Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer  (gelezen 3550 keer)

Offline ajjp

  • Lid
Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Gepost op: 2019/06/19, 22:37:17 »
Om ook zonder internet kaarten van OSM te kunnen bekijken, kun je per land of deel daarvan zogenaamde tiles (pakketjes ruwe data) downloaden. Maar om die vervolgens te kunnen bekijken heb je een programma nodig dat de rendering verzorgt.
Kan iemand mij uit ervaring zeggen wat daarvoor goed werkt?

Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/19, 22:58:57 »
Ik heb daar vroeger wel eens naar gekeken. Maar kwam er al snel achter dat het niet veel soeps was, en dat er maar twee goede opties zijn:
- online (diverse goede OSM based websites)
- offline: Android/iOS (bv OsmAnd)


Als je het echt wilt proberen:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Ubuntu
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Software/Desktop

Overigens is het wellicht handig te vermelden wat je precies wilt: locaties opzoeken? auto-routing? fietsroutes? skipistes? etc...

Offline peer

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/20, 06:48:17 »
eens met vuurvosje
ik heb de zelfde ervaring een paar jaar terug. Ook alweer een tijd terug.  Verschillende software geprobeerd maar uiteindelijk toch gekozen voor online.

Offline jnom

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/20, 09:08:20 »
En als je het toch wil proberen;
Ik gebruik altijd QlandkarteGT maar dit programma krijgt geen ondersteuning meer en is opgevolgd door QMapShack.
Met deze programma's zijn de kaarten zowel online als offline te bekijken.
Voor meer documentatie QMapShack:

https://bitbucket.org/maproom/qmapshack/wiki/Home

http://blog.sergem.net/planning-trips-with-qmapshack/

https://www.bergmofa.de/qmapshack-einrichten/

Offline ajjp

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/20, 10:14:38 »
@ VuurVosje en peer,
Online voldoet de website openstreetmap.org prima. Het enige dat ik wil kunnen is kaarten raadplegen; verder niets.
Maar dat wil ik ook kunnen zonder -in het geval van een slechte- internetverbinding.

@ jnom,
Ik was ook al begonnen met QMapShack, maar dat ging intuïtief niet goed, en duidelijke instructies kon ik niet vinden. Zo had ik, als probeersel, de tiles van Nederland gedownload en in de verborgen map .QMapShack geplaatst; maar dan? Stuk voor stuk activeren? Daar was ik mee begonnen, maar dat leverde niet het vertrouwde OSM-kaartbeeld op. Maar ik ga nu eerst de drie gegeven links bestuderen.

Offline peer

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/20, 10:45:43 »
Je zou Cruiser kunnen proberen: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cruiser
Dit is een java programma. Je hoeft het niet te installeren maqr kan het gewoon starten met een scriptje (cruiser.sh in de directory) of met  java startcommando's.
Werkt makkelijk.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/20, 10:54:04 door peer »

Offline rico70

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/20, 11:51:10 »
Makkelijkste is om kaarten van bv http://garmin.openstreetmap.nl/ te downloaden, die kan je in Qmapshack inladen.
En hier heb je kaarten speciaal voor de fiets / wandelen http://www.openfietsmap.nl/

Offline ajjp

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #7 Gepost op: 2019/06/20, 21:12:19 »
Zoals in reactie #4 gemeld had ik QShackMap geïnstalleerd en tiles van OSM via http://garmin.openstreetmap.nl/ gedownload. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik niets verkeerd had gedaan, maar ik had niet verwacht dat de kwaliteit van de getoonde kaarten zo veel minder -en ook anders- zou zijn dan via openstreetmap.org.
Het is me intussen duidelijk geworden dat het getoonde kaartbeeld niet alleen wordt bepaald door de beschikbare data, maar veel meer door de rendering-engine. En die is in QMapShack een heel andere dan die gebruikt wordt op de website van OSM. Of misschien is de kwaliteit van de data zoals die beschikbaar wordt gesteld via garmin.openstreetmap.nl al minder dan hetgeen OSM zelf voor zijn kaarten gebruikt. Kortom, ik onderschrijf het "niet veel soeps".
Ik ben tegengekomen dat de kwaliteit van de kaarten met gebruik van Mapnik beter zou zijn (OSM gebruikt ook Mapnik), maar Mapnik is niet zo maar te installeren: https://github.com/mapnik/mapnik/wiki/Mapnik-Installation
Ik heb overigens nog niet de gesuggereerde Cruiser geprobeerd. Maar
Citaat
gewoon starten met een scriptje (cruiser.sh in de directory) of met  java startcommando's
is voor mij geen gesneden koek.

Ik ben bang dat offline OSM-kaarten bekijken op de camping voorlopig een wens zal blijven.

Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #8 Gepost op: 2019/06/20, 21:42:54 »
Wat ik zelf heb gedaan:
- koop voor een paar tientjes een 2e hands Android tablet
- zet daar eventueel LineageOS op
- en OsmAnd

Offline peer

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #9 Gepost op: 2019/06/21, 07:10:56 »
 Maar
Citaat
gewoon starten met een scriptje (cruiser.sh in de directory) of met  java startcommando's
is voor mij geen gesneden koek.

Is toch heel simpel maar ik schreef het wat lastig op.

Als je cruiser download dan krijg je een zipfile in je downloads. In deze zipfile zit een directory: cruiser.
Kopieer deze directory naar je home (of naar een andere plaats).
In deze directory zit een bestand cruiser.sh. In de filemanager kun je dit starten door gewoon te dubbelklikken.

Mocht dit niet lukken dan kun je de directory openen in de terminal en dan het volgende commando geven:
"sh cruiser.sh" of met het commando "./cruiser.sh"

Als je cruiser gestart hebt kun je kaarten downloaden.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/21, 07:19:53 door peer »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #10 Gepost op: 2019/06/21, 10:06:05 »
@VuurVosje,
Kun jij uit eigen ervaring bevestigen dat de door jou voorgestelde oplossing een goed kaartbeeld geeft van wat in OSM-online de rode stippeltjeslijnen (wandelpaden) zijn, met name in Ardennen en Alpen? Want dat is voor mij het grootste bezwaar tegen OSM in QMapShack.

@ peer,
Bedankt voor je toelichting. Dat klinkt al veel begrijpelijker, maar is voor mij nog wel terra incognita. Dat zal ik t.z.t. eens proberen op een niet-werkcomputer.
Heb jij ervaring met Cruiser? En geeft die een een goede weergave van wat in OSM-online rode stippeltjeslijnen zijn?

Offline jnom

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #11 Gepost op: 2019/06/21, 11:17:49 »
Ik denk ook dat voor de toepassing die je voor ogen hebt de de methode die ook vuurvosje voorstelt de beste is.
Qlandkarte/QMapShack zijn vooral geschikt om zelf routes en tracks te maken deze te verzenden naar een gps apparaat. Opgeslagen tracks van een gps apparaat kunnen ook opgeslagen en bekeken worden.
Ik gebruik hiervoor een wandel/fiets gps apparaat van Garmin en QlandkarteGT is dan de vervanger van het Garmin basecamp programma.
Op mijn Android tablet en ook op de telefoon maak ik gebruik van OsmAnd. Dit zijn duidelijke kaarten met overlays voor wandelen en fietsen waar fiets- en wandelroutes goed zijn aangegeven. Zoekfuncties aanwezig voor b.v. supermarkten, restaurants en andere categoriën. Ook is het mogelijk om eigen poi's op te slaan.(bijv.campings). Ook routeplanner met stembegeleiding is mogelijk. Tablet en/of telefoon moeten wel gps aan boord hebben en voldoende accucapaciteit om ook tijdens wandeltocht als begeleider te dienen. Een wandel/fiets gps ontvanger  houden het veelal uren vol.

Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #12 Gepost op: 2019/06/21, 11:17:53 »
@VuurVosje,
Kun jij uit eigen ervaring bevestigen dat de door jou voorgestelde oplossing een goed kaartbeeld geeft van wat in OSM-online de rode stippeltjeslijnen (wandelpaden) zijn, met name in Ardennen en Alpen? Want dat is voor mij het grootste bezwaar tegen OSM in QMapShack.
Ja, zelf gebruik ik OsmAnd regelmatig voor wandel- en fietsroutes. Die kun je aanvinken, of importeren.
Gaat prima; kaarten zijn gedetailleerd en hoogtelijnen staan er ook in.
Wandelpaden staan er goed op; vergelijkbaar met Graphhopper:
https://graphhopper.com/maps/
Selecteer rechtsboven Openstreetmap.

En als je OsmAnd via F-droid.org installeert kun je onbeperkt kaarten downloaden.

Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #13 Gepost op: 2019/06/21, 12:16:00 »
Even wat verduidelijkende uitleg want ik mis deze nuance hier een beetje:
- OSM is een project van de alleen de digitale kaarten.
- Daarnaast heb je een reader nodig om die kaarten weer te geven.

Jij zoekt dus een reader.

Op android. OsmAND werkt hier ook perfect. Ideale navi.
En voortaan werkt nederlands ook goed. Ik gebruik het al sinds de tijd dat nederlands nog voor geen meter werkte (dus engels).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #14 Gepost op: 2019/06/21, 12:16:51 »
op de tablet of smartphone zijn veel apps beschikbaar die gebaseerd zijn op osmmap bv. OsmAnd, Locus Map, Guru, Orux Map, BackCountry Navigator,  Cruiser,...... Ik heb ook een voorkeur voor OsmAnd. Maar als je een eenvoudige kaart wil dan is Guru ook een aanrader

Cruise op de pc is een kwestie van downloaden zipbestand uitpakken en klikken op cruiser.sh (tenminste,als java op de pc geïnstalleerd is. In cruiser kun je kaarten downloaden uit verschillend bronnen maar altijd gebaseerd op OSM. Dit zijn mapforge,  OpenAndroMaps,  Kurviger, AndroidMaps en FreizeitMaps.
OpenAndroMaps en Freizeitmaps zijn outdoorkaarten die vooral gebruikt worden door Locus Map,  Orux Map, en BackCountry Navigator.

Ik zou dit toch een keer proberen. Makkelijk en als het niet bevalt gooi je het gewoon weer weg

Offline peer

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #15 Gepost op: 2019/06/21, 13:34:54 »
Even wat verduidelijkende uitleg want ik mis deze nuance hier een beetje:
- OSM is een project van de alleen de digitale kaarten.
- Daarnaast heb je een reader nodig om die kaarten weer te geven.


het is iets complexer. de kaarten van OSM bevatten zeer veel informatie en als gevolg daarvan zijn de bestanden ook erg groot. Kaartenleveranciers die op op basis van OSM kaarten maken, maken hun eigen keuzen in welke informatie ze in hun kaarten willen stoppen. Zo zie je bv. dat kaarten van Mapfactor veel kleiner zijn dan kaarten van OpenAmdroMaps omdat er veel minder informatie inzit. In het verleden heb ik ook wel kaarten voor mijn Garm gemaakt waarin ik alle overbodige info uitgesloopt had waardoor mijn kaarten kleiner waren dan de originele garminkaarten.

Dus als je een reader/viewer voor OSM wilt dan is het ook goed om te kijken welke op osm gebaseerde kaarten aan je eisen voldoen. Je viewer moet die kaarten aankunnen. Zelf de kaarten maken is een gruwel. Dat moet je niet willen (zei ik uit ervaring).

De beste optie is in mijn ogen nog steeds om OsmAnd (of andere app) op de smartphone te zetten of op de tablet en die te gebruiken.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #16 Gepost op: 2019/06/21, 16:01:04 »
Kortom,
1. De beste oplossing is OsmAnd, draaiend op een Androïd device (en dat advies op een Ubuntuforum !)
2. Als je niet met een tablet wilt werken maar vastgeroest zit aan een echte computer -en dat speelt bij mij wel- dan kun je het beste Cruiser proberen.

Iedereen bedankt voor zijn bijdragen.

Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #17 Gepost op: 2019/06/21, 18:37:05 »
het is iets complexer. de kaarten van OSM bevatten zeer veel informatie en als gevolg daarvan zijn de bestanden ook erg groot. Kaartenleveranciers die op op basis van OSM kaarten maken, maken hun eigen keuzen in welke informatie ze in hun kaarten willen stoppen. Zo zie je bv. dat kaarten van Mapfactor veel kleiner zijn dan kaarten van OpenAmdroMaps omdat er veel minder informatie inzit. In het verleden heb ik ook wel kaarten voor mijn Garm gemaakt waarin ik alle overbodige info uitgesloopt had waardoor mijn kaarten kleiner waren dan de originele garminkaarten.

Volgens mij zeg je hetzelfde.  =D Alleen iets gedetailleerder dat wat ik kort verduidelijkte.
Ik sprak ook duidelijk over digitale kaarten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #18 Gepost op: 2019/06/22, 21:19:50 »
Ik had het item wel als opgelost gemarkeerd, maar tevreden was ik niet.
Inmiddels wel (denk ik nu).
Ik stuitte op het programma OffRoad, "An offline map viewer for the Desktop based on OsmAnd". Verkrijgbaar via Sourgeforce. En na alle positieve geluiden over OsmAnd ... ...
Downloaden, uitpakken en starten via de terminal (dat zou toch anders moeten kunnen).
Binnen het programma kun je kaarten downloaden, en die worden afgebeeld zoals ik me dat wenste. Ik heb daarvoor van een gebied steeds de normale kaart en de hoogtelijnen gedownload. Rendering vertoont bij sterk inzoomen enige vertraging, maar ja, je kunt niet alles hebben. Bij voldoende inzoomen worden in de Alpen alle paadjes getoond, evenals bergtoppen. De paadjes zijn zelfs veel duidelijker dan in de online weergave van OSM zelf.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #19 Gepost op: 2019/06/22, 22:20:54 »
Ik had het item wel als opgelost gemarkeerd, maar tevreden was ik niet.
Inmiddels wel (denk ik nu).
En dat is het enige dat telt, jij moet tevreden zijn :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #20 Gepost op: 2019/06/23, 09:41:01 »
Mooi dat je dit programma gevonden hebt. Ik kende het nog niet. heb het direct gedownload.
Maar als je dit programma kan opstarten via de terminal dan moet je toch ook nog eens naar cruiser kijken. Dat gaat op dezelfde manier.
Je kan een starter maken voor het programma in het startmenu (ik werk in plasma kde). Meestal doe ik dit door een bestaande starter te kopiëren en aan te passen. Het startcommando is dan het terminalcommando met het complete pad erin. Ook vul ik in de starter als werkdirectory de directory van het programma in.

Als ik Offroad open dan lijkt het erg veel op cruiser. Het downloaden van de basemap en van nederland lukt wel (ze komen in de verborgen map .Offroad/maps. Maar de kaarten werden bij mij nog niet getoond.  Komt nog wel. 
Het lukt mij niet om de gedownloade kaarten te zien.  Probeer dus via de website een oplossing te vinden.

Stom, OffRoad startte behoorlijk ingezoomd (100m) in een gebied waar weinig te zien was. Na uitzoomen zag ik de kaart verschijnen. 
Inzoomen lukt alleen met de scrollknop van de muis of door in het menu op inzoomen te klikken. Ctrl+ werkt niet. Uitzoomen gaat met scrollknop, muis en met Ctrl-. Verder is het programma erg traag.
Jammer, ik dacht dat ik dit programma kon gaan gebruiken om routes te maken voor de motor maar op deze manier kan het niet goed gaan werken. Misschien dat ik wat meer geheugen moet reserveren voor OffRoad. Ik wel gezien dat alleen de standaard rendering van osmand geïnstalleerd is. Je kan de andere (die wel in het menu zichtbaar zijn) waarschijnlijk wel kopiëren vanuit de smartphone app.


« Laatst bewerkt op: 2019/06/23, 12:07:39 door peer »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #21 Gepost op: 2019/06/23, 22:12:04 »
@ peer,
Ik heb inmiddels Cruiser ook geïnstalleerd. Met dank voor jouw aanwijzingen, want ik had het programma anders nooit kunnen starten. De aanwijzing op de website is nog summierder dan die voor OffRoad.
Beide programma's lijken inderdaad veel op elkaar, en ook ik merk dat Cruiser sneller is. Maar daar hoort wat mij betreft wel een kanttekening bij. Ik kan op Cruiser geen kaartbeeld krijgen met een weergave van hoogtelijnen; voor een wandelaar toch wel prettig. Daar staat tegenover dat de paden veelal duidelijker zijn weergegeven.
Geen hoogtelijnen betekent dat er veel minder gerenderd hoeft te worden, hetgeen misschien wel het snelheidsverschil verklaart. Ik constateer dat beide programma's veel rekenkracht eisen: de ventilator blijft blazen.
Voorlopig laat ik ze beide staan; samen staan ze sterk!

Offline peer

  • Lid
Re: Open Street Maps downloaden en bekijken op computer
« Reactie #22 Gepost op: 2019/06/24, 09:58:48 »
ik weet niet of de hoogtelijnen oorzaak zijn van het snelheidsverschil. Ik denk meer dat het te maken heeft met het zichtbaar maken van details bij in- en uitzoomen. Bij cruiser zie je dat veel informatie verdwijnt bij het uitzoomen. 

OffRoad is duidelijk nog in ontwikkeling. Ctrl+ (inzoomen) werkt bij mij niet terwijl Ctrl- (uitzoomen) wel werkt. Ook zien de gpx-files er nog niet echt goed uit. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. het is wel fijn om een OsmAnd-achtige desktop-applicatie beschikbaar te hebben