Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot windows xp en ubuntu 12.04  (gelezen 1043 keer)

Offline hgk

  • Lid
dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Gepost op: 2014/04/30, 14:58:38 »
Op mijn windows xp computer is de installatie van ubuntu gelukt. Er verschijnt bij opstarten een Grub (versie 1.99) schermpje waarin ik ubuntu kan opstarten, maar XP krijg ik niet aan de praat als ik op de onderste mogelijkheid Windows NT/2000/XP loader on /dev/sda2 klik.  (dev/sda2 is de oude C: partitie in windows.)
Kennelijk heb ik hier iets verkeerds aangegeven bij de installatie.
Kan ik dit oplossen zonder een herinstallatie?

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/30, 16:36:16 »
Kun je een overzicht van je schijf/partities weergeven?
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline daniel

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/30, 19:55:25 »
Start je ubuntu op en geef daar in de terminal venster de volgende commando:

sudo update-grub

start je computer nu opnieuw op en kijk of windows wel opstart vanuit het grub menu.

Offline hgk

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/03, 14:20:14 »
Hallo Daniël en BenMedia,
Hartelijk dank voor jullie reactie.
De terminal opdracht sudo update-grub is wel uitgevoerd maar heeft helaas niet gewerkt.  Bij de uitvoering van grub.cfg  zie ik de meldingen:
-found Dell Utility Partition on/dev/sda1
-found windows/NT/2000/XP l (loader) on /dev/ sda2
-found linuxmint 16 (Petra) on/dev/sda 6.
(Die melding vind ik vreemd. Het is wel zo dat ik  oorspronkelijk heb geprobeerd linux mint petra vanaf een bootable dvd te installeren maar dat liep vast. Daarna heb vanaf een bootable usb stick ubuntu geïnstalleerd.Dat ging probleemloos.)

Gparted geeft de volgende partitieindeling:
/dev/sda1 (Fat 16; 39 Mb groot) >Dell utility partitie.
/dev/sda2 (ntfs; 25 Gb groot; 7 Gb vrij) > de oude windows xp systeem partitie.
/dev/sad3 -extended- 121 Gb.
/dev/sad4  Dellrestore (3Gb groot)
/dev/sda5 (Fat 32; 38 Gb groot) > de oude document D: partitie.
/dev/sda6 (ext4; 41 Gb groot; 3.46 Gb gebruikt)
/dev/sda7  linuxswap (1012MB)
/dev/sda8 (ext4; 40Gb groot; 4.4. gebruikt)

Als ik in het opstartmenu op de regel: Dell  Utility Partition ( on/dev/sda1 klik komt het Dell Diagnostic programma.
Als ik op de regel Windows/NT/2000/XP on/dev/sda2 klik komt hij na even zoeken weer terug in het opstart menu.
Als ik dan 'e'  toets krijg ik de volgende opdrachtsequentie:

Setparams 'windows NT/2000/XP (loader) on /dev/sda2
insmod part-msdos
insmod ntfs
set root=hd0, msdos2)search --no floppy --fs-uuid-- set=root 7028E85128E8183C
drivemap -s (hd0) $[root}
chainloader +1

Ik had de schijf in windows XP verdeeld in C: (systeem 26GB).  + D: (documenten) 40Gb + E:  80Gb
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op  E:
In ubuntu zijn de windows bestanden op de C: en D: partitie  zichtbaar en te openen.
Hopelijk geeft deze informatie een aanknopingspunt.
Mvg  hgk



Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/04, 10:03:45 »
Ik zie geen 80 Gb partitie.
Wel zie ik twee partities van ongeveer 40 Gb met daar tussen een swap partitie.
Waarschijnlijk is de ene de mislukte poging van Mint en de ander de Ubuntu installatie.

Dat je vanuit Ubuntu op de partities van XP kan komen is normaal.

Dit heeft echter niets te maken met dat XP niet wilt opstarten.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/04, 10:08:11 door Erik Krom »

Offline daniel

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/04, 11:29:40 »
Het lijkt dat windows xp beschadigd is, je kunt nog een poging doen met:

http://www.supergrubdisk.org/rescatux/

veel succes

Offline hgk

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/04, 15:46:09 »
Hallo Daniël,
Ik heb van www.supergrubdisk.org/rescatux de super_grub_disk_hybrid-1.9851.iso gedownload en opgeslagen, uitgepakt en geopend.( grub.cfg geklikt)  En vervolgens nog eens de terminalopdracht sudo update-grub gegeven. Geen resultaat. De grub versie is nog steeds 1.99-21unbunttu.314.  Verder weet ik niet wat ik er mee moet doen.
Als ik Dell diagnostic utility start in het opstart menu komen er geen foutmeldingen maar dat zegt, denk ik, niets over windowsXP.
Ik wil eigenlijk graag Ubuntu deïnstalleren. De 3 linux partities  formatteren en dan  en dan kijken of ik XP weer aan de praat krijg. (Desnoods met een recent acronis true image bestand.)
Daarna een nieuwe poging linuxmint 16 er op te zetten met een nieuw bootable dvd.
Mijn vragen zijn dan:
1. is dit goed plan? Os is er een beter plan?
2. hoe deïnstalleer ik ubuntu (en de mislukte Mint 16 partitie) het effectiefst?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/04, 18:57:40 »
Ik heb geen verstand van windows.
Je kunt met een live cd gewoon de twee linux partities en de swap partitie verwijderen en opnieuw partioneren met Gparted.
Hoe je dan opnieuw op moet starten weet ik niet, tenzij je weer een nieuwe linux installeert.
Je kan dan gelijk je data redden en XP opnieuw installeren.

Succes!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/04, 21:31:41 »
Ik heb van www.supergrubdisk.org/rescatux de super_grub_disk_hybrid-1.9851.iso gedownload en opgeslagen, uitgepakt en geopend.

Een .iso-bestand hoor je niet uit te pakken en te openen, maar als image (is een optie in je brandprogramma) te branden op een cd/dvd of met een daarvoor bedoeld programma (zoals UNetbootin) op een usb-stick te zetten.
Daarna de pc opstarten vanaf die cd/dvd/usb-stick.

Offline hgk

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/04, 22:20:21 »
Daar was ik al bang voor dat het alleen via het branden kon. Een image bestand van 1,2 Mb branden? Nou ja, dat gaat natuurlijk wel snel.
Ik ga het proberen.   

Offline Mikkel

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/04, 22:55:37 »
Daar was ik al bang voor dat het alleen via het branden kon. Een image bestand van 1,2 Mb branden?
Je kunt het ook op een usb-stick zetten met bijv. UNetbootin. ;)

Kennelijk heb ik hier iets verkeerds aangegeven bij de installatie.
Tijdens de installatie kom je in het venster waar je de verschillende schijven/partities van je pc ziet. Onderaan in dat venster staat een regel waar GRUB geïnstalleerd zal worden. Het zou kunnen dat daar een verkeerde schijf/partitie stond. Zorg er bij een volgende installatie voor dat daar sda staat.

Offline daniel

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/05, 12:20:34 »
Je kunt in gparted de partitie van windows verwijderen en opnieuw formateren als ntfs partitie.
Installeer nu windows op die partitie.
Nu windows geinstalleerd is zal die alleen met windows opstarten.
Doe dan super grub cd erin om te grub te herstellen en je hebt beide systemen.


Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/06, 07:57:34 »
Als het met supergrubdisk niet lukt kan je nog de MBR herstellen zodat je Windows weer gewoon opstart.
Daarna zou je een gehele nieuwe poging kunnen doen en de laatste 3 partities op orde brengen tot alleen een 80Gb en een swap.

https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-
(Punt 8, rechter kolom.)

Komende zaterdag is er een release party. Hier word ook installatieondersteuning gegeven.
Als je niet helemaal zeker bent betreft de partities is het misschien een idee om langs te komen:
http://www.ubuntuparty.nl

Offline hgk

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/07, 23:27:00 »
Even alles op een rijtje. Ik heb het volgende gedaan:
De computer opgestart met acronis true image.iso (versie 11) en het laatste image bestand (dd. 3.4.2014) van de windows XP partities C: en D: drive teruggezet (de beide partities dus hiermee overschreven zonder ze eerst te verwijderen).  Er was ook een MBR optie (spoor nul). Die is kennelijk meegenomen.. De actie verliep ‘succesvol’. Maar Windows XP start nog steeds niet op en nu verschijnt het GRUB opstartscherm ook niet meer en komt ubuntu niet aan de praat.
Het lukt niet op te starten met de windows XP prof installatie cd van Dell  (zoals aanbevolen in de url (…) Grub-verwijderen- -terug naar uitsluitend windows (Erik Krom). Daar staat ook te lezen dat herstel operaties zoals door mij uitgevoerd de MBR kunnen corrumperen.
Met de supergrub.iso cd kom ik ook niet verder
Ook de acronis.iso geeft geen sjoege meer.
De bootable  Linuxmint dvd (ditmaal MD5sum gecontroleerd) start wel mooi op. Met Gparted zijn alle partities mooi te zien, ook de windows XP C: en D: drive en de wordbestanden zijn in Libreoffice op te roepen.
Ik heb een Hiren’s Boot Cd 15.2 die ook opstart. Er is een mini XP optie waarmee te werken is in windows. Er zijn verder dos opties en diverse boot en MBR herstel opties. Ik kan niet beoordelen welke ik moet aanspreken. Enkele pogingen hadden geen resultaat.
Ik heb deze dagen weinig tijd en kan een en ander pas dit weekend en anders een week later bekijken. Ben wel van plan naar de Ubuntu-bijeenkomst in Apeldoorn te komen.
Het behouden van een werkend windowsXP  op deze computer (van 2006) is voor mij geen halszaak. 
Ik ben nog wel van plan te proberen de MBR te herstellen met behulp van de UBcd. Ik probeerde reeds het .iso bestand te downloaden om te branden, maar ik krijg een .exe bestand  die UBCD download  en installeert (op een andere computer).
Als het niet lukt de MBR te herstellen (en XP aan de praat te krijgen) dan is het voor mij een prima oplossing om met alleen ubuntu (of linux mint) verder te gaan en de windows c: en D; partities te laten voor ze zijn, want ik kan dan mijn documenten oproepen in libreoffice.
Tot zover dank voor de geboden hulp.
Mvg hgk

Offline hgk

  • Lid
Re: dual boot windows xp en ubuntu 12.04
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/15, 11:52:48 »
Ik ben er uit, in zoverre tenminste dat ik nu een goed werkbare ubuntu 14.04 op mijn desktop heb. Ubuntu geïnstalleerd op de schijf waar 12.04 stond. Geen werkzame dual boot met XP vooralsnog, maar daar kan ik later nog eens naar kijken. Veel gehad ook aan de computertips 'direct doen na installatie', vooral ook omdat ze je wegwijs maken in hoe ubuntu werkt.
Inmiddels Ubuntu ook op een oude asus-laptop aan het werk gekregen.
Mvg hgk