Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeldformaat veranderen  (gelezen 323 keer)

Beeldformaat veranderen
« Gepost op: 2016/10/15, 09:22:29 »
hallo,


ik heb vorig weekend een nieuwe laptop gekocht en ik krijg het beeldformaat niet naar mijn zin. Ik bedoel: de lettertypes van internet en van het beeldscherm, zoals er Toepassingen en Locaties staat en eigenlijk alles, is te klein naar mijn zin. Ik heb het al wat kunnen aanpassen met de tweak tool maar blijft niet goed. Op internet heb ik het al kunnen veranderen zoals ik dat vroeger deed maar er blijft vanalles te klein. Vooral internetpagina 's zijn lastig, facebook is allemaal zo gecentreerd en dan word het een kleine onoverzichtelijke hoop, de zijkanten blijven leeg. Weet iemand wat ik kan doen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeldformaat veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/15, 10:57:27 »
Welke desktop gebruik je? In de standaard Ubuntu versie, met Unity, ga je naar Screen Display in de instellingen. Er is een instelling "Scale for menu and title bars" die ervoor zorgt dat alles vergroot wordt.

Re: Beeldformaat veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/16, 10:53:46 »
Ik heb Ubuntu 14.04 geïnstalleerd. Ik heb iets gedownload maar kan er niet aan uit om het lettertype aan te passen. CompizConfig settings manager. Unity kreeg ik niet geïnstalleerd, ik kan niets zoeken in het Ubuntu softwarecentrum, krijg geen zoekbalk. Maar aan deze Compiz manager geraak ik niet wijs. Er zijn zoveel functies om aan te duiden en ik begrijp niet welk kan dienen om de lettertypes te vergroten.

Re: Beeldformaat veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/16, 11:00:39 »
In die Compiz manager heb ik Unity kunnen inschakelen maar bij die instellingen geraak ik er niet aan uit voor lettertypes aan te passen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeldformaat veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/16, 12:09:32 »
Je doet ingewikkelde dingen. Als je de standaard versie van Ubuntu gebruikt, dan gebruik je de Unity desktop. In Systeeinstellingen (System settings) heb je "Beeldscherm" (Display) en dan krijg je in Ubuntu 16.04 de dialoog zoals in bijlage. Ik ben niet zeker of die "Scale" optie er al is in Ubuntu 14.04.

Systeemfonts aanpassen gaat niet zo eenvoudig. Daar kan je dan geholpen worden door eerst Unity tweak tool te installeren. Ga, in Unity Tweak Tool, naar Appearance - Fonts, en je kan daar de systeemfonts vergroten, of zelfs andere fonts kiezen.

In Firefox kan je een webpagina vergroten. Jammer genoeg moet je dat telkens opnieuw doen. Beter is om je toevlucht te nemen tot een addon hiervoor. Ik gebruik de addon "Zoom Page".