Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB afkoppelen  (gelezen 3654 keer)

Offline Jenske

  • Lid
USB afkoppelen
« Gepost op: 2006/09/30, 15:42:22 »
Omstreeks 2 mei heb ik al eens een berichtje gepost met de vraag hoe je in Ubuntu een aangesloten USB-apparaat kan afkoppelen zoals ik dat altijd in Windows 2000 doe.
Ik kreeg tot heden nog geen zinvol antwoord op mijn vraag, deels omdat de mail zelf de aanleiding was voor een compleet geen verband houdende bespreking.

Maar mijn vraag blijft: hoe koppel je in Ubuntu een USB-toestal goed af, zonder dat je een risico op dataverlies hebt? Of is het niet nodig om die afkoppeling softwarematig te doen en kan je "gewoon" de USB-kabel effe uittrekken?

Ik blijf zitten met een ongerust vraagteken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
USB afkoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/30, 15:44:14 »
Altijd eerst unmounten!
Indien je op het icoon op je bureablad rechterklik eject doet is het OK
Je kan oon de dikmounter toevoegen aan je panel.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
USB afkoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/30, 15:47:45 »
zappa: jij hebt het over USB opslagapparatuur; Jenske heeft het over gewone USB apparaten denk ik

ik trek ze gewoon uit :) udev regelt de rest wel

voorbeeld van mijn dmesg na uittrekken en terug insteken van mijn USB muis:
[17188192.864000] usb 3-2: USB disconnect, address 2
[17188197.320000] usb 3-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3
[17188197.488000] input: Logitech USB Gaming Mouse as /class/input/input6
[17188197.488000] input: USB HID v1.11 Mouse [Logitech USB Gaming Mouse] on usb-0000:00:1d.2-2
[17188197.500000] hiddev96: USB HID v1.11 Device [Logitech USB Gaming Mouse] on usb-0000:00:1d.2-2
Trouwens, ik had vorige keer iets op een USB stick van mijn vriend gezet zonder deze te unmounten; geen problemen ondervonden
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Jenske

  • Lid
USB afkoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/30, 15:48:16 »
Hoi,

OK, maar hoe kan ik er ook weer voor zorgen dat mijn USB-toestel op het bureaublad verschijnt? Ik weet dat je dat ergens kan instellen, net zoals bv. mijn CD, die trouwes WEL op m'n bureaublad verschijnt als ik een CD in de computer steek.

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
USB afkoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/30, 15:51:18 »
Heb je het nu eigenlijk over een USB toestel (USB muis, toetsenbord, printer) of over een USB stick/harde schijf (opslagapparaat)

want je brengt me in verwarring
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Jenske

  • Lid
USB afkoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/30, 15:57:41 »
Citaat van: profoX
Heb je het nu eigenlijk over een USB toestel (USB muis, toetsenbord, printer) of over een USB stick/harde schijf (opslagapparaat)

want je brengt me in verwarring
profoX, het gaat over zowel een USB-stick (met een lichtje erop, waaraan ik kan zien of 'ie werkelijk is afgekoppeld) als over een pencameraatje, waaraan ik duidelijk kan zien dat hij nog stroom krijgt vanuit de USB-poort.

... Trouwens, heeft het eigenlijk belang wat voor USB toestel het is? Me dunkt "hangt" toch alles aan /proc/bus/usb?  (maar dit terzijde)



Dus het gaat wel degelijk over USB camera's, memory sticks (en misschien nog andere toestellen), maar niet over een toetsenbord of muis.

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

USB afkoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/30, 15:59:12 »
in gconf-editor kan je in apps > nautilus > show volumes het vakje aanvinken. Dan kan je al uw vollumes zien. oa UBS disk, CD...

Nu vind ik het vreemd dat hij uw CD al wel op de desktop laat zien! Normaal is het alles of niks!

mss ook nog een andere instelling in gconf-editor

opm:
je  kan de editor ook vinden in toepassingen >systemtools (indien je dit met alacarte aanzet)

Groeten,
Arvid Van Essche

Offline Jenske

  • Lid
USB afkoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/30, 16:07:59 »
Citaat van: Burnass
in gconf-editor kan je in apps > nautilus > show volumes het vakje aanvinken. Dan kan je al uw vollumes zien. oa UBS disk, CD...

Nu vind ik het vreemd dat hij uw CD al wel op de desktop laat zien! Normaal is het alles of niks!
Dat gconf-edit is inderdaad de plek waar het kan worden aangepast; nu herinner ik het me weer. Je hebt waarschijnlijk gelijk met je CD-opmerking, maar in dit geval ging het over mijn USB-camera die aan de PC hangt. Vermoedelijk wordt dit niet als een "volume" aanzien maar als iets anders.

Het zou trouwens geen slecht idee zijn moest Ubuntu de mogelijkheid bieden om op het bureaublad "automatisch" een icoon te plaatsen, van zodra hij een USB-"ding" herkent en heeft aangesloten.

Maar dan blijft natuurlijk de vraag hoe ik mijn USB-cameraatje kan afkoppelen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
USB afkoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/30, 16:39:36 »
Mijn antwoord was dus juist ;)
sticks en camera's zijn eigenlijk hd's zogezegd.
Inderdaad gconf en zeker zijn dat ze in /media worden gmount. Dan zal Ubuntu automatisch een icoon op je bureaublad zetten. Dat is de standaard manier. Dus gewoon rechterklik of diskmounter op panel.

Voor die camera, start gthumb op? Neen? Voor die dingen heb je soms drivers nodig van de fabrikant. (Ik heb een grondige hekel aan die spammers...) Proberen met wine dan if all else fails.

Offline Jenske

  • Lid
USB afkoppelen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/30, 16:44:22 »
Zappa,

Ja, Gthumb start op. Daar is dus niks mis mee.
Mijn probleem is gewoon dat ik in W2000 gewoon ben om na gebruik mijn camera af te koppelen via de software van W2000 -- er verschijnt ergens onderaan de balk een USB-icoontje dat ik dan kan afkoppelen door rechts te klikken -- en pas nadien het ding er fysisch van verwijder.

In Linux trek ik m'n camera er gewoon uit, maar of dat echt wel de veiligste methode is, betwijfel ik.

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
USB afkoppelen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/30, 17:13:14 »
Citaat van: Jenske
Zappa,

Ja, Gthumb start op. Daar is dus niks mis mee.
Mijn probleem is gewoon dat ik in W2000 gewoon ben om na gebruik mijn camera af te koppelen via de software van W2000 -- er verschijnt ergens onderaan de balk een USB-icoontje dat ik dan kan afkoppelen door rechts te klikken -- en pas nadien het ding er fysisch van verwijder.

In Linux trek ik m'n camera er gewoon uit, maar of dat echt wel de veiligste methode is, betwijfel ik.

Jens
Is inderdaad slecht :P
Installeer diskmounter op je panel (rechterklik), dan zul je je meteen thuis voelen ;)