Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Picassa en Xubuntu of programma wat Picasa kan vervangen?  (gelezen 2444 keer)

Offline Wiend

  • Lid
Picassa en Xubuntu of programma wat Picasa kan vervangen?
« Gepost op: 2012/06/03, 19:46:10 »
In huize Wiend zijn we langzaam op (X)Ubuntu aan het overgaan. Dat bevalt tot nu toe buitengewoon goed, maar nu loop ik tegen een vervelend probleempje op wat ik nog niet zo 1-2-3 zelf goed opgelost krijgt.

Binnenkort gaan we op vakantie. We maken dan veel foto's die we (afgeschermd) op Picasaweb zetten voor de Oma's, die thuis tijdens onze vakantie zo nog een beetje van de kleinkinderen kunnen genieten. Ik deed dat op een Asus netbook waar XP op stond en als fototbewerkenings/beheersoftware gebruikte ik  AcDsee, Picasa en Irfanview. Met deze programma's kon ik goed overweg.

Ik heb nog geen klik met de Linux programma's voor fotobeheer/-bewerking. Picasa draait ondertussen wel goed onder Wine. Maar het lukt mij niet om (makkelijk) vanuit Picasa onder Wine op de webalbums van Picasaweb in te loggen en albums te uploaden of bij te werken.

Vandaag ben ik wat met de F-Spot aan het prutsen geweest. Om de 1 of andere reden stopt het programma keer op keer spontaan op dit netbookje (Xubuntu). Zojuist probeerde ik weer een foto naar Picasaweb te uploaden en floep, programma weer weg. Maar los daarvan heb ik dus met F-Spot ook geen klik, het programma "ligt mij niet".

- Is er een oplossing om Picasa onder Wine toch webalbums te laten uploaden? Is een workaround mogelijk door bijvoorbeeld een browser voor XP onder Wine te installeren. Hoe doe ik dat? Welke browser verdient dan de voorkeur?

- Ik heb al het 1 en ander geprobeerd aan software en ook al de nodige tijd via Google aan dit onderwerp besteed, maar is er nou software die en lekker werkt en die doet wat IrfanView en AcDsee deden? Qua fotobewerking beperk ik mij tot het rechtmaken en bijsnijden van foto's, rode ogen verwijderen en soms de belichting wat bijwerken. Het gaat mij vooral om snel mappen vol foto's te kunnen scannen en dan te selecteren wat er geupload gaat worden.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Picassa en Xubuntu of programma wat Picasa kan vervangen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/03, 19:54:08 »
Het schijnt dat je met Shotwell de boel op je Picasa-account kan publiceren:
http://linuxaria.hubpages.com/hub/Shotwell-as-Photos-Organizer

Zelf gebruik ik Shotwell alleen voor het overpompen van foto's van mijn camera naar de computer. Bewerken doe ik, omdat ik dat al jarenlang zo gewend ben, vooral met Gimp en GThumb. Maar Shotwell kan ook heel wat fotobewerkingen doen, geloof ik.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 19:57:37 door Pjotr »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Picassa en Xubuntu of programma wat Picasa kan vervangen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/03, 20:20:05 »
Ik gebruik de add-on Fireuploader in Firefox.

Groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Picassa en Xubuntu of programma wat Picasa kan vervangen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/03, 20:33:01 »
Shotwell kan via plugins uploaden naar fotoservices op het web.

Shotwell is net als Picassa (en f-spot) een fotobeheerprogramma. Het is tegenwoordig het standaard fotoprogramma van Ubuntu. In vroegere versies was dit f-spot.

Proberen, zou ik zeggen, maar niet te vlug opgeven. Shotwell is Picassa niet (en Picassa is ook Shotwell niet).

Re: Picassa en Xubuntu of programma wat Picasa kan vervangen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/03, 20:55:20 »
Shotwell kan prima uploaden naar Picasa, gebruik het regelmatig :)

Offline Wiend

  • Lid
Re: Picassa en Xubuntu of programma wat Picasa kan vervangen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/04, 00:14:17 »
Bedankt voor de reacties. Ik ga er effe mee aan de slag.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Picassa en Xubuntu of programma wat Picasa kan vervangen?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/04, 09:16:52 »
Onlang heb ik ook picasa aan de wilgen gehangen. Ben nu over gegaan op digikam, er komt wel een hoop KDE spul mee met de installatie maar het werkt zeer fijn en is zeer uitgebreid. Uploaden van albums naar picasa en vele ander share mogelijkheden zijn standaard aanwezig. Wel een zwaar programma maar doet dan ook meer dan picasa.  (editen en taggen zijn uitgebreider)
Zeker een aanrader.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10