Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Steam OS komt eraan  (gelezen 1043 keer)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Steam OS komt eraan
« Gepost op: 2013/09/23, 19:14:06 »
http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/

steamOS is een linuxdistributie speciaal geoptimaliseerd voor de huiskamer.
bovendien gaat t ook nog eens videostreaming en gamestreaming ondersteunen.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/23, 19:31:27 »
2014 wordt dan toch echt het jaar van de Linux-desktop?  :P

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/23, 19:39:41 »
2014 wordt dan toch echt het jaar van de Linux-desktop?  :P

geen idee, maar dit gaat sowieso voor ophef zorgen op een aantal vlakken. ten eerste brengt dit AAA-titels naar linux waardoor t systeem echt kan groeien. en ten tweede is het een directe oorlogsverklaring aan de console-wereld.

ze gaan overmorgen nog wat aankondigen, ben benieuwd =D

Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/23, 19:49:18 »
Vooral dit stukje tekst bevalt me wel:
Citaat
Watch for announcements in the coming weeks about all the AAA titles coming natively to SteamOS in 2014. Access the full Steam catalog of over nearly 3000 games and desktop software titles via in-home streaming

Alleen de vervolgvraag: kun je de AAA-titels die uitkomen voor SteamOS ook draaien met Steam op Ubuntu?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/23, 20:04:08 »
Ik vraag me wel af hoe ze het volledige repertoire van spellen beschikbaar willen maken. Momenteel zijn er maar ~250 spellen die werken onder Linux en lang niet alle uitgeverijen van spellen willen een port naar Linux maken. Heb je voor die spellen dan alsnog een Windowscomputer nodig die de spellen streamt naar je steambox?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/23, 20:12:41 »
Was het ook al bekend dat de steam repository nu ook een "hometest"-onderdeel heeft? Ik heb net even zitten kijken en er zitten ook pakketten in voor verschillende desktopomgevingen, kerneldrivers voor wifi, drivers van Nvidia, Plymouth bootimages, wallpapers van Valve, enz.

http://repo.steampowered.com/

Wie durft het aan om te kijken wat voor leuke goodies er allemaal te vinden zijn in die repo?

Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/23, 20:13:32 »
Ik vraag me wel af hoe ze het volledige repertoire van spellen beschikbaar willen maken. Momenteel zijn er maar ~250 spellen die werken onder Linux en lang niet alle uitgeverijen van spellen willen een port naar Linux maken. Heb je voor die spellen dan alsnog een Windowscomputer nodig die de spellen streamt naar je steambox?

Kan, maar het kan ook dat Valve gamemakers gaat betalen. Soms doet een beetje geld wonderen om een bedrijf te overtuigen ;)

Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/23, 20:54:56 »
Ik vraag me wel af hoe ze het volledige repertoire van spellen beschikbaar willen maken. Momenteel zijn er maar ~250 spellen die werken onder Linux en lang niet alle uitgeverijen van spellen willen een port naar Linux maken. Heb je voor die spellen dan alsnog een Windowscomputer nodig die de spellen streamt naar je steambox?

Kan, maar het kan ook dat Valve gamemakers gaat betalen. Soms doet een beetje geld wonderen om een bedrijf te overtuigen ;)
opzicht ook niet zo vreemd, porten kost veel geld, als Valve een groot deel betaald en het een commercieel spel is, die je dus moet kopen als gebruiken, dan hebben ze de kosten voor het porten er veel sneller uit dan als het enkel van de verkoop van het spel afhangt.
het duurste is dat de meeste spellen gebaseerd zijn op DirectX, dat werkt niet native dus dat moet je dan porten naar OpenGL, alle grafische elementen enz. hebben ze al dus dat scheelt maar het programmeerwerk dat nog wel moet gebeuren is vrij duur.

nu zal het voor de meeste games wel terug verdiend worden, maar dat weet de maker natuurlijk pas zeker nadat de port klaar is, als valve ze zou gaan betalen voor de port is her risico lager.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/24, 08:15:39 »
Het is niet zo simpel als "mijn spel gebruikt OpenGL, dus ik kan het direct naar Linux porten". Je moet ook interfacen met de display server, de grafische driver, toetsenbord, muis, audio, netwerkhardware, ... en dat verschilt behoorlijk tussen verschillende systemen. En dan moet je dat alles ook nog een keer in een binary wringen die op je doelplatform draait -- en in dat opzicht is "SteamOS" of zelfs "Ubuntu" een stuk eenvoudiger dan "Linux" in het algemeen.

Om eventjes een idee te geven van de dingen die je nodig hebt behalve OpenGL: http://libsdl.org/
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/25, 19:03:46 »
de 2e aankondiging houd in open hardware (de befaamde steam-box)

http://store.steampowered.com/livingroom/SteamMachines/

verder staat onderaan
Citaat
"we have some more to say very soon on the topic of input."

kortom waarschijnlijk gaat de nieuwe controller over 2 dagen onthuld worden, valve heeft al een patent aangevraagd voor een controller, maar meer is er nog niet over bekend.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/25, 19:20:28 »
de 2e aankondiging houd in open hardware (de befaamde steam-box)
Gemiste kans, ze hadden het beter de GabeCube kunnen noemen  :evil:

Offline daido

  • Lid
Re: Steam OS komt eraan
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/28, 19:33:35 »