Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-root in primaire of logische partitie ?  (gelezen 1065 keer)

Offline elspierre

  • Lid
Ubuntu-root in primaire of logische partitie ?
« Gepost op: 2008/04/27, 15:44:52 »
Ik werk met Windows XP. Windows staat in een primaire partitie en ik heb ook nog een  2e primaire partitie met data. Ik heb bovendien nog een niet-gepartitioneerde niet-toegewezen  ruimte van 50 G op mijn IDE-schijf. Ik wil een dual boot systeem maken met Ubuntu 8.04.

Wat kan ik nu het beste doen. Ubuntu bij installatie met de live CD op 3 logische partities zetten ( root, swap en home)   ofwel de root in een primaire partitie en de swap- en home- in 2 logische partities of maakt het niet uit wat ik doe. Krijg ik geen opstartproblemen als de root niet in een logische partitie staat ?

Ik ben een beginneling met Ubuntu en daarom wat onzeker.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.

Offline 3rwin

  • Lid
Ubuntu-root in primaire of logische partitie ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 16:05:59 »
De root van Ubuntu werkt ook op een logische partitie alleen primair heeft de voorkeur.

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu-root in primaire of logische partitie ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 16:40:25 »
Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt wat je doet. Je hebt zowieso een extended partitie nodig aangezien je meer dan 4 partities wil. Je kan een derde primaire gebruiken voor /, en dan een extended voor /home en swap (zo zou ik het wellicht doen om "estetische" redenen), maar je zou ook meteen alles in de extended kunnen zetten: echt, ik denk dat het niet uitmaakt.