Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp  (gelezen 2432 keer)

Offline Paulus66

  • Lid
Gimp
« Gepost op: 2016/12/16, 10:35:49 »
Hallo!
ben dus bezig gimp te verkennen, en vergelijk het dan met PS elements.
Eerste wat mij opvalt, is dat de tekst bij de gereedschappen nagenoeg onleesbaar is (wit op net wat minder wit) is dat aanpasbaar?
Zelfde vraag over de achtergrond: de foto staat nu na openen op een witte achtergrond, ik zelf vind donker grijs of zwart prettiger.
Dan zoek ik naar twee dingen die ik vaak gebruik: het kloon stempeltje ( en dan wel het kloonstempeltje waarbij je niet telkens een bron moet kiezen) en het hoog doorlaat filter.
Ik moet wel toegeven dat deze versie al stukken beter is als die welke ik in 2006 geprobeerd heb.

Re: Gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/16, 11:40:56 »
ben dus bezig gimp te verkennen, en vergelijk het dan met PS elements.
Waarom vergelijken met Adobe Photoshop Elements?

Eerste wat mij opvalt, is dat de tekst bij de gereedschappen nagenoeg onleesbaar is (wit op net wat minder wit) is dat aanpasbaar?
Vast wel. Het helpt als je zegt welke versie van Gimp je op welk besturingssysteem gebruikt.

Zelfde vraag over de achtergrond: de foto staat nu na openen op een witte achtergrond, ik zelf vind donker grijs of zwart prettiger.
In te stellen bij Voorkeuren, te vinden in het menu.

Dan zoek ik naar twee dingen die ik vaak gebruik: het kloon stempeltje ( en dan wel het kloonstempeltje waarbij je niet telkens een bron moet kiezen)
Je wilt dus klonen zonder een bron te kiezen?? Het kloongereedschap bevindt zich in de gereedschapskist, dat ding recht voor je neus.

en het hoog doorlaat filter.
Te bereiken via het menu, onder Filters.

Ik moet wel toegeven dat deze versie al stukken beter is als die welke ik in 2006 geprobeerd heb.
Dan heb ik goed nieuws voor je. De versie die gepland staat voor 2026 zal wederom stukken beter zijn! :-)

Offline Paulus66

  • Lid
Re: Gimp
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/16, 17:42:24 »
Ik heb nu Gimp 2.8 op Linux Mint 18.
Ik vind nog niets om de achtergrondkleur aan te passen en ook niets (ook niet in de online handleiding) om de tekst hulpballonnen aan te passen.
Rest volgt later, wordt geroepen voor de avondmaaltijd!

Re: Gimp
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/16, 18:20:45 »
Goed kijken. Gimp kan nagenoeg alles wat PS ook kan.
Ik kan bevestigen dat alles wat jij tot nu toe noemt mogelijk is, en vrijwel hetzelfde als in PS.

Door andere verplichtingen kan ik er nu ook even niet dieper op in gaan. Dat komt later.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Gimp
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/16, 22:50:50 »
Ik denk dat die 'hulpbalonnen' iets van Cinemon is en niet van Gimp. Mogelijk is daariets met kleuren ingesteld dat niet optimaal is voor Gimp.
De achtergrond van plaatjes moet zeker in te stellen zijn. Ik heb namelijk hier op Manjaro met default theme een donker-grijze achtergrond. Ik heb echter geen idee hoe dat gedaan is en of dat van het Manjaro thema komt of dat dat in Gimp is ingesteld.
Klonen zonder bron snap ik niet. Het kloon stempeltje is idd zoals Paul zegt in de toolbox te vinden. Het is bij mij een ikoontje met een stempeltje erop (ik neem aan dat je het niet kan vonden doordat de hulp balonnen onleesbaar zijn bij je).
Wat bedoel je met een hoog doorlaat filter? Die term ken ik niet. Ik gebruik mijn software in het engels, dus misschien zegt de engelse term mij meer.

Of Gimp idd veel beter zal zijn in 2026 zoals Paul zegt kan ik niet bevestigen. Mogelijk heeft hij meer info dan ik of is hij in het bezit van een glazen bol, maar dat Gimp veel beter is geworden de laatste jaren is absoluut waar. Hoe het staat t.o.v het huidige PS weet ik niet. Qua prijs wint Gimp het wel, maar hoe het past in je workflow is helemaal een persoonlijke keus. Ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen.

Re: Gimp
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/16, 22:59:57 »
Ik heb nu Gimp 2.8 op Linux Mint 18.
Ik vind nog niets om de achtergrondkleur aan te passen
Hoho, beetje moeite doen kan geen kwaad niet? Ik zei eerder dat je dit kunt instellen in het menu Bewerken, dan Voorkeuren. Daar heb je kennelijk niet gekeken. Dus nog eens, en dan nu 100% gedetailleerd, hopelijk gaat dat beter.

In Gimp versie 2.8 klikken op de menu-ingang Bewerken, dan Voorkeuren, dan bij Afbeeldingsvensters klikken op het tabje Weergave, dan bij Canvasvulling klik je op Aangepaste opvulkleur, daar kies je de achtergrondkleur voor je foto's. En dan klik je op OK of Toepassen. Als het goed is, verandert er nu iets.

Re: Gimp
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/16, 23:13:17 »
Ik denk dat die 'hulpbalonnen' iets van Cinemon is en niet van Gimp. Mogelijk is daariets met kleuren ingesteld dat niet optimaal is voor Gimp.
In Gimp 2.9.5 op Xubuntu kan ik inderdaad meerdere thema's kiezen waarmee de kleur van de tekstbalonnen enigszins verandert. In 2.8 volgens mij maar één andere. Maar bijna witte letters op een witte achtergrond kan ik hier niet reproduceren.

Wat bedoel je met een hoog doorlaat filter? Die term ken ik niet. Ik gebruik mijn software in het engels, dus misschien zegt de engelse term mij meer.
High pass filter heeft hij het over. Geen idee waarom je dat voor reguliere foto's zou willen gebruiken. In tegenstelling tot wat ik eerder zei, is dit filter te vinden onder Filter - Versterken, maar niet voordat het extra pakket gimp-plugin-registry is geïnstalleerd. Dat eerst doen dus, zit in Synaptic/Softwarecenter.

Of Gimp idd veel beter zal zijn in 2026 zoals Paul zegt kan ik niet bevestigen.
Absoluut wel volgens mijn glazen bollen. Ook het gezond verstand zal zoiets bevroeden, vermoeden. Maar meer over bijna negen jaar!  :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Gimp
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/17, 09:30:04 »
Ik vertrouw op je glazen bol Paul, en gezien de resultaten bij het gimp team van de laatste jaren heb je vermoedelijk gelijk.

High Pass filter. Natuurlijk. Ik moest het gewoon letterlijk vertalen. Dat was blijkbaar simpel voor me zo op vrijdag avond  =D ik gebruik dat wel eens in darktable voor foto's. In combinatie met bepaalde merge opties geeft dat soms een hele speciale sfeer.

Overigens kon ik die setting voor de achtergrond ook niet vinden op mijn versie van gimp hier. Maar goed, ik kon gisteren ook al niet simpel vertalen dus misschien moet ik vandaag nog eens kijken  =D =D

Re: Gimp
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/17, 11:54:32 »
@Paulus66,
Als je de looks wilt van PS voor GIMP dan heb ik als bijlage een zip bestand bijgevoegd.
Deze pak je uit en dan heb je een nieuw .gimp-2.8 bestand.
Hernoem de bestaande .gimp-2.8 naar bv .gimp-2.8 old en plaats de gedownloade nu in je /home map.
Start nu GIMP op en misschien heb je nu iets wat je zoekt.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Paulus66

  • Lid
Re: Gimp
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/17, 13:24:44 »
Hallo allemaal!
Fijne reacties.  De achtergrond heb ik gevonden. Zit wat ver weggestopt, maar je hebt het niet zo vaak nodig.(bij PS rechtsklikken in het veld en kleur kiezen, is inderdaad vlotter) De tekstballonnen die de werking van de diverse gereedschappen duidelijk maken, blijven echter wit op héél grijs, heb daar nog niets voor gevonden.
Die tip over plug-ins ga ik nu toepassen. Die aanpassing van Pederoco ben ik een beetje huiverig voor, want kan ik het ook weer weghalen als het niet is wat ik zoek?

Jullie horen van mij. Zover in ieder geval bedankt!

Re: Gimp
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/17, 14:17:26 »
Ja dan haal je de nieuwe .gimp-2.8 map weg en hernoemt .gimp-2.8 old weer naar .gimp-2.8
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Paulus66

  • Lid
Re: Gimp
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/17, 16:08:52 »
Na jouw antwoord verder gaan kijken, maar waar moet ik dan (hoe) de naam veranderen, ik vind gimp in etc en in usr/bin, maar op beide plaatsen kan ik niet "hernoemen"Heb trouwens inmiddels 2.9.5 erop gezet.

Offline MKe

  • Lid
Re: Gimp
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/17, 17:26:07 »
De .gimp map staat in je Home. Het is een verborgen map.

Offline Paulus66

  • Lid
Re: Gimp
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/25, 13:21:44 »
 ???  GIMP inmiddels gekoppeld met UFraw uitgeprobeerd, en ook een losse RAWTherapee.
Krijg m'n NEF bestanden redelijk geopend, en kan er ook al wat bewerkingen in uitvoeren, maar sommige dingen kan ik niet of heel moeilijk vinden.
In de filters zit inderdaad een hoogdoorlaat filter, maar ik kom er niet uit hoe het hier werkt, in ieder geval anders als dat in PS of dat in NX II.
Ook het kloon stempeltje, wat ik wel gebruik om stofjes op de sensor in de bewerking te verwijderen lijkt niet erg effectief.Verder moet ik zeggen dat het een mooi programma is geworden .
Binnenkort de printer eens proberen.....

Re: Gimp
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/25, 14:43:25 »
Dat werkt prima hoor met de kloon,maar wel dan de dekking voor de helft doen..Anders krijg je duidelijke overgangen.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.