Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EFF: Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks  (gelezen 772 keer)

EFF: Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks
« Gepost op: 2012/10/30, 17:58:30 »
Hallo, kwam toevallig net een stukje tegen op de site van de Electronic Frontier Foundation, met de nieuwsgierig makende titel "Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks", gepubliceerd op 29 oktober jl.

De auteur struikelt er over dat Unity Dash-queries in 12.10 ongevraagd naar derde partijen zoals Amazon worden doorgepiept. Dat kan een privacy-probleem veroorzaken. Ook info hoe je dat uit kunt zetten. Onderstreept nog eens welke koers Canonical vaart. Niet verwerpelijk per se, maar het doet me opnieuw een beetje mijn wenkbrauwen fronsen.

https://www.eff.org/deeplinks/2012/10/privacy-ubuntu-1210-amazon-ads-and-data-leaks

Offline emiel1976

  • Lid
Re: EFF: Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/30, 18:44:11 »
Best hevig als je het zo leest. Van de andere kant ben ik het wel gewend dat dit gebeurd aangezien Google, Apple en Microsoft hier ook erg bedreven in zijn.
Maar ik dacht dat ze alles bij Cononical deden filteren en dat blijkt dus maar deels waar te zijn of zie ik dat verkeerd?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: EFF: Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/30, 20:12:40 »
Citaat
Maar ik dacht dat ze alles bij Cononical deden filteren en dat blijkt dus maar deels waar te zijn of zie ik dat verkeerd?

Wat bedoel je daar mee? Het encryptie verhaal? (tussen de gebruiker en canon.?)

Re: EFF: Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/30, 20:17:14 »
Op OMG! Ubuntu! besteden ze ook aandacht aan het EFF verhaal. Kritiek (b)lijkt terecht te zijn. http://www.omgubuntu.co.uk/2012/10/eff-ubuntu-shopping-lens-a-major-privacy-problem

Overigens geeft Canonnical aan de aanbevelingen van de EFF serieus te nemen en (een aantal) die te verwerken in 13.04 Zou goed zijn als die ook via de updates in 12.10 terecht komen.

Re: EFF: Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/30, 20:24:18 »
dat idee van de dash en een shopping-lens was van meet af aan brak.

Een stevige, corrigerende, update zou volledig terecht zijn. Ik hoop enkel dat de ijdelheid niet in de weg staat. ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: EFF: Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/30, 22:02:44 »
Citaat
Maar ik dacht dat ze alles bij Cononical deden filteren en dat blijkt dus maar deels waar te zijn of zie ik dat verkeerd?

Wat bedoel je daar mee? Het encryptie verhaal? (tussen de gebruiker en canon.?)

Dat ja. Ik dacht dat ze dat met alles deden zodat alleen je gegevens daar komen als je er op klikt.
Maar nu las ik ook dat ze ip adressen en zo door geven.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: EFF: Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/31, 08:43:30 »
Op OMG! Ubuntu! besteden ze ook aandacht aan het EFF verhaal. Kritiek (b)lijkt terecht te zijn. http://www.omgubuntu.co.uk/2012/10/eff-ubuntu-shopping-lens-a-major-privacy-problem

Overigens geeft Canonnical aan de aanbevelingen van de EFF serieus te nemen en (een aantal) die te verwerken in 13.04 Zou goed zijn als die ook via de updates in 12.10 terecht komen.

Maak je niet ongerust, de EFF is nou niet bepaald een instantie die fud/onzin verkoopt. Het geeft de burger moed, deEFF is er overigens voor de burger en zijn rechten, dat Can. bezig is om  "gaatjes" te dichten, en blijkbaar kritiek serieus neemt, zowel vanuit de community als buiten de community. Leuk te weten dat veel mensen die bij de EFF werken Ubuntu gebruiken overigens.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/31, 08:45:16 door leoquant »

Re: EFF: Privacy in Ubuntu 12.10: Amazon Ads and Data Leaks
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/31, 20:29:51 »
De EFF is inderdaad een degelijke club. Een van de  eerste dingen die ik doe bij een verse installatie is hun https everywhere extentie voor Firefox installeren.