Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: E-mail distribueren  (gelezen 6230 keer)

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Gepost op: 2007/08/30, 19:01:19 »
We zijn nog steeds lekker bezig ;-)

Aangezien mijn fileserver zo goed als 24h per dag aanstaat was ik benieuwd of ik hem als mijn interne mailserver kan gebruiken.

Ik heb een hele stapel mail adressen die nu op mijn xp machine binnenkomen maar die zou ik ook graag vanaf mijn laptop kunnen lezen. (ook xp).

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn fileserver (debian 4.0, Ubuntu) alle mail ophaalt en dat ik die met outlook en outlookexpress kan lezen en beantwoorden?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
E-mail distribueren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/30, 19:33:35 »
een imap server installeren, dan moet het werken. Je mail staat dan op de server en kan je daarvandaan ophalen en lezen in bv. thunderbird of outlook.
Een pop3 server is ook mogelijk hoewel het dan niet automatisch op je server blijft staan.

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/30, 19:39:57 »
whow help me even.

Met imap werken?

stel ik heb 9 emailadressen (die zijn allen pop). Mijn server moet deze ophalen en vanuit enkele clients wil ik daarbij inloggen. Een soort ExchangeServer dus.

Kan dit met linux?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
E-mail distribueren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/31, 12:13:59 »
Wat je kan doen is het volgende: met Fetchmail kun je van alle 9 (of meer natuurlijk) email accounts de post ophalen via het POP(3) protocol. Je hebt daarbij de mogelijkheid om deze te "vertalen" naar lokale gebruikersnamen of 1 en dezelfde. Vanaf dat moment staat de post bij jou lokaal op de server.

Om nu te zorgen dat jij vanaf verschillende lokaties je post kan bekijken, installeer je een IMAP server als Dovecot bijvoorbeeld. Met IMAP blijft de mail gewoon op je server staan. Met elke email client als Thunderbird of Evolution kun je nu de mail bewerken.

Wat ook nog zou kunnen is om OpenWebmail op je server te installeren welke i.s.m. de webserver Apache de mail bewerkt. Maar dat werkt alleen bij een lokale account op die server waarbij je met Fetchmail alle mail naar toe hebt gehaald.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/31, 12:44:55 »
Maar is dit in de praktijk net als een exchange server? dus ontvangen en zenden via de server?

het lijkt me een oplossing waarbij ik alleen maar kan lezen.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
E-mail distribueren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/31, 13:11:20 »
Neuh da's volgens mij niet zo: vanaf elke Linux bak kun je mail verzenden vanwege de meegeleverde sendmail executable, die middels het mail of mailx commando werkt. OpenWebmail doet dat bijvoorbeeld, maar je IMAP/POP meestal server ook. Als je speciale wensen hebt, denk weer aan het vertalen van lokale naar uitgaande adressen, dan kun je dat met Postfix doen. Da's een "normale" mailserver die ook luistert op port 25, maar die gebruik je daar niet voor omdat je met fetchmail via POP externe post ophaalt. Mijn eerste poging zou dus zijn met een standaard ingericht systeem voor het versturen van mail, voldoet meestal wel.

Je kunt via de commandline proberen of het werkt en doet wat je wilt, bijv:
echo "testje" | mail -s "Dit is test nummer 1" pietje@blabla.com
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/31, 14:25:13 »
Dan is dit toch niet wat ik zoek.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
E-mail distribueren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/31, 19:21:37 »
Citaat van: lordwodan
Maar is dit in de praktijk net als een exchange server? dus ontvangen en zenden via de server?

het lijkt me een oplossing waarbij ik alleen maar kan lezen.
Ja, je haalt de mail naar de server (pop) en je laat iedereen die zijn mail wil ontvangen aanloggen op de server en zijn mail beheren (imap). Je kunt dus vanuit verschillende mailprogramma's je mail bekijken en bewerken.
Verzenden kan via je server maar raad ik ja af, dit kan gewoon via de smtp van je isp. Er komt dan automatisch een kopie in je map verzonden op je server (dit is imap). En dit kun je dus ook gelijk zien in je andere oulook.

Dit lijkt me precies wat je zoekt, wanneer ik je beschrijving lees. Een exchange server haalt namelijk op en stuurt door (her distribueert). Leg anders een uit wat jouw idee is van een exchange server....

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
E-mail distribueren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/31, 20:54:01 »
Ja Raggar, da's ook mijn idee: ik zie het verschil niet hoor. Een (S)exchange ;-) server doet het precies zo ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/01, 00:07:34 »
ok, dan had ik het verkeerd gezien.

We gaan er mee stoeien!

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
E-mail distribueren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/01, 10:42:50 »
O ja, waar ik net nog aan zat te denken: je zou ook eens naar Zimbra kunnen kijken (http://www.zimbra.com). Dat is eigenlijk ook wel iets als (S)exchange. Ik lees wel dat het een vrij lastig geheel is om te installeren, maar ja, het schijnt dan ook nogal veel te doen.

Echter, met wat hierboven staat heb je in elk geval je email-behoeften voor elkaar.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/01, 14:58:51 »
Ok,

Fetchmail lijkt te werken. Ik heb als test 1 account in gesteld en die mail komt braaf in var/mail/sander terecht.

Dovecot is een ander verhaal. Ik heb de tuto gevolgd op hun wiki en alles even zonder veiligheid ingesteld.

Voor zover ik weet staat hij goed ingesteld maar ik kan er geen verbinding mee maken van een client als Outlook..

hoe benader ik hem? Imapserver : 192.168.1.110 of imap.192.168.1.110??
poort 143..

maar ik krijg geen connectie.

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/01, 15:54:02 »
Daar komen de bestanden...

dovecot.conf

# Remove pop3 things if you don't want them
protocols = imap imaps

# It's nice to have separate log files for Dovecot. You could do this
# by changing syslog configuration also, but this is easier.
log_path = /var/log/dovecot.log
info_log_path = /var/log/dovecot-info.log

# Disable SSL for now.
ssl_disable = yes
disable_plaintext_auth = no

# We're using Maildir format(NOT)
mail_location = mbox:~/mail:INBOX=/var/mail/%u


# Optimizations:
# dotlock_use_excl=yes
maildir_copy_with_hardlinks=yes

# Authentication configuration:
auth_verbose = yes

auth default {
  mechanisms = plain
  passdb passwd-file {
    args = /etc/passwd.dovecot
  }
userdb passwd {
  }
}
/etc/passwd.dovecot

sander:{plain}mijnwachtwoorden dan de dovecot-info.log

dovecot: Sep 01 15:40:32 Info: auth(default): passwd-file(sander,192.168.1.100): unknown userik begrijp het niet.

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/01, 22:56:44 »
Even voor de goede orde..

in veel tutos kom ik het tegen dat je bv sendmail geinstalleerd moet hebben voor Dovecot.

In mijn geval toch niet?

hij leest toch de var/mail/user uit en laat dit door een client uitlezen?

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/03, 14:03:17 »
Niemand?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
E-mail distribueren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/03, 19:24:23 »
Dit is een probleem met het aanloggen. Weet je zeker dat je het password etc. goed hebt ingesteld. Ik kan me ook voorstellen dat dit programma standaard een vast ip instelt, kan dat en zo ja. Kijk hier eens naar.
Ik heb nu niet zo veel tijd, ik zal later nog even voor je kijken.

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/03, 19:31:16 »
ik kan de imap server blijkbaar goed bereiken vanuit mijn outlook. De pogingen worden opgeslagen.

Ja, ik weet zeker dat ik de goede gebruiker en ww gebruik

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/05, 22:32:16 »
ik denk dat dit net een stap te ver was voor me.

Ik krijg het niet voor elkaar.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
E-mail distribueren
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/05, 22:41:37 »
Ha lordwodan, jammer, maar zo gauw kan ik je ook niet verder helpen. Zijn er andere dingen die je zou willen proberen? Gewoon op Ubuntu spelen is vaak al uitdaging genoeg hoor ;)

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/06, 19:01:29 »
Dit zou toch echt moeten kunnen werken.

is Sendmail echt nodig voor DoveCot?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
E-mail distribueren
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/06, 21:50:39 »
Nee, sendmail is niet noodzakelijk voor Dovecot. Ik heb het een keer als IMAP server op een Fedora doos aan de praat gekregen en had geen problemen met de authenticatie. Alhoewel dat mogelijk ('t is al een hele tijd geleden) niet over een encrypted protocol was.

Wat gebeurt er precies, zie je meldingen? En in je log?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/07, 00:48:05 »
Mijn log staat hierboven.

Welke andere logs bedoel je?

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/07, 02:11:06 »
Kan iemand mij de volgende dingen uitleggen?

Ik ben nu dus bezig met Fetchmail en Dovecot. Als ik het goed heb doet fetchmail niets anders dan mijn mailboxen bij de providers uitlezen toch?

Wat is DoveCot dan precies? Na de website bekeken en gelezen te hebben begrijp ik dat het een mailserver is. Hij leest bv de map /var/mail/user uit en serveert het aan een client als thunderbird, outlook etc.  Dit klopt toch?

Maar bv Postfix is ook een mailserver (net als sendmail). Waarom wordt Dovecot dan vaak icm Sendmail of Postfix gebruikt?

Wat is dus het verschil tussen dovecot en die andere 2?

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/08, 16:13:27 »
Ik heb het draaiend. Waarom weet ik niet maar nadat ik erachter kwam dat /var/mail/ MBOX heet kon ik wat gerichter zoeken.

Mijn dovecot.conf is te groot om te posten en ik ben nu bezig om hem te strippen. Dat is een paar keer mislukt omdat het dan niet meer werkte.

Zodra ik daar klaar mee ben zet ik het wel hier neer.

lordwodan

  • Gast
E-mail distribueren
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/10, 16:23:01 »
Hoi,

Een paar praktische vragen over dit Imap-gebeuren.

Fetchmail haalt nu mijn email op van 2 popservers en parkeert deze in var/mail/sander

Dovecot zorgt ervoor dat ik deze vanuit meerdere pc's kan opvragen. Dit werkt prima.

1) Ik maak nu nu contact met 1 account van bv outlook. Als ik reply, doe ik dat vanuit 1 smtpserver en 1 weergegeven naam. stel ik ontvang een mail op sander@bla.com, dan wil ik ook een reply sturen met als afzender sander@bla.com. krijg ik een mail op sandertje@rara.nl dan moet ik een reply kunnen sturen met sandertje@rara.nl. In outlook maak je maar 1 account aan. Hoe kan ik dit dan toch realiseren? (toch meerdere accounts aanmaken?

2) Als ik een mail in thunderbird weggooi, dan is hij ook meteen weg. In outlook verschijnt er een streep doorheen en later is hij pas echt weg. Hoe komt dit?