Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden kwijt?  (gelezen 1953 keer)

Offline Joey1973

  • Lid
bestanden kwijt?
« Gepost op: 2016/09/24, 23:09:19 »
Ik had Ubuntu naast windows geïnstalleerd, maar ben er nooit echt aan toegekomen om me te verdiepen in Ubuntu en ben dus eigenlijk uit gemak windows blijven gebruiken.
Vanmiddag is mijn pc gecrasht en kon ik nergens meer in, opstarten lukte niet meer.
Gelukkig had ik nog de cd van Ubuntu liggen, maar ik had alleen de mogelijkheid om dat opnieuw te installeren en dus niet via de cd op te starten.
Dat heb ik dus gedaan, met behoud van de bestanden.
Mijn pc start weer op, maar er staan nu 2 Ubuntu's op en een windows en ik kan de bestanden niet in.
De schijven staan aangegeven, dus ik neem aan dat de fotoś en muziek er nog op staat, maar ik kan ze niet bereiken via Ubuntu.

Mijn vragen zijn:
1. Hoe kan ik nu windows weer in? Ik wil alles vanuit windows op een externe harde schijf zetten en overstappen op alleen ubuntu
2. Kan ik mijn bestanden benaderen vanuit Ubuntu?
3. Hoe kan ik de andere Ubuntu verwijderen en alleen gebruik maken van de nieuw geinstalleerde Ubuntu?

Alvast bedankt

PS. Dit is de foutmelding:

Error mounting /dev/sda4 at /media/joland/Acer: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000,dmask=0077,fmask=0177" "/dev/sda4" "/media/joland/Acer"' exited with non-zero exit status 14: Windows is hibernated, refused to mount.
Failed to mount '/dev/sda4': Operation not permitted
The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown
Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume
read-only with the 'ro' mount option.

Voor mij pure abacadabra

inmiddels wel via een filmpje op youtube iets kunnen wijzigen, zodat ik de bestanden kan inzien. Maar ik kan niks wijzigen en ik kom niet in windows.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/24, 23:46:28 »
Windows is niet afgesloten, maar staat in slaapstand. Dus kun je er inderdaad niet bij, vanuit Ubuntu..... Ik zie zo gauw geen oplossing, helaas.

Je zult vermoedelijk eerst Windows moeten repareren, 'm opstarten en weer volledig afsluiten (niet in slaapstand zetten). Bij Windows 8.x en 10 moet je daarvoor de getruukte snelle opstart uitschakelen:
https://sites.google.com/site/computertip/windows#TOC-Schakel-de-getruukte-snelle-opstart-uit
(punt 1, linkerkolom)
« Laatst bewerkt op: 2016/09/24, 23:48:03 door Pjotr »

Offline Joey1973

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/25, 00:06:24 »
Helaas kom ik helemaal niet meer in windows, dus ik kan dat eerste punt helaas niet uitvoeren. Maar bedankt voor het meedenken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/25, 00:23:43 »
Hoi Joey,

Wat jij als eerste punt ziet is bedoeld als derde stap.

Stap 1: Windows repareren

Stap 2: Windows opstarten en weer afsluiten, maar nu de

Stap 3:  snelle opstart eerst uitschakelen, want daarmee ging het fout.

Is het nu wat duidelijker? En als ik je raden mag, wees erg bedachtzaam en vraag dingen goed uit. Anders wordt de situatie helemaal niet meer te overzien.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Joey1973

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/25, 00:39:14 »
Dank voor je reactie, maar ik heb helaas geen idee hoe ik dat moet doen.
PC is gekocht als OEM W8 pc en gratis geupgrade naar W10.
Ik heb helaas geen reparatie cd voor windows.
Dus ik heb geen idee hoe ik windows kan benaderen (laat staan repareren) vanuit Ubuntu\

edit: hier wel e.e.a. gevonden, maar ik zie zoveel verschillende oplossingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie
http://askubuntu.com/questions/145902/unable-to-mount-windows-ntfs-filesystem-due-to-hibernation
Hopelijk zitten hier mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/25, 00:40:57 door Joey1973 »

Re: bestanden kwijt?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/25, 00:56:17 »
Windows is niet afgesloten, maar staat in slaapstand. Dus kun je er inderdaad niet bij, vanuit Ubuntu..... Ik zie zo gauw geen oplossing, helaas.

Zou het misschien lukken als je als hoofdadminstrator de bestanden benaderd? Dan mag je meer.
Dus met...
sudo -H nautilus(of heeft deze een andere bestandsverkenner?)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/25, 01:20:17 »
Je kan eens proberen met volgende terminal opdrachten:
sudo ntfsfix /dev/sda4
sudo ntfs-3g /dev/sda4 /mnt -o remove_hiberfile
update-grub

Dit laatste lijkt mij niet noodzakelijk.
Geen succes gegarandeerd.

Offline jan11000

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/25, 06:49:59 »
Boven vermeld je zelf,
or mount the volume
read-only with the 'ro' mount option.
Dus met de hand mounten en deze optie toeveoegen.

of je schijf aan een andere windows pc hangen, dan de pc normaal afsluiten, dus slaapstand en nog 1 instelling bij win10, die veroorzaakt dat je hd niet te lezen is, maar win10 snel opstart.
Je zou kunnen proberen om een bootable win10 te regelen/maken/downloaden, of dit werkt weet ik niet. Denk dat je via linux vlugger bent.

« Laatst bewerkt op: 2016/09/25, 06:58:20 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/25, 06:55:19 »
Veel problemen heb je zelf veroozaakt,

-Geen backup van je data op je hd, elke hardware kan in 2 seconde defect gaan!
-Geen backup van windows, dus de hele partitie. toen je pc nieuw was?
-Reparatie cd voor windows had je kunnen maken, toen windows nog werkte, of dat nu nog goed gaat, daar moet je google voor gebruiken.
-En linux niet geleerd tussendoor!

Je moet dus wel voorbereiden voor als er iets mis gaat.
 

Re: bestanden kwijt?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/25, 08:59:12 »
Van Windows 10 kun je legaal bij MS een schijf of usb opstartmedium downloaden.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO

Zou je op een andere pc kunnen doen en daarmee je vastgelopen laptop proberen op te starten? In de worst case scenario wordt het een schone installatie met verlies van bestanden. Een activatiecode heb je bij een ooit geactiveerde W10 pc niet nodig.

Wil je een opstartbare UEFI Windows 10 stick maken? Kijk hier ook eens naar:
http://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-usb-installation

--> Zo heb ik ooit eens een schone W10 installatie gedaan op een UEFI W10 laptop waar ik Ubuntu op had staan.  (en zo'n UEFI Windows 10 USB stick is sowieso handig om te hebben)
Later op die laptop weer Linux Mint gezet. In Windows ben je meer aan het updaten dan aan het computeren.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/25, 09:46:32 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Joey1973

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/25, 09:46:11 »
Allereerst bedankt allemaal

@Nero de eerste optie geeft deze melding;
Mounting volume... Windows is hibernated, refused to mount.
FAILED
Attempting to correct errors...
Processing $MFT and $MFTMirr...
Reading $MFT... OK
Reading $MFTMirr... OK
Comparing $MFTMirr to $MFT... OK
Processing of $MFT and $MFTMirr completed successfully.
Setting required flags on partition... OK
Going to empty the journal ($LogFile)... OK
Windows is hibernated, refused to mount.
Remount failed: Operation not permitted

De tweede optie geeft als melding:
Mount is denied because the NTFS volume is already exclusively opened.
The volume may be already mounted, or another software may use it which
could be identified for example by the help of the 'fuser' command.

bij opnieuw opstarten is er in de bios nog geen mogelijkheid om windows te selecteren en krijg ik bij opstarten van ubuntu dezelfde foutmelding:
...probleem bij koppelen /mnt/848b14.... etc
druk op S om aankoppelen over te slaan, druk op M voor handmatig herstel.
Op M drukken kan, dan moet ik een opdrachtprompt invoeren, maar geen idee welke

bij de laatste optie (update grub) krijg ik als melding: grub-mkconfig: U moet dit uitvoeren als root

@Jan de read only is wel gelukt, ik kan mijn bestanden dus zien en openen (muziek en fotoś), maar hiermee kan ik nog niet in mijn windows. Deze files kan ik wel zien, maar niet openen (ik weet niet hoe)
Ik zie ook dat er enkele recovery partities zijn met de map recovery en daarin windows RE, ook de map recovery image met daarin de map OEM, en nog veel meer windows mappen, maar ik kan er niks mee doen.
Schijf aan andere pc hangen is geen optie, zijn alleen laptops in huis verder.

@Ronaldus ik ga straks de linkjes even bekijken en hopen dat ik daar iets mee kan.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/25, 10:03:52 door Joey1973 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/25, 10:12:22 »
Je kunt nu dus een backup maken van je belangrijke bestanden.

Dan zie ronaldus, maak een bootusb/cd, en zoek met google hoe je windows repair/windows boot repair kunt doen,
fixboot of  bootfix, bootrec, etc zoek handleiding hoe dit moet.

En wat je nog niet verteld hebt, wat is er gebeurd met windows en wat voor foutmelding heb je.
Hier is en mooie plaats om dit te vragen, http://gathering.tweakers.net/

Offline HWE64

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/25, 10:46:49 »
Ik heb van dit alles geen kaas van gegeten maar op mijn desktop waar ik Xubuntu/W10 op draai en ik zit in W10 en ik stop hem dan gaat hij in de diepe slaapstand. Wil ik hem wil ik hem echt stoppen dan moet ik de spanning eraf halen en dat is bij een desktop natuurlijk eenvoudig. Als ik weer op wil starten dan spanning erop en dan starten d.m.v. drukknop en dan komt hij in Grub. Maar misschien werkt Grub ook niet en dan kun je geen selectie maken.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Joey1973

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/25, 10:53:22 »
Helaas heeft dat hier niet gewerkt, ik kon na opstarten gewoon windows niet meer in.

Offline HWE64

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/25, 11:01:03 »
Kom je nog wel in Grub?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Joey1973

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/25, 11:50:51 »
Ja maar alleen met de mogelijkheid tot de nieuw geinstalleerde ubuntu en de oude ubuntu, windows is nergens meer te beknennen

Offline HWE64

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/25, 12:19:22 »
@joey1973, het adres voor een herstel tool W10 op usb stick. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO
Je hebt geen sleutel nodig want W10 herkend jou moederbord. Als je de Bios goed hebt staat dan moet je W10 kunnen herstellen.
Als je dan Grub ook nog kunt updaten zou je hem moeten kunnen zien. Zorg wel dat je een kabel aansluiting hebt i.p.v. wi-fi.
Henk
Sorry, Was al opgegeven door Renaldus.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/25, 12:22:53 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Joey1973

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/25, 12:39:02 »
Klopt, ik krijg het alleen niet werkend op mijn usb stick.

Offline jolo

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/25, 13:11:48 »
Wellicht dat het wel lukt met de info van SchoonePC https://www.schoonepc.nl/instal/bootcd.html

Zou je verder nog wat info kunnen geven over je Acer pc. Zoals welk model. Of deze pc een UEFI moederbod heeft. Check met Gparted de partitietabel van de harddisk. Als deze een EFI systeem partitie heeft, dan zouden zowel Windows en Linux in UEFI modus geïnstalleerd behoren te worden. Zie hierover onder andere deze hyperlink  https://help.ubuntu.com/community/UEFI Een amd64 versie van Linux is dan wel vereist.

Of probeer eventueel Boot-Repair https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/25, 13:53:51 »
Nog steeds geen reservekopie van je data gemaakt? In Reactie #10 zei je dat je je bestanden kon zien. Je kan ze dan ook overkopiëren naar een externe harde schijf. Doe dat eerst en vooral. Al de rest heeft minder belang.

Offline Joey1973

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/09/25, 14:59:05 »
@Vanadium, ja, vergeten te zeggen, reservekopie van muziek en foto's is gemaakt.
Net eindelijk een usb voor schone installatie kunnen maken, maar er gaat telkens iets fout, reparatie werkt niet en zelfs schone installatie werkt niet.
inmiddels ook in de bios ubuntu niet meer te vinden, zit nu helemaal vast

@Jolo ik heb het wel met andere boot repair schijven geprobeerd, maar niks werkt. Ik ga deze link ook nog even proberen.
info; Acer XC 605 volgens mij met UEFI

foutmeldingen bij schone installatie GPT fout en EFI systeempartitie is geformatteerd als NTFS

edit: dankzij boot-repair kan ik ubuntu weer in. Heb nu wel een enorme lading partities op de pc.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/25, 15:42:08 door Joey1973 »

Offline Joey1973

  • Lid
Re: bestanden kwijt?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/09/25, 19:20:38 »
Iedereen ontzettend bedankt voor zijn hulp. Ik kan weer verder.
Hele pc geformatteerd en windows en ubuntu opnieuw geinstalleerd.