Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LVM  (gelezen 7667 keer)

LVM
« Gepost op: 2010/11/10, 20:35:12 »
Hallo,

Wie zou mij kunnen vertellen wat het doel van lvm is.
Als ik Ubuntu server installeer dan zie ik het staan maar snap het nog niet echt, meestal laat ik het gewoon standaard.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: LVM
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/10, 20:41:23 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: LVM
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/12, 01:09:14 »
De grote voordelen van LVM zijn de volgende:

Ik ben nog geen partitie limiet tegengekomen dus ga er van uit dat je die onbeperkt kan aanmaken.
Het gebruik van  verschillende partitie groepen kan het overzicht verbeteren op mega disks
Partities zijn gemakkelijk aan te passen in grootte, haal je bv. ruimte weg bij sda1 kan je dat ook bij plakken in sda7
En het prettigste voordeel: Je kan snapshots maken. Een snapshot houd in dat op het moment dat je die snapshot maakt de wijzigingen die je daarna maakt worden weggeschreven naar een aparte map. Wanneer er iets mis gaat herstel je de snapshot en is alles weer zoals van tevoren. Eigenlijk hetzelfde als bv de snapshot functie van Virtualbox of VMware.

Het gebruik van LVM kan voor dual boot installaties vaak een uitkomst bieden. denk maar eens aan een voor-geïnstalleerde pc met Windows, vaak zijn deze zo ingedeeld dat je er net 2 partities bij kan maken of zelfs je recovery partitie plaats moet maken voor Linux. Dmv LVM kan je dan toch nog je systeem over meerdere partities verdelen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: LVM
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/14, 11:22:18 »
Bedankt.
Wat kan ik het beste invullen als ik Ubuntu server installeer want dan staat die standaard op LVM,.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: LVM
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/14, 13:17:44 »
Ik weet niet meer hoe die opties precies heten in de installer, maar kies voor een automatische partitionering zonder LVM, of maak zelf de juiste partities aan.

LVM is handig als je weet waar je mee bezig bent, maar voor een beginner maakt het de zaak alleen maar onnodig complex.