Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beheerdersrechten???  (gelezen 2640 keer)

Offline vinum

  • Lid
beheerdersrechten???
« Gepost op: 2016/03/02, 23:48:43 »
ik ben de enige gebruiker van mijn pc, en toch krijg ik regelmatig de opmerking dat ik geen beheersrechten heb, zelfs bij het openen van zelfgemaakte, niet beveiligde documenten.
als ik ze niet heb, wie dan wel?

Offline jan11000

  • Lid
Re: beheerdersrechten???
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/03, 05:35:57 »
Waar je het nu over hebt is, waarom linux veiliger is, dus lees eens  over linux en hoe het werkt, en het verschil tav windows.
Dit heeft ook met beveiliging te maken, dus zeer belangrijk.

Ubuntu werkt zo, jij bent gebruiker, dus je mag niet alles, tijdens installatie van software wordt er om een wachtwoord gevraagd, dan wordt je even een admin, dus je kunt installeren van software doen.
Ubuntu heeft dus geen admin user.

Als je een file hebt waar jij geen rechten hebt, of deze wilt wijzigen, dan moet je even admin worden.
Dus gksudo voor grafische programma's en sudo kun je gebruiken.
Dus je verkenner starten als admin, dus in de terminal gksudo en je verkenner naam, dan kun je alle files wijzigen.
let op je kunt nu alles wijzigen, dus ook verkeerde dingen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: beheerdersrechten???
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/03, 08:42:01 »
en toch krijg ik regelmatig de opmerking dat ik geen beheersrechten heb, zelfs bij het openen van zelfgemaakte, niet beveiligde documenten.
als ik ze niet heb, wie dan wel?
Dat is op zich niet normaal. Mogelijk is er iets niet in orde met je configuratie. Beschrijf eens in detail wat je precies doet wanneer zo een opmerking ontstaat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: beheerdersrechten???
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/03, 10:53:42 »
bij het openen van zelfgemaakte, niet beveiligde documenten.
Die staan dan normaal gesproken in /home/vinum/Documenten
Klopt dat wel, of heb je ergens iets veranderd?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: beheerdersrechten???
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/03, 13:35:10 »
Wat een duidelijke uitleg Jan11000. Zo diep heb ik er ook nog nooit over nagedacht, al wist ik het eigenlijk al wel.

Ik heb dit ook als ik bestanden deel via het netwerk van de ene Ubuntu naar de andere. Dan kan ik het betreffende bestand niet wijzigen, maar wel met copy/paste een duplicaat maken die dan wel onder mijn rechten valt. Begrijpelijk, want al staat het bestand op pc1, het bestand bevat wel de rechten van pc2.
Misschien dat je daar tegenaan loopt?

En ik weet niet of dit normaal is (denk wel) maar zo is het hier in elk geval wel.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: beheerdersrechten???
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/03, 20:08:35 »
Waar je het nu over hebt is, waarom linux veiliger is, dus lees eens  over linux en hoe het werkt, en het verschil tav windows.
Verschil is dat Windows (vanaf Windows Vista met UAC) niet om een wachtwoord vraagt maar de gebruiker eenvoudig op Ja kan klikken voor beheerdersrechten.
Het maakt een linux pc feitelijk niet(s) veiliger dan een Windows pc, hoogstens iets lastiger.

Als je zonder duidelijke reden beheerdersrechten nodig heb, bijvoorbeeld om zelfgemaakte bestanden te openen, is er echt iets mis!

Je kan proberen in een terminalvenster te bekijken welke gebruiker (jijzelf of root) de eigenaar van bestanden is met de opdracht ls –l.
ls –l
Of via Nautilus met de rechtermuisknop → Eigenschappen, tabblad Rechten.
Begrijpelijk, want al staat het bestand op pc1, het bestand bevat wel de rechten van pc2.
Rechten zijn niet gebonden aan de pc maar worden gegeven op basis van een gebruikersnummer (UID). Als deze nummers op pc1 en pc2 hetzelfde zijn, heeft deze gebruiker op beide pc's dezelfde rechten (ook al is de gebruikersnaam misschien anders).
In Ubuntu krijgt de eerst aangemaakte gebruiker nummer 1000, de volgende 1001, enzovoort.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: beheerdersrechten???
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/03, 23:42:44 »
Rechten zijn niet gebonden aan de pc maar worden gegeven op basis van een gebruikersnummer (UID). Als deze nummers op pc1 en pc2 hetzelfde zijn, heeft deze gebruiker op beide pc's dezelfde rechten (ook al is de gebruikersnaam misschien anders).
In Ubuntu krijgt de eerst aangemaakte gebruiker nummer 1000, de volgende 1001, enzovoort.

Dat blijft toch lastig met uitwisselen van bestanden. Er is hier een deeltje voor bestandsuitwisseling tussen diverse pc's maar ook gebruikers.
En ik heb nog niet gekeken hoe dat helemaal vrij te geven, en dat is ook eigenlijk niet wat ik wil. Elke 'hinderlijke beperking' is in mijn geval meegenomen.

In elk geval was mijn reactie naar TS vooral de attentie of er misschien sprake kan zijn van bestanden die ooit geïmporteerd zijn (van usb/cd/andere pc) waardoor rechtenproblemen. 'Zelfgemaakte bestanden' is voor mij namelijk niet per definitie hetzelfde als 'onder dezelfde gebruiker op dezelfde pc'.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: beheerdersrechten???
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/04, 05:34:17 »

Verschil is dat Windows (vanaf Windows Vista met UAC) niet om een wachtwoord vraagt maar de gebruiker eenvoudig op Ja kan klikken voor beheerdersrechten.
Het maakt een linux pc feitelijk niet(s) veiliger dan een Windows pc, hoogstens iets lastiger.

Natuurlijk is linux veiliger,
bij linux heb je een wachtwoord nodig, en bij windows niet.
En er is geen virus/hacker die op de ja knop kan drukken, bij windows.
En bijv windows 7 wordt standaard als admin geinstalleerd, dus onveilig.
Er is dus wel verschil in veiligheid bij windows.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: beheerdersrechten???
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/04, 08:45:52 »
Natuurlijk is linux veiliger,
bij linux heb je een wachtwoord nodig, en bij windows niet.
En er is geen virus/hacker die op de ja knop kan drukken, bij windows.
Er is uiterlijk een verschil maar zowel Windows UAC als sudo is gewoon software met mogelijke kwetsbaarheden die malware/hackers kunnen misbruiken. Ook voor sudo zijn er security updates geweest.
En bijv windows 7 wordt standaard als admin geinstalleerd, dus onveilig.
Er is dus wel verschil in veiligheid bij windows.
Ubuntu wordt door root geïnstalleerd, dat maakt het niet onveilig(er).

Helaas wordt de vraagsteller van deze discussie niet veel wijzer. Als jij vindt dat Linux automagisch veiliger is, even goede vrienden. Het is vreemd dat de vraagsteller beheerdersrechten nodig heeft om zelfgemaakte bestanden te openen.
Klik links bovenin op Documentatie

Frederik

  • Gast
Re: beheerdersrechten???
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/04, 10:44:32 »
Wat een vreemde discussie is dit nu toch weer.
De oorspronkelijke vraag was wie de beheerdersrechten heeft over zelfgemaakte documenten. Het antwoord daarop is: die zijn er niet.
Ieder zelf gemaakt document kan vanaf elke willekeurige computer door iedereen bekeken en/of bewerkt  worden en als dat niet het geval is, is er echt iets mis!  zoals testcees terecht opmerkt.
Dit topic heeft niks met de veiligheid van Linux vandoen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: beheerdersrechten???
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/04, 10:48:01 »
Natuurlijk is linux veiliger,
bij linux heb je een wachtwoord nodig, en bij windows niet.
En er is geen virus/hacker die op de ja knop kan drukken, bij windows.
Er is uiterlijk een verschil maar zowel Windows UAC als sudo is gewoon software met mogelijke kwetsbaarheden die malware/hackers kunnen misbruiken. Ook voor sudo zijn er security updates geweest.
Klinkklare onzin. Het feit dat er voor twee soorten programmatuur af en toe veiligheids-updates nodig zijn, betekent nog niet dat ze allebei dus even veilig zijn.

Wat een flauwekul. Jan11000 heeft volkomen gelijk.

En bijv windows 7 wordt standaard als admin geinstalleerd, dus onveilig.
Er is dus wel verschil in veiligheid bij windows.
Ubuntu wordt door root geïnstalleerd, dat maakt het niet onveilig(er).
Weer zo'n appels en peren-vergelijking. Dit slaat werkelijk nergens op. Jan11000 heeft hier wederom gewoon gelijk.

Citaat
Het is vreemd dat de vraagsteller beheerdersrechten nodig heeft om zelfgemaakte bestanden te openen.
Dat is inderdaad waar. Zoiets zou niet moeten gebeuren; het feit dat het wel gebeurt, zou kunnen duiden op een onderliggend probleem dat veel groter is. Nader onderzoek is gewenst.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/04, 18:08:08 door Pjotr »

Re: beheerdersrechten???
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/04, 13:40:05 »
Ieder zelf gemaakt document kan vanaf elke willekeurige computer door iedereen bekeken en/of bewerkt  worden en als dat niet het geval is, is er echt
Is er dan bij mij toch iets "echt  mis!"? Dat wat ik vertelde is hier nog nooit anders geweest.

Hieronder zie je wat bestanden uit mijn met Samba gedeelde map. Zonder slotje van deze gebruiker, en met slotje van andere gebruiker of andere pc.
En met slotje zijn niet te bewerken. Alleen als ze eerst gekopieerd worden zijn ze te bewerken.

Is het nu voor mij dan nu raadzaam hier een topic over te openen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: beheerdersrechten???
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/04, 13:50:25 »
Ieder zelf gemaakt document kan vanaf elke willekeurige computer door iedereen bekeken en/of bewerkt  worden en als dat niet het geval is, is er echt
Is er dan bij mij toch iets "echt  mis!"? Dat wat ik vertelde is hier nog nooit anders geweest.

Hieronder zie je wat bestanden uit mijn met Samba gedeelde map. Zonder slotje van deze gebruiker, en met slotje van andere gebruiker of andere pc.
En met slotje zijn niet te bewerken. Alleen als ze eerst gekopieerd worden zijn ze te bewerken.

Is het nu voor mij dan nu raadzaam hier een topic over te openen?

Lijkt me wel handig want ondertussen is het topic van Vinum wel gekaapt.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: beheerdersrechten???
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/04, 14:51:48 »
Daarom vraag ik het ook.
Excuus voor het 'kapen'. Ik dacht een bijdrage te doen die mogelijk naar een antwoord zou leiden.

Ik zal later een eigen topic openen. Of het moet zijn dat mijn opmerkingen hierover als topic afgesplitst kunnen worden?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore