Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen  (gelezen 1484 keer)

Offline Beryllium

  • Lid
Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Gepost op: 2012/05/04, 08:30:19 »
Dag allemaal,

Begin deze week heb ik middels een volledig verse install mijn Toshiba Satellite P200 voorzien van Ubuntu 12.04 LTS, na ongeveer 2 jaar 10.04 LTS te hebben gedraaid.
Het is even wennen, maar vooralsnog positief over de verschillen!

Wel zijn er een drietal kleine dingen die ik niet onder de knie krijg, ik hoop dat julle mij kunnen helpen!

1) de opstart is vrij traag, lijkt met 2 zaken samen te hangen als ik naar dmesg kijk: (a) het wachten op eth0 (wat niet kan, want niet aangesloten) en (b) wachten op IPv6. Kan ik zowel IPv6 als eth0 vooraf uitschakelen?
De bewuste regels in de dmesg:
...
[    5.716280] EXT3-fs (sda1): mounted filesystem with ordered data mode
[   12.104065] usb 7-2: new low-speed USB device number 2 using uhci_hcd
[   15.933075] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
...
[   23.855506] ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): wlan0: link becomes ready
[   34.200037] wlan0: no IPv6 routers present
[   47.791900] audit_printk_skb: 36 callbacks suppressed

2) de brightness-controls van de laptop werken niet. Als ik met Fn+F6 of Fn+F7 de helderheid wil veranderen komt wel het blokje rechtsoven in beeld, en de balk verschuift mee met de toetsen, maar de helderheid verandert niet.
3) bij afsluiten blijft 9 van de 10 keer de laptop op het 'Ubuntu'-splash hangen. Enige wat dan werkt is de hardwarematige knop gebruiken.

Alle tips zijn welkom!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/04, 10:36:58 »
- Helderheid: probeer dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/varia#TOC-Sommige-laptops:-schermhelderheidproblemen
(punt 16, rechterkolom)
Experimenteer wat met de helderheidwaarde die jou het beste bevalt (in de instructie: 50).

- IPv6 zou ik niet uitschakelen, dat gaat sneller van pas komen dan je misschien denkt.

- eth0 uitschakelen: achterhaal welke kernelmodule er voor dat ding wordt geladen en zet 'm op de zwarte lijst in /etc/modprobe.d/blacklist.conf

Offline Beryllium

  • Lid
Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/04, 10:57:21 »
Ha Pjotr,

Dank voor je tip over de helderheid, ga ik proberen.

[edit] Lukt niet... terminal meldt:
Citaat
setpci: Warning: No devices selected for "F4.B=50".

Over de eth0: hoe kan ik dat achterhalen?

Bij toeval overigens het volgende gemerkt. Ik heb de propriety driver van ATI uitgeschakeld en nu kan ik weer gewoon rebooten en ook shutdown werkt weer. Dat lijkt dus direct met de FGLRX samen te hangen.
Gekke is: terwijl ik dat aan het proberen was (propriety driver uitgeschakeld) werkte opeens de brightness wel weer. Na rebooten helaas weer niet. Misschien ook een link daarmee...
« Laatst bewerkt op: 2012/05/04, 10:59:03 door Beryllium »

Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/04, 11:34:51 »
@Pjotr: Het duurt nog tot 2013 vooraleer IPv6 bij consumenten wordt uitgerold.

Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/04, 12:10:52 »
Ha Pjotr,

Dank voor je tip over de helderheid, ga ik proberen.

[edit] Lukt niet... terminal meldt:
Citaat
setpci: Warning: No devices selected for "F4.B=50".

Over de eth0: hoe kan ik dat achterhalen?

Bij toeval overigens het volgende gemerkt. Ik heb de propriety driver van ATI uitgeschakeld en nu kan ik weer gewoon rebooten en ook shutdown werkt weer. Dat lijkt dus direct met de FGLRX samen te hangen.
Gekke is: terwijl ik dat aan het proberen was (propriety driver uitgeschakeld) werkte opeens de brightness wel weer. Na rebooten helaas weer niet. Misschien ook een link daarmee...

typ:
lspci -ven zoek je ethernetkaart.

Zelf zie ik daar dan tussenstaan (uiteraard per type/merk anders):
       
Kernel driver in use: r8169
Kernel modules: r8169

Dat is dan de naam van de module die op zwarte lijst moet.

Offline Beryllium

  • Lid
Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/04, 12:33:54 »
Dank je Erik, gelukt.

Gek genoeg is het afsluiten nu weer corrupt... en dat terwijl ik de stuurprogramma's niet heb veranderd in de tussentijd.

Het blijft al met al erg vreemd.
Waarom werkt die brightness controller niet? En waarom sluit Ubuntu niet gewoon (desnoods geforceerd) af? Toch wel flinke bugs...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/04, 13:25:47 »
- IPv6 zou ik niet uitschakelen, dat gaat sneller van pas komen dan je misschien denkt.
De meesten zitten achter een router, dus eigenlijk is IP v6 alleen belangrijk voor de router<>provider, intern kan je gewoon IP v4 (blijven) gebruiken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/04, 14:32:18 »
- IPv6 zou ik niet uitschakelen, dat gaat sneller van pas komen dan je misschien denkt.
De meesten zitten achter een router, dus eigenlijk is IP v6 alleen belangrijk voor de router<>provider, intern kan je gewoon IP v4 (blijven) gebruiken.

Sterker nog: bijna niemand heeft nog een IPv6-adres dat ook al gebruikt wordt. Bedrijven wel en sommige consumenten hebben een adres, maar de meesten zitten nog op IPv4 of gebruiken nog IPv4. IPv6 wordt pas volgend jaar een hot item voor consumenten.

Offline Beryllium

  • Lid
Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/09, 07:40:11 »
Nou, even een update...

Het wilde allemaal niet lukken. Het afsluiten deed-ie uiteindelijk in ongeveer 50/50 van de gevallen nadat ik de Ati propriety-drivers had uitgeschakeld én acpi=force aan de opstartregel had toegevoegd. De brightness kon ik nu ook af en toe opeens wel of niet afregelen.

Maar nog steeds geen goede oplossing, en toen crashte Unity. En nog een keer. Grrrr.
Het is voor het eerst dat een nieuwe release van Ubuntu zo slecht met mijn laptop overweg kan. En dan het trage opstarten, irritant.

Anyway, ik heb de stap gezet om Ubuntu er af te halen, en gisteravond heb ik openSUSE erop gezet (ik heb nog getwijfeld over Mint, maar omdat dat ooik Debian/Ubuntu-gebaseerd is, net gedaan vanwege het gevoel dat daar dezelfde problemen zouden blijven).
Het is duidelijk een ander systeem dan Ubuntu (vooral KDE moet ik aan wennen), maar op de draadloze netwerkkaart na, die me even een uurtje puzzelen kostte, werkte alle hardware (tot nu toe) out-of-the-box.

Dus wie weet, als me dit bevalt, gaat Ubuntu bij mij een tijdje de ijskast in. Gezien de grote hoeveelheid bug-reports over bijvoorbeeld die brightness-tools, mist volgens mij ergens in de ontwikkeling van (vooral) de LTS-versies een goede focus op bugs van dit soort kleine, maar ergerlijke dingen.

Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/09, 10:05:15 »
"Gezien de grote hoeveelheid bug-reports over bijvoorbeeld die brightness-tools, mist volgens mij ergens in de ontwikkeling van (vooral) de LTS-versies een goede focus op bugs van dit soort kleine, maar ergerlijke dingen."

Of het mist in de kernelontwikkeling? openSUSE gebruikt namelijk een heel andere kernel dan Ubuntu 12.04

Offline Beryllium

  • Lid
Re: Update naar 12.04 vanaf 10.04: kleine problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/09, 10:55:39 »
Dat zou ook heel goed kunnen.
Wat de reden ook is, het is wel vervelend, en ook wel jammer want omdat ik Ubuntu al jaren gebruik, ga ik er nu toch van af.

Ik weet dat de laatste keer updaten (naar de vorige LTS) ook al niet zonder slag of stoot ging, dus de toekomst voor verdere versies zie ik somber in...

Sjammer.