Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apt en apt-get  (gelezen 1096 keer)

Offline loti

  • Lid
Apt en apt-get
« Gepost op: 2017/07/06, 19:46:36 »
Wat is het verschil tussen apt en apt-get?

Bvd

Offline ajjp

  • Lid
Re: Apt en apt-get
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/06, 20:01:17 »

Re: Apt en apt-get
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/06, 20:37:13 »
@ajjp,
Maar wat is jouw antwoord.
Naar andere sites verwijzen is wel heel makkelijk!
@loti,
Het makkelijkste is om te kijken in de terminal:
man apt-getof:
 man aptapt-get word gebruikkt bij de versie 14.04, en apt word gebruikt bij 16.04
Dus eigenlijk is er weinig verschil, of je moet naar de details kijken.

Succes verder!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Apt en apt-get
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/06, 20:51:54 »
Naar andere sites verwijzen is wel heel makkelijk!
En nog Engelstalig ook. Omdat ik zo snel geen Nederlandstalige uitleg kon vinden heb ik een Ubuntu-nl wiki-pagina over apt opgezet (let op pagina is nog in aanbouw, aanvullingen en/of verbeteringen zijn welkom).
https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Apt
Klik links bovenin op Documentatie


Offline loti

  • Lid
Re: Apt en apt-get
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/06, 22:43:03 »
Bedankt voor jullie bijdragen,  ik ben weer wat wijzer geworden.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Apt en apt-get
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/07, 15:59:08 »
Nu de vraag van loti naar tevredenheid beantwoord is, wil ik nog wel even reageren. Ik heb bewust gewacht, om niet de discussie over de inhoud te vertroebelen met die over de vorm. Iets wat in de reacties #2 en #3 (deels) wel gebeurt.
Eerst @ pederoco. Wat is er mis met een verwijzing geven? Is een antwoord op een vraag alleen goed als ik het met eigen woorden zeg? En dan nog zijn die eigen woorden alleen maar een omschrijving van wat ik elders gelezen c.q. geleerd heb; geen zelf ontwikkelde kennis.
Ik had ook het simpelste antwoord kunnen geven, namelijk dat m.i.v. 16.04 apt-get vervangen kan worden door simpelweg apt. Maar dat is niet het hele verhaal. En omdat loti ook geen nieuwkomer is, ging ik ervan uit -misschien ten onrechte- dat hij dat wel wist, en naar meer achtergrondkennis op zoek was. Die kun je inderdaad in de terminal vinden met man xxxxx, maar die beschrijving is zeer formeel. De door mij gegeven link bevatte in mijn ogen een prettig beschreven en begrijpelijke uitleg die ik zelf meer gewaardeerd zou hebben dan de manual uit de terminal. Maar ieder zijn smaak.
Ook de opmerking van testcees over het Engels vind ik wat misplaatst. Zelf gaf hij al toe niets goeds in het Nederlands te kunnen vinden. Bovendien ga ik ervan uit dat Engels voor de vraagsteller geen probleem is. Is dat anders, dan verwacht ik dat dat gemeld wordt. Enkelen op dit forum doen dit consequent, en daar wordt dan keurig rekening mee gehouden.

Ik reageer omdat die de tweede keer is in korte tijd dat iemand (de vorige keer was het iemand anders) aangevallen wordt op het geven van een verwijzing. Nogmaals, er is in mijn ogen niets mis met een goede verwijzing. Liever een goede verwijzing dan een onduidelijk verhaal in eigen woorden. En de meeste mensen zijn met een verwijzing net zo goed geholpen.
Laten we ons vooral concentreren op de inhoud.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Apt en apt-get
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/07, 20:21:41 »
Het onderwerp opgeschoond en van een slotje voorzien............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.