Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Download via SSH  (gelezen 3498 keer)

AS1

  • Gast
Download via SSH
« Gepost op: 2009/02/12, 17:13:40 »
Hoi,
Mijn vriend uit het verenigd koningkrijk (engeland dus) heeft een gameserver gehuurd maar heeft totaal eeen eravring met linux, de game die ik wil draaien is Star Trek voyager Elite force,

Om met de server te werken moet je verbinding maken via SSH, zodra ik daarbinnen ben wil ik een bestand van een site naar de server downloaden maar de server is engelstalig en oakt t commande Wget of Sudo WGET niet

dit is wat ik invoerde
wget -c http://maps.tnlsoft.com/bg/stvef_multiplayer.tar.gz
en hij pikt m niet

vervolgens als ik m eindelijk gedownload heb wil ik m uitpakken omdat alles via de commandline moet heb ik geen idee hoe ik dit moet doen...

Dus: ik heb nodig:
- een werkend command om via SSH bestanden naar de server te downloaden
-Een werkend commando om via SSH een targz archiev dat op de serer staat uit te pakken

en is er een mogelijkheid om vanaf mijn pc (windows XP / ubuntu 8.0.4) een bestand te uploaden naar die server

BVD

AS1

Re: Download via SSH
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/12, 17:50:47 »
Hallo,

de taal van de computer maakt niet uit voor de commando's. Het zou erg zijn :P .

Wat waarschijnlijker is, is dat noch sudo, noch wget op de computer geïnstalleerd staan. Sudo valt te vervangen door su, waarna je het root-wachtwoord moet typen. Waarschijnlijk zal deze computer dus geen Ubuntu draaien. Het standaardgebruik van sudo is iets wat alleen Ubuntu doet (en Mac OS X, maar goed, da's geen Linux-distro), de andere gebruiken allemaal een root-account en dus su. Wget zal je moeten installeren. Een alternatief voor Wget is curl, misschien dat dat wél geïnstalleerd is.

Voor tar archieven, probeer het commando 'tar' . (Ja ik weet het, Linux is moeilijk :P ). tar xf archief.tar.gz zou het moeten doen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline vanadium

  • Lid
Re: Download via SSH
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/12, 17:58:44 »
Als je ssh toegang hebt, dan kan je commandogewijs altijd met "scp" bestanden van je lokale Ubuntu station naar de server sturen.

Nog gemakkelijker is met sshfs de remote server te mounten: dan kan je op de server kopiëren net als op een gewone schijf.

Ook nautilus zelf ondersteunt sshfs: File - Connect to server, kies SSH.

Als wget op de server niet werkt, kan je het bestand altijd eerst lokaal downloaden en dan op de server plaatsen.

Een tar.gz bestand stel je vrij met

tar -xvzf foo.tar.gz

AS1

  • Gast
Re: Download via SSH
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/12, 18:02:24 »
ok nu snap ik t niet meer

Offline vanadium

  • Lid
Re: Download via SSH
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/12, 18:06:43 »
Wat snap je niet? Misschien snappen wij jou niet.

Citaat
Dus: ik heb nodig:
- een werkend command om via SSH bestanden naar de server te downloaden
-Een werkend commando om via SSH een targz archiev dat op de serer staat uit te pakken
Ik heb je drie mogelijkheden gegeven om via ssh naar de server te downloaden (ik zou eerder spreken van uploaden)
SeySayux en ik hebben je verwezen naar het tar commando
Niet te kort door de bocht, aub!

AS1

  • Gast
Re: Download via SSH
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/12, 18:24:10 »
ik heb t al gevonden (denk ik) eerst werkte ik via windows maar om dit via ubuntu te doen is veel makkelijker

AS1

Offline vanadium

  • Lid
Re: Download via SSH
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/12, 18:40:22 »
Citaat
eerst werkte ik via windows
Dat verklaart veel ;)

Juiceh

  • Gast
Re: Download via SSH
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/18, 20:45:10 »
Een SSH/FTP verbinding starten via de commandline is voor beginners en zelfs voor veel gevorderden erg moeilijk en vooral irritant om te doen.
Ik raad je aan om FileZilla te downloaden via de manager en het daarmee te doen.

Filezilla starten >> File >> site manager

En dan een nieuwe connectie opzetten. Bij servertype kies je dan "SFTP (SHH File Transfer Protocol)".