Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: double-boot vista en ubuntu  (gelezen 1774 keer)

Offline tryer

  • Lid
double-boot vista en ubuntu
« Gepost op: 2007/11/06, 20:47:45 »
ik heb gebruik nu vista op een gepartitioneerde schijf. Ik wil daarnaast ubuntu installeren (zonder vista eraf te halen) op een andere partitie. Ik zoek een (liefst nederlandstalige) handleiding om dat te kunnen doen. Wie helpt ?

double-boot vista en ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/06, 21:20:32 »

Offline tryer

  • Lid
double-boot vista en ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/06, 23:53:55 »
de beschreven handleiding is gemaakt voor windows XP, nu zal waarschijnlijk voor Vista hetzelfde gelden, Maar Vista heeft een programmaatje VistaBootpro, dat kan regelen welk syteem je voorkeur heeft, dat dan automatisch start, waarbij je wel de mogelijkheid heb ook gebruik te maken van het andere systeem. Ik las op helpmij.nl een handleiding om XP en Vista naast elkaar te installeren, waarbij van dat programmaatje gebruik gemaakt werd. Ik zou het liefst een systeem hebben waarbij een van de twee systemen automatisch start. Lees het volgende en mijn vraag is: kan ik Ubuntu installeren zoals XP naast Vista geïnstalleerd wordt ?

Vista en XP op één systeem: dual-boot - deel 2
Door: Michael4446

In de Nieuwsbrief van oktober heb je kunnen lezen dat het mogelijk is om Windows Vista en Windows XP op één systeem te installeren, en hoe dat dan in zijn werk gaat. Er is toen een algemene uitleg gegeven over een dual-boot systeem en uitgelegd hoe je een dual-boot systeem maakt als je Vista na XP installeert. Zoals beloofd zal in dit vervolgartikel uitgelegd worden hoe je XP installeert op een pc waar Vista al op geïnstalleerd is en hoe je weer terug kunt gaan naar de oude situatie zonder dual-boot systeem. Maar voor degenen die deel 1 van dit artikel gemist hebben, volgt hier eerst nog een korte algemene uitleg over dual-boot.

Dual-boot in het kort
Een dual-boot systeem is een systeem waarop twee besturingssystemen geïnstalleerd zijn. Bij het opstarten van de pc kun je dan kiezen welk van de twee besturingssystemen je wilt starten. Switchen tussen de twee besturingssystemen kan ook, je moet hiervoor wel de pc opnieuw opstarten. Een dual-boot systeem kan ook met Windows en Linux. Een bekende is bijvoorbeeld Windows XP en Ubuntu. Maar bijvoorbeeld Windows XP en Windows 2000 samen op één systeem is ook mogelijk. Maar we gaan allemaal met de tijd mee, dus dit artikel gaat over een dual-boot systeem met Windows XP en Windows Vista. De voordelen van een dual-boot systeem zijn duidelijk: je kunt twee verschillende besturingssystemen gebruiken, met alle voordelen die daar bijhoren. Zo kun je met Windows XP nog veel applicaties en games draaien, en bevat Windows Vista weer veel nieuwe, leuke snufjes en heeft Vista een prachtige grafische gebruikersinterface. Echter, je kunt niet zomaar een dual-boot systeem opzetten. Je hebt na melijk minimaal 2 schijven of partities nodig. Een partitie is een gedeelte van de harde schijf op de pc, en kun je maken met programma’s als Norton PartitionMagic en Acronis Disk Director Suite, of met de gratis alternatieven Gparted en Ranish Partition Manager.

 
Eerst moet er misschien nog een partitie aangemaakt worden, dit kan bijvoorbeeld met Gparted

Zorg wel dat de schijf die je wilt gaan partitioneren in goede conditie is, het is dus aan te raden om eerst Schijfcontrole en Schijfdefragmentatie uit te voeren voor je begint met het partitioneren. De schijf of partitie waarop een ander besturingssysteem geïnstalleerd gaat worden, moet wel leeg zijn. Als dit niet het geval is, en je hebt gegevens al veiliggesteld, dan kun je de partitie of schijf formatteren. Dit kan gewoon binnen Windows Vista in het onderdeel Computer, te vinden in het Menu Start. Belangrijk: onthoud nu alvast de driveletter van de schijf/partitie waarop Windows XP geïnstalleerd wordt. Dit kun je later nog wel terugvinden maar als je het nu alvast onthoudt werkt dat gemakkelijker. Als alle voorbereidingen getroffen zijn, kunnen we gaan beginnen met het installeren van het tweede besturingssysteem.

Windows XP naast Windows Vista installeren
Allereerst moet je er natuurlijk voor zorgen dat je de installatie-cd Windows XP bij de hand hebt, en de bijbehorende productcode. Om Windows XP te kunnen installeren, moet de computer kunnen opstarten vanaf de cd. De computer kan namelijk opstarten vanaf verschillende media, en in het BIOS staat ingesteld welk medium als eerst aangesproken moet worden. In dit geval moet dat dus het cd- of dvd-drive zijn. Als dit niet het geval is, en het opstarten van de cd lukt niet, dan moet je deze instelling in het BIOS aanpassen. Hoe dit in zijn werk gaat, kun je lezen in de handleiding van je moederbord. Doe hierna de cd in de drive en start de pc opnieuw op. Wacht nu even tot alle bestanden van Windows XP zijn geladen, en dan kun je kiezen voor een nieuwe, schone installatie van XP en accepteer de licentieovereenkomst.

 
Kies voor een nieuwe, schone installatie van Windows XP

Als je Vista zelf hebt geïnstalleerd, zul je merken dat de installatie van XP grafisch niet zo geweldig is, en daarom wat onoverzichtelijker dan Vista is. Maar we moeten wel even opletten want in de stap hierna moet je zelf kiezen op welke partitie/schijf XP geïnstalleerd moet worden. Let hier goed op, want anders heb je kans dat je per ongeluk de verkeerde selecteert en dan ben je nog verder van huis. Hierna hoef je zelf niets meer te doen, behalve geduldig te wachten tot het kopiëren van bestanden voltooid is. Dan zal de pc automatisch opnieuw opstarten, en druk nu niet op een toets. De installatie zal weer verdergaan en op een gegeven moment moet je een aantal dingen instellen, zoals de tijd, datum en toetsenbordinstellingen. En je moet nog een gebruikersnaam en dergelijke kiezen. Dit is verder niet lastig, als je de instructies op het scherm nauwkeurig opvolgt.

Startup Repair: opstartgegevens herstellen
Als de installatie van XP voltooid is, kun je even niets met je pc, er kan namelijk geen besturingssysteem gestart worden omdat de opstartgegevens allemaal door de war gegooid zijn door de installatie van Windows XP. Andersom is dit geen probleem, omdat je naast een nieuwer OS (OS is een afkorting van Operating System wat besturingssysteem betekent) een ouder OS installeert, in plaats van naast een ouder OS een nieuwer OS installeert. Deze laatste situatie geeft problemen, en er wordt dus ook aangeraden om eerst XP en dan Vista te installeren als je van beide besturingssystemen een schone installatie wilt gaan doen. In ons geval is dit anders, want we willen Vista gewoon houden zoals die is, en verder niet moeilijk doen met het maken van een back-up van data en dergelijke. Goed, na dit uitstapje weer verder: hoe is dit op te lossen? Heel simpel, je moet nu opstarten met de installatie-disc van Vista. Als alle bestanden geladen zijn en je hebt de taal- en toetsenbordinstelling en gekozen dan kun je linksonder in het scherm kiezen voor de optie om je pc te repareren.

 
Kies voor de optie om je pc te laten repareren

Klik hierop en kies vervolgens voor het opstartherstel programma ‘’Startup Repair’’. Dit handige tooltje zoekt nu naar fouten, die er absoluut zijn. Niet zulke kleine ook, maar ze kunnen opgelost worden. Volg de instructies op het scherm om ervoor te zorgen dat je Windows Vista weer kunt opstarten, en dan rest er nog een gemakkelijke stap om ervoor te zorgen dat je ook Windows XP kunt starten. Maar daar zijn we nog niet, als Startup Repair de klus heeft geklaard dan wordt de pc opnieuw opgestart. Als het goed is, dan kun je nu weer gewoon Vista opstarten. Doe dit.

Windows XP toevoegen aan het bootmenu
We zijn alweer aangekomen bij de laatste stap. Download nu het gratis programma VistaBootPro.
Als je VistaBootPRO voor de eerste keer start, verschijnt er een scherm met de boodschap dat het aan te raden is om voor je het programma gebruikt een back-up van de instellingen te maken. Je wordt dan ook naar het Backup / Restore Center gebracht. Hier kun je op Browse klikken om een locatie en naam voor je back-up te maken. Kies eerst een locatie en typ dan achter ‘Bestandsnaam‘ de naam die je back-up moet gaan krijgen. Klik ten slotte op Opslaan om het bestand op te slaan. Nu kun je, mocht dat een keer nodig zijn, je back-up terughalen. Dit gaat in hetzelfde onderdeel van het programma, maar nu klik je op Open. Je navigeert naar je het back-upbestand en je kiest voor Openen om de back-up te openen. En als je dan op Restore klikt worden de instellingen die in de back-up staan toegepast.

Nu wordt het de hoogste tijd dat we XP gaan toevoegen aan het bootmenu, wat verschijnt bij opstarten van de pc. Ga hiervoor naar het onderdeel Manage OS Entries. Je ziet hier Microsoft Windows Vista staan, en verder niets, maar daar gaat verandering in komen. Wat je nu moet weten, of moet uitvinden is de driveletter van de partitie/schijf waarop XP geïnstalleerd is. Als je dit niet weet, kun je in Vista nog naar Start, Computer gaan en dan vind je de schijf/partitie van XP en de bijbehorende driveletter. Die driveletter is belangrijk, want dat is de sleutel tot de XP-partitie in het bootmenu. Zet en vinkje voor ‘’Add New OS Entry’’ in het onderdeel Manage OS Entries. Nu vul je achter OS Name in: Microsoft Windows XP (mag ook wel een andere naam, maar dit werkt het duidelijkst). Bij OS Type kies je voor Windows Legacy en nu het belangrijkste: bij OS Drive kies je de drive waarop Windows XP is geïnstalleerd. Dubbel check dit voor de zekerheid bij Start, Computer. En ten slotte klik je op Apply Updates om de wijzigingen door te voeren.

 
Als Windows XP toegevoegd is aan het bootmenu, kun je het bootmenu aan eigen wensen aanpassen

Als deze actie gelukt is, en je ziet in het witte vlak Windows XP staan, dan kun je het bootmenu verder aan eigen wensen aanpassen. Als je één van de besturingssystemen selecteert kun je instellingen wijzigen. Onder het kopje ‘’OS Display Options’’ kun je aangeven welk besturingssysteem het ‘’default’’ OS ‘ moet zijn (dus welke na een bepaalde tijd automatisch opgestart wordt) en kun je de naam van het geselecteerde OS wijzigen. Onder ‘’OS Boot Options’’ kun je kiezen hoeveel seconden de ‘’boot time-out’’ moet bedragen. Dit getal geeft het aantal seconden aan voordat het default OS automatisch gekozen en dus opgestart wordt. Klik tot slot op Apply Updates om de wijzigingen door te voeren en sluit het programma af. Je kunt nu de pc opnieuw opstarten en dan zie je daar twee keuzes staan: Windows XP en Windows Vista!

Dual-boot verwijderen: Vista of XP weghalen uit het bootmenu
Deze uitleg hoort eigenlijk niet echt bij dit artikel, maar het is toch handig om erbij te zetten, voor het geval je af wilt van het dual-boot systeem en dus terug wilt gaan naar de oude situatie met één besturingssysteem. Je kunt Windows Vista of Windows XP verwijderen en de entry weghalen uit het bootmenu. XP verwijderen uit het bootmenu is gemakkelijk en zo gebeurd, omdat de opstartprocedure van Vista intact blijft. Eerst halen we de entry van XP weg uit het bootmenu en daarna verwijderen we XP daadwerkelijk van de harde schijf. Je start Vista op en opent VistaBootPRO. Ga naar het onderdeel Manage OS Entries en selecteer in het lijstje de entry van Windows XP. Klik vervolgens op het rode kruis aan de rechterkant. En je raadt het al: klik op Apply Updates om de wijzigingen door te voeren. Nu het verwijderen van XP van de harde schijf: ga naar Start en klik op Computer. Klik vervolgens met rechts op de partitie/schijf waarop XP geïnstalleerd is en kies voor de optie om de pa rtitie/schijf te formatteren. Dit kan even duren, afhankelijk van de grootte van de schijf. Als dit ook gedaan is, is er geen spoor meer van XP te bekennen op de pc.

Het verwijderen van Vista uit bootmenu gaat iets ingewikkelder, omdat de mooie opstartroutines van Vista op de schop moeten, omdat XP een hele andere manier van booten gebruikt, en niet overweg kan met de opstartroutines van Vista. Start Windows XP en ga naar Start en klik op Deze computer. Klik met rechts op de partitie van Vista en kies voor Formatteren. Dit kan, afhankelijk van de grootte van de partitie/schijf even duren. Als dit met succes gedaan is gaan we verder naar de volgende stap: het verwijderen van de bootloader van Windows Vista. Open hiervoor VistaBootPRO en ga deze keer niet naar Manage OS Entries, maar ga naar het onderdeel System Bootloader. Klik op het bolletje voor ‘’Windows Legacy Bootloader ( Uninstall Vista Bootloader)’’ en daaronder op het bolletje voor ‘’All Drives’’. Om deze actie te bevestigen, klik je op Install Bootloader. Hierna moet je de pc opnieuw opstarten, en als alles goed is verlopen, wordt Windows XP nu opgestart.

Missie geslaagd, maar mocht je er met deze uitleg toch niet uitkomen, dan kun je voor specifieke vragen over VistaBootPRO terecht bij forum van PROnetworks. Voor alle andere vragen, ben je van harte welkom op het Helpmij.nl Forum.

Offline tryer

  • Lid
double-boot vista en ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/07, 21:44:21 »
Bij dit bericht staat opgelost: dus niet ! Ik wil gebruik maken van het programmaatje VistaBootpro, dat kan regelen welk syteem je voorkeur heeft, dat dan automatisch start, waarbij je wel de mogelijkheid heb ook gebruik te maken van het andere systeem. Er onder staat een instructie van de Nieuwsbrief van Helpmij.nl om vista en XP naast elkaar te gebruiken, dus niet Vista en Ubuntu. Mijn vraag is dus: Kan Ubuntu ná Vista geïnstalleerd worden, waarbij een van de twee besturingsprogramma's (naar voorkeur) automatisch start, zonder eerst persé te moeten kiezen (door gebruik te maken van VistaBootpro).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
double-boot vista en ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/07, 22:08:23 »
Waarom gebruik je Grub daar niet voor?
http://forum.ubuntu-nl.org/message/169673#p169673

Je kunt in Grub ook de volgorde veranderen, hoor. Dus dat Windows automatisch opstart als je geen keuze maakt. Veel beginners met Linux vinden dat prettig (ik ook, in het begin).

Offline tryer

  • Lid
double-boot vista en ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/07, 23:01:55 »
O.k. dan nog 2 vragen: in het begin van dit item wordt ik verwezen naar installatie double-boot van ubuntu en windows XP. Vista heeft toch andere problematiek met double-boot als XP, dus kan ik de handleiding voor double-boot vista en ubuntu daarvoor gebruiken ??

Zit Grub automatisch in de Live-cd ?

double-boot vista en ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/08, 19:46:34 »
Ja, grub zit op de live-CD. Standaard wordt het zelfs ook automatisch geïnstalleerd.

Kan je mij uitleggen waarom Vista een andere problematiek heeft met double-boot als XP?

Lekoes

  • Gast
double-boot vista en ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/09, 16:26:54 »
Mooi, ik heb nu een kleine week ubuntu en kan nu al iemand helpen :)

Ik had eerst nogal wat problemen om ubuntu naast vista te installeren, ik had eerst de partitie verkleind vanuit vista (ging probleemloos) omdat ik gelezen had dat vista problemen ging geven als je op een andere manier de vista partitie ging verkleinen.

daarna op deze manier een aparte / en /home partitie geprobeerd te maken
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

maar die manier is voor xp, en onder vista wou het niet, hij liep elke keer (op 94%) vast tijdens de installatie omdat grub niet geinstalleerd kon worden...

uiteindelijk gewoon volgens deze manier gedaan http://apcmag.com/5046/how_to_dual_boot_vista_with_linux_vista_installed_first
kort gezegd: eerst partitie verkleinen vanuit vista, daarna ubuntu automatisch laten installeren

Ik vind het wel jammer dat ik nu geen aparte home partitie heb, maar ben al lang blij dat het eerst werkt, ik moet het toch weer een keer opnieuw doen want ik vind mijn ubuntu partitie (25 gb totaal) eigenlijk wat te klein, nu heb ik een windows partitie van 120 gb waar ik niks mee doe...

Als iemand weet hoe je (naast vista) een aparte / en /home partitie aanmaakt dan hoor ik het graag

Oh ja ik gebruik nu gewoon grub, werkt prima, je kunt inderdaad ook instellen dat windows wordt geladen, maar ik vind ubuntu veel fijner :)

Offline mcgyver

  • Lid
double-boot vista en ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/09, 17:28:22 »
Ik heb Vista (ultimate) als dual boot geinstalleerd op dezelfde manier als met XP. Ik heb geen enkel probleem ondervonden. Ik lees vaker dat men problemen heeft met een dual boot Vista/Ubuntu. Ik snap niet waarom.

En ik heb gewoon een aparte /home kunnen maken. Gebruik de alternate cd.