Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BIOS settings  (gelezen 1537 keer)

Offline vissertw

  • Lid
BIOS settings
« Gepost op: 2021/02/26, 16:28:50 »
Goedemiddag,

Ik heb een PC waar Linux Mint op draaide, die gaf problemen na een update, iets met BusyBox.
Daar ik toch al van plan was terug te gaan naar Ubuntu dacht ik er dus een verse installatie op te zetten.
Alvorens heb ik de knoopcel op het moederbord vervangen, als ik nu de PC opstart om te gaan installeren krijg ik een scherm American Megatrends waar een opsomming staat ven wat er is aangetroffen.

Helemaal onderaan staat:
Please enter setup to recover BIOS settings.
CMOS Date/Time Not set, dat is duidelijk, datum en tijd moet ik instellen.
Daaronder twee opties:
Press F1 to run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Neem ik F1 of neen ik F2

De vraag is misschien makkelijker gesteld dan beantwoord, alvast bedankt voor de uitleg.

Ton.


Offline DeBaas

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/26, 16:42:04 »
In de setup kun je datum en tijd instellen (F1)
In de default (F2) mode wordt (in Ubuntu of Mint) de klok later gelijk gezet aan de internet tijd.

Maar, soms wil een installatie niet goed lukken als de tijd teveel (jaren) afwijkt.
Ook kun je in de setup de opstart volgorde van opslagmedia instellen en overtollige apparaten (bijv, floppy en serieel/parallel poorten) uitzetten.
In de huidige PC's met UEFI kun je ook nog kiezen voor uit/aan zetten van secureboot en/of legacy BIOS emulatie (CMS)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vissertw

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/27, 10:11:42 »
Goedemorgen, ik kwam er gisteren niet meer aan toe.
Nu heb ik tijd en datum goed staan .
En ik heb nu Bios Setup Utility geopend.
De onderste regel is System Information, als ik die selecteer en enter geef kom ik in Bios Information.
Maar ik kan daar niets in selecteren, ik kan er niet doorheen bladeren alle regels zijn grijs.
De informatie die daar staat klopt wel overigens.

Ton.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: BIOS settings
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/28, 12:43:49 »
Er komen wat meldingen binnen dat dit over Mint gaat: Ja en nee.
vissertw is sowieso van plan om naar Ubuntu over te stappen, maar komt niet door de BIOS heen. Het feit dat er geen Mint wordt opgestart maakt daarbij weinig uit. Het gaat er niet om dat Mint gefixt moet worden, maar de PC zelf. Het besturingssysteem is dus irrelevant.

Wat het bios betreft, bios information is meestal sowieso om gewoon info te geven, niet om iets te wijzigen. Als je dat wil, zal het ergens in de Bios Setup Utility moeten zijn.

Offline vissertw

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/28, 13:31:19 »
Dat laatste klopt, althans, ik heb nu in beeld    grub rescue>   en ik kom niet verder.

Nou spelen er twee zaken, het is een al oudere computer en het is niet de dagelijkse computer hier in huis, mijn vrouw werkt hier af en toe mee.
We hebben nu wel besloten hem te vervangen, te vervangen voor een computer met Linux, Ubuntu er op.
En die koop je niet overal, het is eigenlijk allemaal Windows.

Nou heeft een vriend van mij een gebruikte PC gekocht bij deze firma:   https://tvdlcomputers.nl/product-categorie/dell/
Keurig verzorgd, max drie jaar oud en geen klachten over de PC zelf ook.
Maar de leverancier werkt alleen met Windows en weet verder niet of Linux te installeren is, hij wil een computer eventueel wel afleveren zonder OS.
Ik heb her en der gelezen dat Dell erg open staat om Linux mogelijk te maken op haar computers.

Maar, kun je er ook de mist mee in gaan, en dan bedoel ik dat nou juist dat ene model Dell zich niet leent voor Linux?
Of is hier iemand met kennis van zaken betreffende andere merken die zich goed lenen om Linux op te installeren?

Ik hoor het graag,

Groeten,

Ton.

Re: BIOS settings
« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/28, 16:26:00 »
Meestal zit je met een Dell of HP wel goed. (Ik vind hem wel aan de prijs.) Zijn gewoon degelijke kantoormachines.
Maar ik zou de pc die ik op het oog heb wel fysiek willen zien en kunnen proberen met een live usb-stick. Zou toch zonde zijn als het niet is wat je dacht.
(Qua geheugen zou ik voor tenminste 8gb gaan + hij zou USB 3 moeten hebben + ik zou er een SSD in willen hebben - kan je er ook nog even mee vooruit)
« Laatst bewerkt op: 2021/02/28, 16:32:51 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vissertw

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/28, 18:30:10 »
Ik snap wat je bedoelt, maar de winkel bezoeken was daar ook voor Corona volgens mij al niet mogelijk, en een PC uitproberen al helemaal niet vrees ik, de firma is volkomen Windows minded.

Toch een beetje als klap op de vuurpijl heb ik het ouwe ding weer aan de gang, gek genoeg wilde het met een opstartbare stick niet lukken ,een opstartbare versie op een oude externe schijf zetten deed het werk wel.

We kunnen weer even voort, dank voor het meedenken.

Ik meld mij binnenkort weer op het forum met een verdwenen muis probleem na upgrade in Lubuntu, geen draadloos en geen muis met usb bedraad, helemaal weg.
Het betreft een laptop dus ik heb nog een touchpad.

Groeten,

Ton.

Offline HWE64

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/28, 20:14:39 »
Ik heb zelf een HP en Dell bij deze firma gekocht. Zien er goed uit en werken ook prima. Zelf op een pc W10 vervangen door Xubuntu. Werkt perfect (zie onderschrift)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vissertw

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/01, 08:05:39 »
Kijk, dat is een mooi bericht op de maandagmorgen, hartelijk dank.

Groeten,

Ton.

Offline jan11000

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #9 Gepost op: 2021/03/01, 09:03:51 »
Op je oude pc kun je in de bios nog iets controleren, dit om de hd sneller te laten werken.

Harde schijf controller op AHCI zetten, vaak kun je kiezen uit, ide(deze is langzamer maar wel goed), raid(deze niet gebruiken), en AHCI(hier werkt je hd sneller soepeler, soms ook sata genoemd in sommige biossen).

Ook kun je de reclame scherm uitzetten, dan zie je meer info op het scherm.

Offline vissertw

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #10 Gepost op: 2021/03/01, 09:17:48 »
Mooi, daar ga ik zeker eens naar kijken.

Eerst nog even een andere vraag, er draait nu dus Xubuntu op, maar ieder keer als de PC geactiveerd wordt nadat het scherm zwart is geworden vraagt het systeem om het wachtwoord en ik kan niet vinden waar die functie uit te schakelen.

Ton.

Offline HWE64

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #11 Gepost op: 2021/03/01, 10:11:44 »
Zie de beschrijving van Pjotr https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/vragen-4.html#ID5
Gebruik gedit in Xubuntu i.p.v. xed. Het is natuurlijk wel een veiligheid weghalen wat ik niet zou adviseren :'(.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: BIOS settings
« Reactie #12 Gepost op: 2021/03/01, 16:32:44 »
Citaat
maar ieder keer als de PC geactiveerd wordt nadat het scherm zwart is geworden vraagt het systeem om het wachtwoord

Zie bijlagen. Kan ook nog de schermbeveiliging zijn. Die kan het scherm vergrendelen. Is bij Xubuntu niet altijd even helder. Ik heb dit allemaal maar op uit gezet.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vissertw

  • Lid
Re: BIOS settings
« Reactie #13 Gepost op: 2021/03/01, 18:03:19 »
Je was me  net voor, ik had deze nu ook gevonden, dit is wat mij betreft dus opgelost.

Allen dank voor het meedenken.

Ton.