Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Autostart in Gnome van slag in Jaunty  (gelezen 957 keer)

Offline Wiley

  • Lid
OPGELOST Autostart in Gnome van slag in Jaunty
« Gepost op: 2009/05/02, 21:14:33 »
Hallo,

Sinds Jaunty is het autostarten van applicaties van slag. Skype startte opeens 2 keer op. Verwijderen uit de sessions zorgt ervoor dat het nog maar één keer opstart, maar ik heb geen idee waarom. Er staat niets in /etc/rc.local (uiteraard) maar ook niets in  ~/.config/autostart en /usr/share/autostart en ik zie ook geen optie in Skype waarin 'ie het zelf regelt.

Iemand enig idee waar nog meer 'start op na login' is opgeslagen?
(Misschien heeft het ook wel iets te maken met de bug in 'Remember running applications' die, als je 'm uitvinkt, toch nog de huidige running applications onthoudt?)

Daarnaast hoor ik nu, als ik van een reboot inlog, twee keer het Ubuntu login theme. De eerste keer netjes, de tweede keer haperend, vlak voordat de sessie start.

Tot slot heb ik bij de login opeens last van een witte/grijze achtergrond die steeds ff tevoorschijn flitst. Ook de menubalk is eerst grijs, dan bouwen alle icons op en wordt pas aan het eind zwart, zoals ingesteld.

Drie problemen in één post, misschien niet goed, maar de gezamenlijke factor: het gebeurt allemaal bij de login.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/07, 22:23:17 door Wiley »

Re: Autostart in Gnome van slag in Jaunty
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/02, 21:32:01 »
Heb je een upgrade gedaan of een verse installatie?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Re: Autostart in Gnome van slag in Jaunty
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/02, 22:01:12 »
Misschien is er toch nog iets achtergebleven van 8.10
Kijk eens in je persoonlijke map of er dubbele bestanden/mappen in staan, ook even de verborgen bestanden nakijken, in Ubuntu CTRL+H en in Kubuntu ALT+.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Wiley

  • Lid
Re: Autostart in Gnome van slag in Jaunty
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/02, 22:10:36 »
Nope, niets bijzonders te zien. Uiteraard is alle configuratie uit 8.10 achtergebleven voor zover die niet door de upgrade wordt bijgewerkt (zie ook de upgrade of fresh install discussie).

Het Skypeverhaal komt volgens mij door de 'Remember running apps' bug... Ik heb nu Skype uitgeschakeld, Remember aan, uitloggen, inloggen, 'remember uit' en dan weer uit-inloggen. Dan verschijnt Skype niet meer. Ik ga 'm nu weer in de sessions zetten, dan zal 'ie wel maar 1 keer opstarten.

Maar ik hou niet zo van dit soort symptoombestrijdende oplossingen. Liever weet ik wat de oorzaak was, en in dit geval dus, waar is opgeslagen dat Skype moet auto-opstarten.

Offline Wiley

  • Lid
OPGELOST Re: Autostart in Gnome van slag in Jaunty
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/07, 22:01:47 »
Hmm, de oorzaak voor de dubbele desktop-login.ogg (of wav) heb ik ook gevonden. Logische plek achteraf, maar ik moest 'm vinden via
sudo find / -type f -print0 | xargs -0 grep -l "desktop-login"
Die zag de tekst in /usr/bin/gnome-sound-properties en voilà, daarin staan de settings voor je sound thema... De eerste desktop-login.wav kwam uit "Setup login screen", de tweede (haperende ogg file) uit System/Preferences/Sound tabblad Sounds. Die laatste heb ik nou maar helemaal uitgezet.

Kan me nu niet herinneren of 'ie daar altijd al zat en voorheen dus het loginscherm mooi stil bleef.

Dat onderdeeltje is in elk geval ook opgelost.

En vraag me niet waarom, maar het flitsen van het scherm direct na login is ook weg sinds ik /etc/gdm/gdm.conf naar gdm.conf-custom gekopieerd heb. Het blijft nu helemaal zwart tot het hele scherm is opgebouwd en de desktop verschijnt dan in één keer uit het niets.
Dat laat ik maar ff zo (backupje trekken) voordat ik verder ga prutsen ;-)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/07, 22:06:16 door Wiley »