Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opnieuw installeren van Ubuntu  (gelezen 1741 keer)

Opnieuw installeren van Ubuntu
« Gepost op: 2014/05/20, 18:37:46 »
Hallo,  een tijd geleden heb ik bij een  PC. zaak mijn hele  harde schijf laten leeg trekken met Ubuntu erop.    Hierna heb ik Windows 7 en Ubuntu 12.04  er weer op gezet, uiteraard in deze volgorde en NAAST elkaar.  zonder partities   ( dualboot ) .   Dit al omdat ik mijn Printer alleen onder Windows aan de praat kreeg, inmiddels na het verwoed na lezen op dit Forum ( onvolprezen )  heb ik de juiste Driver gevonden voor Ubuntu en gaat dat Windows er af.   En dat is nu de vraag,  wat is nu voor een beginner de beste methode,  moet ik Ubuntu opnieuw installeren en gaat hij dan over  Windows en Ubuntu heen.     Maakt hij die schijf dan net zo leeg als in zo'n PC.  zaak,  of blijven er nog onderdelen staan.  Met dat GParted heb ik nog niet gewerkt,  dus een tip daar over zou mooi zijn.  De wens is dus alleen Ubuntu erop , of kan Ubuntu er gewoon op blijven en alleen Windows er af ??    Wie een tip heeft mag tikken.   ^-^   Vr.  gr.  Oldtimer.
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Opnieuw installeren van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/20, 20:28:22 »
Hallo Oldtimer, dit kan je het best doen met DBAN.
Zie deze link naar DBAN:  http://www.dban.org/

Dit kan je gebruiken als je wilt dat alles ook echt verwijderd word.
Daarna moet je Ubuntu wel opnieuw installeren. (14.04)

Edit: (zie optie 2) http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/computers/laptops/extra/harde-schijf-wissen-stappenplan/
« Laatst bewerkt op: 2014/05/20, 20:38:19 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Opnieuw installeren van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/20, 23:14:58 »
Naast elkaar zonder partities?
Dan zou het met Wubi zijn?

Check het nog eens met GParted.
Indien je met Wubi hebt gewerkt, is een nieuwe standaard (dus geen Wubi)  installatie de beste oplossing.
En dan zou ik ook eens kijken naar de 14.04 versie van Ubuntu (of één van de andere versies).
 

Re: Opnieuw installeren van Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/21, 12:03:20 »
ArjenDouma,    bedankt voor de reactie, uiteraard bedoelde ik dat mijn Ubuntu was geinstalleerd naast Windows 7, maar ik had er niet een aparte partitie voor gemaakt, maar gewoon er naast.       Dus geen Wubi en wilde ik eigenlijk weten hoe ik met behoud van Ubuntu dat Windows kon verwijderen.      Met dat  14.04 wilde ik wachten tot dat eerste servicepak uit komt, heb dus geen ervaring met GParted  en wat kun je daarmee verwijderen,  alleen dat Windows  of allebei en Ubuntu opnieuw  installeren ??     Ook  pederoco,  bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken.      Vr.  gr.   Oldtimer. ^-^
« Laatst bewerkt op: 2014/05/21, 12:08:09 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Opnieuw installeren van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/21, 14:38:20 »
Oldtimer ik heb ook geen ervaring met Gparted maar ik heb begrepen dat je daarmee wel je NTFS partitie kan formatteren naar de extensie van ubuntu en deze dan bij die andere partitie kan voegen.
Maar ik zou eerst even naar een handleiding, of een zeker iemand die daar wat meer van af weet, zoeken.
Succes verder.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Opnieuw installeren van Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/21, 17:01:56 »
......... dat mijn Ubuntu was geinstalleerd naast Windows 7, maar ik had er niet een aparte partitie voor gemaakt, maar gewoon er naast.       Dus geen Wubi...........

Ubuntu niet op een aparte partitie is dus Windows en Ubuntu op dezelfde partitie is 'dus' wel een WUBI-installatie. ;) In dat geval zou Ubuntu in het rijtje geïnstalleerde software moeten staan, net als de andere programma's die je in Windows hebt geïnstalleerd.

Als GParted nog niet geïnstalleerd is, kun je dat doen vanuit het Ubuntu Softwarecentrum of vanuit Synaptic Pakketbeheer. Open daarna GParted en je krijgt een (grafisch) overzicht van de partities.
Of open een terminal en typ het commando sudo fdisk -l waarbij het laatste teken een kleine letter L is. Enter, wachtwoord typen en nogmaals een Enter. Je kunt het overzicht dat je krijgt kopiëren en in een volgend bericht plakken.


Edit: het maakt hierom verschil of je Ubuntu als programma in Windows hebt geïnstalleerd (een WUBI-installatie) of op een aparte partitie hebt gezet: bij een WUBI-installatie kun je Windows niet verwijderen zonder ook Ubuntu kwijt te raken.
Wil je Windows echt compleet verwijderen en alleen nog Ubuntu op die harde schijf zetten, dan ontkom je in dit geval niet aan een volledig nieuwe installatie van Ubuntu.

Maar heb je ooit de pc opgestart met een live-usb-stick, -cd of -dvd en Ubuntu op die manier geïnstalleerd (dus een 'echte' dual boot), dan kun je vanuit GParted de partitie waarop Windows staat formatteren en daarvan bijvoorbeeld een partitie maken die je gebruikt voor je persoonlijke bestanden. Wil je alleen Ubuntu op die harde schijf hebben, formatteer die partitie dan in ext4.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/21, 17:22:30 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Opnieuw installeren van Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/21, 19:25:05 »
Oeps, bericht weer verwijderd. Zit in het verkeerde topic. :blank:
« Laatst bewerkt op: 2014/05/21, 19:27:06 door Mikkel »

Re: Opnieuw installeren van Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/22, 12:46:12 »
Mikkel,  ik had inderdaad die Ubuntu vanaf een DVD geinstalleerd en Windows 7 ( als eerste ). er al op stond.   Ik ga nu lekker aan de slag met de tips, geweldig.   Vr.  gr.   Oldtimer.   :D
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline morjos

  • Lid
Re: Opnieuw installeren van Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/30, 23:13:53 »
Oldtimer, bij een Wubi kun je gewoon Ubuntu vanaf de DVD installeren.

Installer vraagt of hij hele schijf mag benutten......indien je hierin toestemt : bye bye Windows (en daarmee de reeds geinstalleerde Ubuntu) en na voltooien van installatie een frisse Ubuntu op je volledige harde schijf