Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Preload  (gelezen 817 keer)

Preload
« Gepost op: 2017/03/29, 18:43:28 »
os = Xubuntu 16.04

Al surfend stuitte ik op het programma Preload (zit in de repos ; betreft een daemon). Het laadt bij het booten programma's automatisch in het geheugen, waardoor deze sneller opstarten. Zie deze video :
https://www.youtube.com/watch?v=BtzRU3c2Z4s

Klinkt interessant. Echter voordat ik er vrolijk op los ga experimenteren, ben ik benieuwd of iemand er ervaringen mee heeft en zo ja of het een aanrader is of niet. Ik had er nog nooit van gehoord en ook op Pjotr's site (https://sites.google.com/site/computertip/) kom ik het niet tegen.

Alvast bedankt.
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Preload
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/29, 18:55:28 »
Mwah. Neuh, dank u: http://askubuntu.com/a/289474

Koop liever een SSD. Daar heb je veel meer aan, qua snelheidswinst.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/29, 18:57:18 door Pjotr »

Re: Preload
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/29, 19:52:01 »
Duidelijke reactie op askubuntu en inderdaad niet geschikt voor moi. Thx Pjotr!

ps: SSD is al aanwezig hoor ;). Ook andere systemen van  voorzien en idd een enorme snelheidswinst. Altijd op zoek naar nog sneller :rolleyes:... Tja, wat kun je na een SSD nog doen om de zaak nog weer sneller te maken, zonder dat de portemonnee hevig begint te kreunen... We zijn ook nooit tevreden he =D
Een boek doet het altijd...

Re: Preload
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/29, 22:39:06 »
Altijd op zoek naar nog sneller :rolleyes:... Tja, wat kun je na een SSD nog doen om de zaak nog weer sneller te maken, zonder dat de portemonnee hevig begint te kreunen...
Je hebt een ssd en je wilt nog sneller? Misschien is dit een goed moment om je eens af te vragen waarom je dat wilt!

Wil je dat programma's sneller starten of wil je dat je pc sneller start (het boot-proces) of wil je dat fotofilters of videobewerking sneller klaar zijn? Het zal allicht helpen als je je pc voorziet van een 64-core cpu met 512GB ram en de snelste ssd's die er op dit moment te verkrijgen zijn.

Maar voor dagelijks gebruik is dat mogelijk overkill. Vandaar mijn vraag: waarom wil je sneller? Hoe snel is je masjien bij het opstarten/programma's starten/code uitvoeren?

Re: Preload
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/30, 00:13:48 »
:rolleyes:... Tja, wat kun je na een SSD nog doen om de zaak nog weer sneller te maken, zonder dat de portemonnee hevig begint te kreunen...

De oeroude truc.
Af en toe een bakske koffie in gaan schenken. Moet je als je terug komt eens kijken hoe snel alles klaar opgestart staat.  =D

Ontopic: Ruim voldoende intern geheugen doet ook veel. Kijk eens wat je nu verbruikt.
En ik ben het met Paul eens. Hoe snel een pc ook was, werd, en gaat worden, altijd zal hij te langzaam zijn voor mij. Altijd zal ik even moeten wachten, al is het maar een fractie van een seconde.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Preload
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/31, 19:35:09 »
Partyrabbit, je laatste zin is me uit het hart gegrepen  =D.  Volledig herkenbaar.... Ik ben gewoon een veel te  verwende computergebruiker. Ik ga m'n systeem even een schouderklopje geven en wat meer in de relax-modus.

Allen thx.....

Een boek doet het altijd...

Re: Preload
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/01, 12:37:39 »
Partyrabbit, je laatste zin is me uit het hart gegrepen  =D.  Volledig herkenbaar.... Ik ben gewoon een veel te  verwende computergebruiker. Ik ga m'n systeem even een schouderklopje geven en wat meer in de relax-modus.

Weet je wat nog wel eens wil werken?
Gewoon eens lekker mee achter de pc kruipen bij familie of vrienden en dan wat handelingen in programma's doen en wat surfen. De zware handelingen (video- en grote afbeeldingsbewerking) en zware sites (bedrijfsroosters en dergelijke) bedoel ik dan.
Man, dan wordt je weer snel hernieuwd blij met je snelle linux pc'tje!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Preload
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/02, 16:39:39 »
Ha,ha,ha.... ja ook die is heel herkenbaar. Een tijdje geleden moest ik bij een vriend een supersimpele handeling verrichten : het kopieren van een paar kleine bestanden van een usb stick naar de laptop. Een Windows-laptop welteverstaan. Core i7, lading geheugen....kortom qua hardware om je vingers bij af te likken. Het ding moest eerst nog opgestart worden. Geeeeeeuuuwwwwww........gaaap.....nog eens geeeeeuwwww ........ wauw er verscheen iets. Ik had letterlijk twee jaar geen Windows-machine meer aangeraakt (heerlijk trouwens!!), druk op enter om die doodeenvoudige kopieeractie te doen en...............ERROR! Simpelere actie bestaat bijna niet en ja hoor.....daar was ie weer, de foutmelding. Goh, wat had ik die gemist....
Thuisgekomen heb ik mijn Linux-pc maar even hartgrondig geknuffeld.

Nou weet ik dat er mensen zijn die dit lezen en verzuchten 'nee he, alweer zo'n Windows afzeik-verhaal'. Maar ja, het is ook echt niet anders. In vergelijking met Linux is het ook echt om te huilen. Goed, ik stop maar =D

Een boek doet het altijd...