Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: School cd's en Oo  (gelezen 4612 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
School cd's en Oo
« Gepost op: 2009/01/11, 11:39:47 »
Hier in huis is Ubuntu toch wel de standaard geworden. Er zijn echter zaken, gelukkig erg weinig, die windows vereisen. Althans wij weten hier geen manier om dat onder Ubuntu te laten werekn.

Mijn dochter krijgt van school voor de taallessen CD's. Is er, weet er iemand, een manier om deze onder Ubuntu te gebruiken zonder dat Windows nodig is?

Verder zoek ik een methode om de spellchecker in Oo uit te zetten zonder dat de gebruiker die zelf kan manipuleren.  Eén van onze kids heeft een computer nodig op de basis school, hij heeft Reuma. Hij moet zo veel mogelijk werken met de computer omdat schrijven niet goed lukt. Hij mag echter geen gebruik maken van spellingscontrole... Iemand een goed idee?
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: School cd's en Oo
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/11, 11:43:46 »
Voor Frans gebruikt een van mijn kinderen een taal-CD onder Wine. Gaat prima: Cd in de computer steken, wachten tot het bestandsbeheerschermpje verschijnt, dubbelklikken op het .exe bestand.

Heb je Wine al geïnstalleerd?

Offline Drummies

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/11, 11:50:16 »
Hier in huis is Ubuntu toch wel de standaard geworden. Er zijn echter zaken, gelukkig erg weinig, die windows vereisen.

Verder zoek ik een methode om de spellchecker in Oo uit te zetten zonder dat de gebruiker die zelf kan manipuleren.  Eén van onze kids heeft een computer nodig op de basis school, hij heeft Reuma. Hij moet zo veel mogelijk werken met de computer omdat schrijven niet goed lukt. Hij mag echter geen gebruik maken van spellingscontrole... Iemand een goed idee?

is dat niet in te stellen mbv extra>>taal>>voor selectie>> V geen spellings controle in Oo
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/11, 13:02:02 »
Ok fijn! Ik heb Wine, ga dat proberen. Het lijken de zelfde CD's als hier idd.

Wat betreft Oo. Dit is inderdaat de instelling die ik ken. Maar deze boef is niet van de domme en de school natuurlijk ook niet. Deze truuk is heel makkelijk zelf te veranderen. Ik zoek een methode die dat niet is. Dus niet op gebruikersniveau instelbaar want dan kun je de kuit belazeren en daarmee leer je geen Nederlands...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline vanadium

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/11, 13:10:02 »
Ik vraag mij af hoe spellingscontrole je kan beletten nederlands te leren - ik zou denken integendeel. Los daarvan: je kan het woordenboek verwijderen of de taal de-installeren. Van zodra de whizkid een beetje zijn systeem kent (en zo hoort het) en vrijheid heeft over zijn computer (daar streeft de free software foundation al decennia naar) kan hij het altijd weer herinstalleren. De enige sluitende remedie is een big brother systeem. Ik begrijp die verkrampte reacties van ons onderwijs tegen vrijheid en technologische ontwikkelingen niet.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/12, 10:05:17 »
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens.

Helaas, ons onderwijs systeem is zoals het is. Ik maak de regels niet. Ik moet me dus aanpassen aan de heersende opvattingen. Wie weet krijg ik daar op termijn wat beweging in?

Dank voor je oplossing ik ga kijken of dat gaat werken in de praktijk.
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline koos4401

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/12, 11:13:12 »
Ik hoop dat ik niet in de kerk sta te vloeken:
Onder Windows zijn er nogal wat scanprogramma's die ipv tekst tabellen inlezen. Veel oude rekenboekjes bevatten nog de beroemde kolommen met sommen die er als tabel uitzien. Je hebt zo snel veel opgaven gedigitaliseerd en dus uitprintbaar.

Ben nog niet zover om te kijken of readiris e.d. ook in linux bestaan / werken.

gr. en succes!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/12, 17:07:51 »
Ha dat inscannen van die rekenboekjes lijkt me een prima idee. Eens kijken o ze dat op school kunnen of bv via de uitgever kunnen krijgen...

Iets anders is School cd's onder Wine.

Ik begrijp daar geloof ik niks van, veel dingen, zoals ook dit gaat niet lukken bij mij. Ik heb een CD Getal en ruimte voor VWO 2. De setup gedraaid. Geen bestanden in het menu maar wel heel veel rommel die niet lijkt te werken. Ik begrijp niet wat ik dan zou moeten doen...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Re: School cd's en Oo
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/12, 17:28:52 »
Ik geloof dat je best via toepassingen > wine > Browse C:\ drive kijkt waar de bestanden geïnstalleerd staan
waarschijnlijk zal het dan zoiets zijn : /home/ejfrolich/.wine/drive_c/Programma Bestanden/getal/getal.exe

(is fictief dus niet kopiëren  ;) )

dan maak je op het bureaublad (of in het toepassingen menu, zo je wilt) een starter aan met

wine /home/ejfrolich/.wine/drive_c/Programma Bestanden/getal/getal.exe

met een klikje wordt de toepassing dan gestart onder wine


heb je de CD nog niet geïnstalleerd, dan open je het installatie bestand (setup.exe waarschijnlijk) met wine (rechtermuisklik, openen met Wine Windows ... )
nadat het geïnstalleerd ga je zoals hierboven te werk

Re: School cd's en Oo
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/12, 17:36:02 »
Dan weet ik niet welk onderwijssysteem uw kind volgt, maar op onze school mag je gewoon spellingscontrole gebruiken hoor.

Re: School cd's en Oo
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/12, 17:50:28 »
Dan weet ik niet welk onderwijssysteem uw kind volgt, maar op onze school mag je gewoon spellingscontrole gebruiken hoor.

Vistaus, ik geloof dat typen een vervanging is voor pen en papier. En dan heb je ook geen F7 ...

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/12, 18:44:34 »
Het spel met Wine gaat niet werken. ik zie nu een menu optie in Wine waar het programma staat. Klik ik er op dan gaat er een tijdje (klokje in beeld) iets gebeuren, daarna stopt alles en is er niets zichtbaar. Ik kan van alles vinden maar geen programma starter. Wel twee mappen met lange nummers waar weer setup. exe bestanden in staan o.a. Ook een map met de naam van het prgramma, het enige wat daar in staat zijn twee programma iconen.

Ik ben bang dat het of niet werkt of ik gewoon te stom ben hiervoor. Helaas. Jammer want dat zou betekenen dat overstappen voor de kids nog niet kan helaas.
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Re: School cd's en Oo
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/12, 18:55:41 »
Het spel met Wine gaat niet werken. ik zie nu een menu optie in Wine waar het programma staat. Klik ik er op dan gaat er een tijdje (klokje in beeld) iets gebeuren, daarna stopt alles en is er niets zichtbaar. Ik kan van alles vinden maar geen programma starter. Wel twee mappen met lange nummers waar weer setup. exe bestanden in staan o.a. Ook een map met de naam van het prgramma, het enige wat daar in staat zijn twee programma iconen.

Ik ben bang dat het of niet werkt of ik gewoon te stom ben hiervoor. Helaas. Jammer want dat zou betekenen dat overstappen voor de kids nog niet kan helaas.
De school mag je niet dwingen Windows te gebruiken. Het is ronduit belachelijk dat schoolsoftware niet multiplatform is, in de vorm van Flash of Java. Het is meestal Flash, dat werkt onder Linux, maar het moet zonodig in een .exe gestopt worden. Als het dan multiplatform is, in de vorm van een webpagina, werkt die weer alleen onder IE. De overheid streefde naar open standaarden? Ik merk er niets van.

Re: School cd's en Oo
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/12, 18:56:40 »
Dan weet ik niet welk onderwijssysteem uw kind volgt, maar op onze school mag je gewoon spellingscontrole gebruiken hoor.

Vistaus, ik geloof dat typen een vervanging is voor pen en papier.

Niet op alle scholen.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/12, 18:58:18 door Vistaus »

Offline Erik_m

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/12, 19:03:13 »
Het spel met Wine gaat niet werken. ik zie nu een menu optie in Wine waar het programma staat. Klik ik er op dan gaat er een tijdje (klokje in beeld) iets gebeuren, daarna stopt alles en is er niets zichtbaar. Ik kan van alles vinden maar geen programma starter. Wel twee mappen met lange nummers waar weer setup. exe bestanden in staan o.a. Ook een map met de naam van het prgramma, het enige wat daar in staat zijn twee programma iconen.

Ik ben bang dat het of niet werkt of ik gewoon te stom ben hiervoor. Helaas. Jammer want dat zou betekenen dat overstappen voor de kids nog niet kan helaas.
De school mag je niet dwingen Windows te gebruiken. Het is ronduit belachelijk dat schoolsoftware niet multiplatform is, in de vorm van Flash of Java. Het is meestal Flash, dat werkt onder Linux, maar het moet zonodig in een .exe gestopt worden. Als het dan multiplatform is, in de vorm van een webpagina, werkt die weer alleen onder IE. De overheid streefde naar open standaarden? Ik merk er niets van.

Niet om vervelend te doen hoor, maar dit is niet de overheid, dit zijn uitgevers. Aldus sprak de docent van een middelbare school, waar 99% nooit van linux gehoord heeft, en die dus eigenlijk wel een beetje begrijpt dat die software alleen voor windows wordt gemaakt. Niet dat hij er blij mee is, maar het is niet anders.

Re: School cd's en Oo
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/12, 19:04:19 »
Het spel met Wine gaat niet werken. ik zie nu een menu optie in Wine waar het programma staat. Klik ik er op dan gaat er een tijdje (klokje in beeld) iets gebeuren, daarna stopt alles en is er niets zichtbaar. Ik kan van alles vinden maar geen programma starter. Wel twee mappen met lange nummers waar weer setup. exe bestanden in staan o.a. Ook een map met de naam van het prgramma, het enige wat daar in staat zijn twee programma iconen.

Ik ben bang dat het of niet werkt of ik gewoon te stom ben hiervoor. Helaas. Jammer want dat zou betekenen dat overstappen voor de kids nog niet kan helaas.
De school mag je niet dwingen Windows te gebruiken. Het is ronduit belachelijk dat schoolsoftware niet multiplatform is, in de vorm van Flash of Java. Het is meestal Flash, dat werkt onder Linux, maar het moet zonodig in een .exe gestopt worden. Als het dan multiplatform is, in de vorm van een webpagina, werkt die weer alleen onder IE. De overheid streefde naar open standaarden? Ik merk er niets van.

Niet om vervelend te doen hoor, maar dit is niet de overheid, dit zijn uitgevers. Aldus sprak de docent van een middelbare school, waar 99% nooit van linux gehoord heeft, en die dus eigenlijk wel een beetje begrijpt dat die software alleen voor windows wordt gemaakt. Niet dat hij er blij mee is, maar het is niet anders.
Moeten die uitgevers niet voldoen aan richtlijnen van de overheid?

Re: School cd's en Oo
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/12, 19:27:42 »
@Vistaus:
Dan weet ik niet welk onderwijssysteem uw kind volgt, maar op onze school mag je gewoon spellingscontrole gebruiken hoor.

Vistaus, ik geloof dat typen een vervanging is voor pen en papier.

Niet op alle scholen.
Als je de eerste post goed leest:

Eén van onze kids heeft een computer nodig op de basis school, hij heeft Reuma. Hij moet zo veel mogelijk werken met de computer omdat schrijven niet goed lukt. Hij mag echter geen gebruik maken van spellingscontrole...

Re: School cd's en Oo
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/12, 19:30:16 »
@Vistaus:
Dan weet ik niet welk onderwijssysteem uw kind volgt, maar op onze school mag je gewoon spellingscontrole gebruiken hoor.

Vistaus, ik geloof dat typen een vervanging is voor pen en papier.

Niet op alle scholen.
Als je de eerste post goed leest:

Eén van onze kids heeft een computer nodig op de basis school, hij heeft Reuma. Hij moet zo veel mogelijk werken met de computer omdat schrijven niet goed lukt. Hij mag echter geen gebruik maken van spellingscontrole...
Op de middelbare school gaat men ervan uit dat je het Nederlandse schrift enigszins beheerst. Op de basisschool moet men dat nog leren, dus lijkt het inderdaad vrij logisch dat spellingscontrole uit den boze is.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/12, 20:57:28 »
Wat ik dan weer wat vreemd vind is dat blijkbaar alleen IE ondersteunt wordt in dit soort programma's

Zou het niet zo kunnen zijn dat ook bij uitgevers Mr. gates iets te veel in de melk brokkelt...
Verder denk ik dat Linux langzaam steeds populaider wordt op scholen. In de klas van mijn dochter alleen zitten 3 leerlingen met een EEE PC onder Linux... Er is volgens mij een voorzichtige opmars aan de gang. Multiplatform ontwikkelen is volgens mij niet meer het probleem. Appele doet al aardig mee, saillant detail... Bill is mede eigenaar. nou schijnt hij ook iets met Linux te doen dus wie weet al zou ik het jammer vinden als dat op die manier tot stand zou komen...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Re: School cd's en Oo
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/13, 08:35:42 »
Kun je geen mailtje sturen naar de uitgevers van de CD's. Misschien hebben zij ook al eens nagedacht over hoe de CD's te draaien zijn op linux, maar niet uitgegeven wegens niet commercieel. Of kunnen zij je zeggen wat er moet gebeuren onder wine.

En als zij geen oplossing hebben, dan weten ze toch da niet elk schoolkind windows gebruikt op hun computer... kan ook al een stap in de goede richting zijn.

Piet Vanraad

  • Gast
Re: School cd's en Oo
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/13, 09:35:00 »
Citaat
Verder zoek ik een methode om de spellchecker in Oo uit te zetten zonder dat de gebruiker die zelf kan manipuleren.  Eén van onze kids heeft een computer nodig op de basis school, hij heeft Reuma. Hij moet zo veel mogelijk werken met de computer omdat schrijven niet goed lukt. Hij mag echter geen gebruik maken van spellingscontrole... Iemand een goed idee?

Stel alles in open office in. Zoek het configuratie bestand van open office en maak het alleen lezen. Wijzig eigenaar en groep van het bestand naar root. Het kan zijn dat u deze vraag beter zou stellen op één van de open office mailing lijsten.

Offline Erik_m

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/13, 20:43:23 »
Het spel met Wine gaat niet werken. ik zie nu een menu optie in Wine waar het programma staat. Klik ik er op dan gaat er een tijdje (klokje in beeld) iets gebeuren, daarna stopt alles en is er niets zichtbaar. Ik kan van alles vinden maar geen programma starter. Wel twee mappen met lange nummers waar weer setup. exe bestanden in staan o.a. Ook een map met de naam van het prgramma, het enige wat daar in staat zijn twee programma iconen.

Ik ben bang dat het of niet werkt of ik gewoon te stom ben hiervoor. Helaas. Jammer want dat zou betekenen dat overstappen voor de kids nog niet kan helaas.
De school mag je niet dwingen Windows te gebruiken. Het is ronduit belachelijk dat schoolsoftware niet multiplatform is, in de vorm van Flash of Java. Het is meestal Flash, dat werkt onder Linux, maar het moet zonodig in een .exe gestopt worden. Als het dan multiplatform is, in de vorm van een webpagina, werkt die weer alleen onder IE. De overheid streefde naar open standaarden? Ik merk er niets van.

Niet om vervelend te doen hoor, maar dit is niet de overheid, dit zijn uitgevers. Aldus sprak de docent van een middelbare school, waar 99% nooit van linux gehoord heeft, en die dus eigenlijk wel een beetje begrijpt dat die software alleen voor windows wordt gemaakt. Niet dat hij er blij mee is, maar het is niet anders.
Moeten die uitgevers niet voldoen aan richtlijnen van de overheid?

Dat geheid, maar of daar al een richtlijn over bestaat... denk het niet. En dan nog dat afdwingen.

Re: School cd's en Oo
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/13, 21:59:12 »
De school mag je niet dwingen Windows te gebruiken. Het is ronduit belachelijk dat schoolsoftware niet multiplatform is, in de vorm van Flash of Java. Het is meestal Flash, dat werkt onder Linux, maar het moet zonodig in een .exe gestopt worden. Als het dan multiplatform is, in de vorm van een webpagina, werkt die weer alleen onder IE. De overheid streefde naar open standaarden? Ik merk er niets van.

Leg dat de leraar eens uit, zo heb ik voor school (natuurkunde) het progamma 'coach' nodig wat niet onder linux werkt, ik kan wel via de schoolcomputers werken of via de PC van mijn vader, maar toch....
Het maakt opzich zoiezo niet heel veel uit aangezien ik momenteel een dual-boot draai, voor hoe lang dat duurt...

Anyway, de problemen zijn dus nog steeds die cd'tjes en OpenOffice, toch?
Heeft uw dochter (of zoon?) die cd ook daadwerkelijk echt nodig? Zelf zit ik nu in mijn 4e jaar met getal en ruimte en tot nu toe hebben wij ze nooit nodig hebben gehad...
Ik ben bang dat het niet zal lukken die aan de praat te krijgen...

Wat die spellingscontrole betreft lijkt het me dat je gewoon de taal kan verwijderen inderdaad...
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: School cd's en Oo
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/14, 02:11:21 »
Meestal zijn het niet zulke gecompliceerde proggies en zouden die gewoon in Wine moeten kunnen werken.

Installeer dat proggie eens in windows en bekijk het dan eens.
Vervolgens alles naar een map in Ubuntu kopiëren en dan de .exe opstarten met Wine.

Je krijgt vanzelf foutmeldingen over drivers die hij niet vind die je dan weer kan kopieeren van de windows directory.

ik tot op heden praktisch alles aan de gang gekregen op deze manier.
Tis ff prutsen maar het lukt wel.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: School cd's en Oo
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/27, 07:30:17 »
Grandyman,

Das een leuk idee, onder windows kijken, alles in Ubuntu zetten en proberen. Waar moet ik dat programma dan neerzetten, onde de Wine dir of zo. En waar moet ik de drivers zetten, ik neem aan dat Wine ze moet kunnen vinden?
Linux Mint, mijn nieuwe keus!