Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen over processors  (gelezen 4120 keer)

Offline Caledonia

  • Lid
Vragen over processors
« Gepost op: 2011/02/24, 09:21:28 »
Ik heb vragen waar ik niet precies weet waar en aan wie ik ze moet stellen.

Voor een wiskundig project, veel berekeningen wil ik een computer laten samenstellen en ben op zoek naar een processor met de beste prijs kwaliteitsverhouding. Op http://aragorn.nl/webshop/systemen/ zie ik dat systemen met AMD veel goedkoper zijn dan met Intel. Het gaat me om de processor die me het meeste geeft voor mijn geld, ook het stroomverbruik meegerekend. Zoals ik eerder schreef in een ander topic, mijn desktop heeft de geest gegeven en heb momenteel geen echt snelle computer.

De tweede vraag is; wat kan een speciale server processor (Xeon of Opteron) beter of anders dan een gewone processor?

De derde vraag; de processor zal veel op 100% vermogen draaien. Gaat die dan eerder de geest geven? Hij zal op 100% vermogen ook veel stroom verbruiken, zou het voordeliger zijn om een server te huren in een datacenter? De berekeningen worden dan via pakketjes van en naar de server gestuurd waarvoor geen supersnelle internetverbinding nodig is.

Misschien kan iemand me op weg helpen of links naar sites vermelden waar ik meer kan leren, zodat ik wat meer kennis heb wanneer ik naar een computerwinkel stap of een hostingbedrijf benader. Dingen waarop ik moet letten zodat ze me niet iets verkeerds aansmeren, je weet wel wat ik bedoel.



Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Vragen over processors
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/24, 09:56:52 »
Een CPU die lang op een hoge temp draait gaat eerder dood dan een cpu die op een lage temp draait.
Dat neemt niet weg dat je de CPU wel gewoon 100% kan laten draaien zonder veel hitte te produceren. Dat kan door een aftermarket koeler erop te zetten. Zoals een Prolimatech Megahalems.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vragen over processors
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/24, 10:27:32 »
Van servers weet ik vrijwel niets omdat ondanks ik er 1 gehad heb, er niet meer mee deed dan als FTP server gebruiken.

Voor een snelle processor kom je uit op de i7.
AMD loopt op het moment wat achter op Intel.
Processor is vrij prijzig. Maar dan heb je wel een snelle processor.
Let wel op dat die niet op ieder moederbord past. 

100% is wat TopGear al zegt geen probleem zolang je de temperatuur niet te hoog laat worden.
Betere koeler is dus wel op zijn plaats. Al worden de huidige processors niet meer zo snel warm als de oudere processors.

Iets leren over computers.
Ga niet naar Media mark of dergelijke winkels. Daar is de kennis van computers wat beperkter dan bij een goede computer winkel.
Ik zou voor info en tests op www.tweakers.net kijken.
Ken je geen systeem beheerders?

Re: Vragen over processors
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/24, 10:44:49 »
Wil je de maximale rekencapaciteit ?
Dan is Intel i7 interessant, maar dan betaal je ook de hoofdprijs.

Wil je meer een prijs kwaliteit balans?
Dan wordt AMD interessanter.

Het verschil tussen desktop en server processoren weet ik ook niet.

Het lang meegaan van de processor is idd voornamelijk van de temperatuur afhankelijk.

Voor informatie internet zoek je gewoon met Google.
Bijv. met het trefwoord processorkeuze.

Een online winkel met een groot assortiment aan computer onderdelen en specificaties is www.alternate.nl.
Hier kan je natuurlijk altijd kijken voor het vergeljken.
Ook hebben zij een tool waarmee je zelf een computer in elkaar kan zetten met passende onderdelen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vragen over processors
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/24, 10:51:04 »
De AMD Phenom II X6 1055T is wel een aardige processor. 6 kernen, 2,8 Ghz, prijs rond de 140 Euro

Re: Vragen over processors
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/24, 11:00:24 »
Als geld een groter issue is dan het stroomverbruik, kom je al snel op AMD uit. Deze zijn over het algemeen wat langzamer, verbruiken meer stroom en worden sneller warm dan de intel-processoren. Echter kan je dat warm worden voorkomen met een goede goedkope koeler (ongeveer 20 euro). Met het juiste moederbord kan je ook een langzamere processor overklokken, en sommige AMD (vooral de triple cores) hebben een core die je kan unlocken (met het juiste moederbord). Dus je betaald voor een triple core, en je hebt een quad core ;) Dus met overklokken plus core unlocken kan je een AMD net zo snel maken als een intel, uiteraard icm een goede koeling.
Intel daarentegen is wat duurder, maar blijft vaak koeler dan een AMD en verbruikt veel minder stroom. Snelheid is altijd wel goed, en ik denk dat je ook deze eventueel zou kunnen overklokken. Of je bij de intel ook cores kan unlocken weet ik niet.

Qua amd kan ik ook wel een aantal types aanraden, maar dan moet ik thuis even kijken welke ik ook alweer heb. Post ik vanavond wel (indien ik dat niet vergeet)...
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 11:03:18 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Caledonia

  • Lid
Re: Vragen over processors
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/24, 11:13:37 »
Hoe komt het toch dat mijn vraag in dit forum al binnen 15 minuten terug te vinden is in Google als ik 'processorkeuze' intik?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vragen over processors
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/24, 11:19:16 »
snelste procesor van Intel kost 895 euro bij www.salland.eu
Kun je een hele mooi pc van kopen met alles er op en er aan.
Lijkt mij dus beter om een AMD te nemen.
Of als je berijd bent iets meer neer te leggen de i7 maar dan de wat goedkopere versie. Zien iets duurder dan de AMD maar scheelt niet veel.

Je kunt ook een aantal pc's tegelijk aan de berekening laten werken.
Daar al aan gedacht?

Wat moet die server doen? Alleen die pakketjes opslaan of wil je nog dat die er iets mee doet?
Als de verbinding niet snel hoeft te zijn en je gebruikt hem alleen om pakketjes op te slaan, neem dan de goedkoopste oplossing hiervoor.


Google is een goede zoekmachine. XD




Offline Caledonia

  • Lid
Re: Vragen over processors
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/24, 11:37:16 »
snelste procesor van Intel kost 895 euro bij www.salland.eu
Kun je een hele mooi pc van kopen met alles er op en er aan.
Lijkt mij dus beter om een AMD te nemen.
Of als je berijd bent iets meer neer te leggen de i7 maar dan de wat goedkopere versie. Zien iets duurder dan de AMD maar scheelt niet veel.

Je kunt ook een aantal pc's tegelijk aan de berekening laten werken.
Daar al aan gedacht?

Wat moet die server doen? Alleen die pakketjes opslaan of wil je nog dat die er iets mee doet?
Als de verbinding niet snel hoeft te zijn en je gebruikt hem alleen om pakketjes op te slaan, neem dan de goedkoopste oplossing hiervoor.


Google is een goede zoekmachine. XD





De server gaat met de data aan het rekenen en stuurt na afloop de gegevens terug. Enigszins te vergelijken met gridcomputing.
Verdelen over meerdere computers is ook een mogelijkheid. Het betreft een studieproject en we willen minstens 1 snelle computer die altijd aan blijft en beschikbaar is via internet. Eventueel willen we de computers van de personen in het studieproject ook inzetten. Maar dat varieert van simpele laptops tot slome oude desktops. Personen hebben weinig verstand van computer en hebben zich de laatste jaren alleen in hun studie verdiept.

Gezien het stroomverbruik niet gering is bij volle belasting van een processor is een server huren bij Strato misschien een optie. Zo kan ik voor mezelf een wat zuiniger desktop kopen. Maar ik weet het nog niet precies. Vandaar mijn vragen hier.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen over processors
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/24, 12:11:46 »
Gezien het stroomverbruik niet gering is bij volle belasting van een processor is een server huren bij Strato misschien een optie. Zo kan ik voor mezelf een wat zuiniger desktop kopen.

Dat lijkt me waarschijnlijk de beste oplossing. Anders betaal je een klap geld voor een supermachine, die..... je eigenlijk alleen maar nodig hebt voor dat ene project.

Terwijl je daarna, voor jezelf, ook prima uit de voeten zou kunnen met een spotgoedkoop instapmodel zoals dit (nog geen 300 euro): http://aragorn.nl/webshop/systemen/stap_1_onderdelen_selecteren.php?artnr=PC00172&cat=warrior
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 12:15:00 door Pjotr »

Offline Caledonia

  • Lid
Re: Vragen over processors
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/24, 12:25:38 »
Gezien het stroomverbruik niet gering is bij volle belasting van een processor is een server huren bij Strato misschien een optie. Zo kan ik voor mezelf een wat zuiniger desktop kopen.

Dat lijkt me waarschijnlijk de beste oplossing. Anders betaal je een klap geld voor een supermachine, die..... je eigenlijk alleen maar nodig hebt voor dat ene project.

Terwijl je daarna, voor jezelf, ook prima uit de voeten zou kunnen met een spotgoedkoop instapmodel zoals dit (nog geen 300 euro): http://aragorn.nl/webshop/systemen/stap_1_onderdelen_selecteren.php?artnr=PC00172&cat=warrior

Die warrior staat op mijn lijstje voor mezelf. En een server huren bij Strato voor een jaar en delen door 7 is ook niet te duur. Heb je ook geen discussies over bijdragen energieverbruik. Zo'n enorm datacenter zal best goedkoop energie kunnen aankopen, Strato is tenslotte grootverbruiker en zal daar wel voordelen bij hebben.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vragen over processors
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/24, 16:06:28 »
Zet je de server thuis neer?

Huren als je een snelle wilt hebben. Of je mag hem daarna aan mij doneren ;)

Zou kijken zoals je zelf al zegt voor 1 snel systeem en een goede server.
Server huren en die mensen kunnen je helpen met wat je nodig hebt.
Verder zou ik kijken of je meerdere pc's er bij kunt hangen. Kan over internet.
Je kunt hem na gebruik aan laten staan en dan laten rekenen en dat door laten sturen naar je server.
Wel alles goed dicht timmeren. Maar dat lijkt mij van zelf sprekend als je zo iets aan het internet hangt.


Re: Vragen over processors
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/24, 19:17:31 »
De tweede vraag is; wat kan een speciale server processor (Xeon of Opteron) beter of anders dan een gewone processor?
eigenlijk wil je een grafische processor.
het enige wat een grafische processor doet is namelijk zoiezo al wiskunde, een grafische processor gebruikt wiskunde voor het berekenen van elk plaatje namelijk.

echter dan zou je zelf een stuk assembler moeten maken dat de berekeningen op de GPU uitvoert, omdat dat niet erg makkelijk is moet je gaan kijken naar de cache.

ik zie ik al vaak i7, maar je kan beter een Xeon nemen, ideaal zou een (of liever twee) Intel Xeon X7560 zijn, het gaat namelijk vooral om de L3 cache.
de Xeon X7560 heeft 28MB L3, maar die is niet goedkoop, eigenlijk gewoon ronduit duur.
de i7 lijkt sneller vanwege een hogere clocksnelheid, maar toch valt hij in het niets bij deze, omdat veel mensen niet weten hoe belangrijk cache is.

op de derde plek komt dan de i7, en dan vooral, de i7-980X, echter is die 882,40 euro, tegen meer dan 3300 euro voor die Xeon X7560.

maar, wat ik wel wil aanraden, is dat je een SSD of minimaal 3x 10k RPM schijven in RAID0 doet.
anders kan je de gegevens niet snel genoeg van de disk laden, en heb je dus niet zo veel aan de snelheid van de processor, omdat die aldoor op de gegevens moet wachten.

ik heb een server met twee 1,4Ghz Pentium III CPU's maar wel met 3x 15.000RPM schijven in RAID5, die loopt mijn desktop (2,81Ghz dual-core met twee keer zo veel cache) er uit!


een andere dingetje, als je wel een desktop systeem neemt, dus met iets minder sneller HD's en/of zonder RAID, pak dan PATA (a.k.a. IDE) schijven, de theoretische snelheid van SATA is sneller,
maar PATA heeft een multiplier en is, vooralsnog, sneller als die multiplier hoog staat.
(voorbeeld: mijn XServe heeft twee 7200RPM HD's met zeer hoge multiplier, en twee 1.0Ghz CPU's met 2MB Cache, en is online is zo'n 10sec, die andere server duurt 2min)







snelle CPU is leuk, maar let ook op de rest, het is het traagste onderdeel dat de snelheid van het systeem bepaald.
denk hierbij ook aan RAM, niet alleen snelheid, maar ook merk, timings, en hoeveelheid, ik ben net van 2GB Kingston naar 4GB GeIL gegaan en mijn PC is nu twee keer zo snel,
en behalve de timings en hoeveelheid zijn de Kingston en GeIL modules gelijk, dus let goed op wat een verschil zo'n klein details kan maken.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!