Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extensie voor Nautilus tbv tagging?  (gelezen 386 keer)

Extensie voor Nautilus tbv tagging?
« Gepost op: 2021/06/24, 21:07:24 »
Wat ik mis aan de file manager Nautilus is een optie om files te taggen (label aan de file hangen). Dat hoeft voor mij niet als metadata aan het bestand komen te hangen maar mag ook in een apart bestand mee lopen. Zou helemaal mooi zijn als ik ook op de tags kan filteren.
Ik heb al gegoogled en blijkbaar zijn er wel mensen mee bezig geweest maar het meeste dat ik kan vinden is 10 jaar oud. Dat moet toch ondertussen wel eenvoudiger kunnen met een leuke grafische interface. Kent iemand een extensie voor Nautilus die voldoet aan mijn wensen?

Ik kan ook wel zelf iets verzinnen met hyperlinks naar de bestanden vanuit een spreadsheet (en dan de functionaliteit van LibreOffice gebruiken voor selectie) maar dat wordt niet constant gesynchroniseerd. Ben helaas ook niet zo handig in scripting.

Re: Extensie voor Nautilus tbv tagging?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/25, 20:19:36 »
Er bestaat wel een tooltje (Tagsistant), helaas niet mooi geïntegreerd in Nautilus maar command-line:

https://itectec.com/ubuntu/ubuntu-tagging-files-on-ubuntu/

Ik zal er eens induiken.

Offline MKe

  • Lid
Re: Extensie voor Nautilus tbv tagging?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/25, 21:54:32 »
Tmsu is ook een mooie tool en heeft als voordeel dat je een virtueel file systeem kunt mounten waarin je kunt zoeken op tags.

Re: Extensie voor Nautilus tbv tagging?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/25, 22:00:18 »
Thnx, daar ga ik ook mee aan de slag. Even snel iets over opgezocht en het doet wat ik zou willen.