Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloze router en veiligheid  (gelezen 1152 keer)

lucky61

  • Gast
draadloze router en veiligheid
« Gepost op: 2007/11/26, 19:03:04 »
ik ben nieuw en geef toe dat draden en netwerken mij extra in de war brengen ... ;-)

ik heb mijn desktop met Ethernet Controller (Broadcom NetXtreme)  met een kabel aangesloten op een Speedtouch 706 WL van Thomson.

Ik heb Ubuntu 7.10 en network-manager-gnome geïnstalleerd - het ikoontje met 2 PC's in het systeemmenu - juist?

Ik zou graag bekomen dat de helft van mijn wijk niet meesurft op Internet via mijn verbinding.

Ik weet het, dit onderwerp is reeds in deze rubriek besproken, ik heb de bijdrtagen gelezen maar ik raak er niet wijs uit. Ik lees namelijk dat ik WPA moet gebruiken. Ik heb wpa_supplicant geïnstalleerd. Ik zou dit via de network-manager moeten aanduiden, alleen weet ik niet hoe of waar dit te doen.

Mijn network instellingen geven de volgende info:draadverbinding (adres dhcp) aangevinkt (en werkt) en daaronder modemverbinding (niet aangevinkt). Geen andere keuzes. In de eigenschappen van de draadverbinding is automatische configuratie geselecteerd.

Dank bij voorbaat voor uw hulp

Luc

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
draadloze router en veiligheid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/26, 19:54:55 »
Hoi Luc,

Je desktop is met een kabel aangesloten op je router zeg je. Heb je dan een draadloos netwerk nodig? Zijn er misschien andere leden van je gezin wat draadloos surfen?

Als niemand draadloos op je netwerk gaat kan je best je draadloze netwerk deactiveren in je router. Wil je wel draadloos gaan werken, activeer je om te beginnen best eerst WPA in de instellingen van je router.

Vervolgens selecteer je je draadloze netwerk via network-manager. Hier wordt naar precies dezelfde instellingen gevraagd die je zonet in je router hebt ingesteld.

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

lucky61

  • Gast
draadloze router en veiligheid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/26, 21:04:45 »
dank voor je vlugge antwoord!

neen, mijn PC is de enige die thuis gebruikt wordt. ik kan dus het draadloze netwerk desactiveren, zoals je voorstelt, alleen weet ik niet hoe ik dat moet doen.

waar zie ik mijn router? in Systeem > Beheer > Netwerk ? Ik zie daar enkel Draadverbinding (adres: dhcp) en aangevinkt; vervolgens Modemverbinding (deze netwerkinterface is niet geconfigureerd, staat er geschreven) en niet aangevinkt. Van draadloos zie ik niks.

Voor zover het kan dienen: met ifconfig zie ik het volgende:

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0C:76:4F:11:CB  
          inet addr:192.168.1.65  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::20c:76ff:fe4f:11cb/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:5981 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:3498 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:5995137 (5.7 MB)  TX bytes:289959 (283.1 KB)
          Interrupt:16

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:21 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:21 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:2256 (2.2 KB)  TX bytes:2256 (2.2 KB)


Luc

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
draadloze router en veiligheid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/26, 21:18:36 »
Je router kan je niet via een programma op je computer configureren. Dat gaat meestal via zijn eigen ip adres. Ik denk dat dat voor jou http://192.168.1.1 of http://192.168.1.0 is. Anders even het boekje van de router erbij halen :)

Daar moet je normaal in een menuutje naar bv "wireless" kunnen surfen en daar je draadloze verbinding op non-actief zetten.

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
draadloze router en veiligheid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/26, 21:49:18 »
Voor een draadloze verbinding moet je een draadloos netwerk kaart hebben in je pc. Als je bij de netwerkinstellingen alleen een draadverbinding en een modemverbinding ziet heb je zo'n kaart niet of werkt deze (nog) niet.
Als je een werkende draadloze kaart hebt krijg je hiervoor een eigen icoon in het netwerkinstellingen scherm met de naam "Draadloze verbinding". Het eigenschappen scherm van deze verbinding heeft een invul vak voor extra instellingen zoals bijvoorbeeld een wep of wpa sleutel.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dirk Tas

  • Lid
draadloze router en veiligheid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/26, 21:51:45 »
Citaat van: testcees
Voor een draadloze verbinding moet je een draadloos netwerk kaart hebben in je pc. Als je bij de netwerkinstellingen alleen een draadverbinding en een modemverbinding ziet heb je zo'n kaart niet of werkt deze (nog) niet.
Als je een werkende draadloze kaart hebt krijg je hiervoor een eigen icoon in het netwerkinstellingen scherm met de naam "Draadloze verbinding". Het eigenschappen scherm van deze verbinding heeft een invul vak voor extra instellingen zoals bijvoorbeeld een wep of wpa sleutel.
De computer is verbonden met draad, dat is dus hier geen probleem.
Ubuntu User #14670

lucky61

  • Gast
draadloze router en veiligheid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/27, 11:03:02 »
bedankt iedereen voor de nuttige tips!

ik heb e WPA geactiveerd op mijn router, alle computers die ik zag (behalve de mijne, spreekt vanzelf...) eruit gezwierd.

ter gelegenheid van het volgende bezoek van mijn zoon met zijn laptop kan ik testen of het werkt!

luc