO die erop staat vandaan hebt? Pure interesse :)

Mark
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline GjaltG

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/25, 19:44:19 »
Ik heb het niet opgeschreven. Dus ik weet het niet . Is het misschien op de dvd te herkennen? Dit vind ik wel op de dvd   
#define DISKNAME  Xubuntu 18.04 LTS "Bionic Beaver" - Release i386
#define TYPE  binary
#define TYPEbinary  1
#define ARCH  i386
#define ARCHi386  1
#define DISKNUM  1
#define DISKNUM1  1
#define TOTALNUM  0
#define TOTALNUM0  1

Re: foutmelding tweak?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/26, 15:09:21 »
Kun je niet beter de ubuntu iso downloaden van de ubuntu site? Dan heb je niet de verwarring met Xubuntu.
https://ubuntu.com/download/alternative-downloads
Even naar beneden scrollen bij alternative downloads.
Kubuntu 20.04

Offline ajjp

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/26, 16:55:19 »
Kun je niet nog beter direct de Ubuntu 20.04-versie installeren? De gewone download vind je hier: https://ubuntu.com/download/desktop

nahjo

  • Gast
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/26, 17:22:04 »
De installaties is dus Xubuntu en dan heb je, zoals al eerder is aangegeven, niets aan die Gnome tweaks  :)
Wil je beslist die Gnome tweaks gebruiken dan zal er een nieuwe Ubuntu installatie nodig zijn en zal je, zoals ook al is aangegeven, een andere iso moeten downloaden.
De grote vraag kan ook zijn waarom je die tweaks nodig denkt te hebben. Er is al heel veel te tweaken in Xubuntu met een paar eenvoudige opdrachten  ;)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/26, 18:02:47 »
Ik heb het niet opgeschreven. Dus ik weet het niet .

Dus ergens gedownload, begrijp ik dat goed? Mja van de officiële site is altijd beter.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline GjaltG

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/28, 12:35:24 »
@delikubuntu  ben al blij dat het werkt. @nahjo Inderdaad werk ik nu met Xubuntu en dat bevalt me eigenlijk wel. En idd ik heb die tweaks niet nodig heb ik later ontdekt.
@ajjp Om direct met de nieuwste uitgave te beginnen leek mij niet zinvol, vanwege het feit dat daar meestal ook nog iets aan verbeterd moet worden.
@ Vanadium ik werk dus nu op Xubuntu en moet wellicht op een ander forum mijn vragen stellen?

Offline ajjp

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/28, 14:28:37 »
Citaat
@ajjp Om direct met de nieuwste uitgave te beginnen leek mij niet zinvol, vanwege het feit dat daar meestal ook nog iets aan verbeterd moet worden
.
Ik snap je aarzeling, maar vergeet niet dat 20.04 al weer twee maanden geleden vrijgegeven is. In die tijd zijn d.m.v. updates fatale fouten wel verholpen. De probeerversies zijn overigens al vanaf december jl. downloadbaar.

En hoewel ik geen Vanadium heet: nee hoor, met Xubuntu zit je hier goed.

Offline vanadium

  • Lid
Re: foutmelding tweak?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/29, 12:01:37 »
@ Vanadium ik werk dus nu op Xubuntu en moet wellicht op een ander forum mijn vragen stellen?
Je vraag is hier thuis. Dit forum is er voor Ubuntu en alle officieel erkende "afgeleiden": die verschillen enkel in de desktopomgeving die ze aanbieden. Het gaat (2020-06-29) om Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio en Xubuntu. Ook gebruikers van andere distributies zijn welkom met hun vragen, maar dan enkel onder het topic "Andere distributies".