Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB Wifi stick Sweex werkt niet  (gelezen 4511 keer)

Offline Johan1952

  • Lid
USB Wifi stick Sweex werkt niet
« Gepost op: 2010/07/15, 07:57:16 »
Ik heb net een hele verse installatie gedaan van 10.4 op een laptop Compaq NX9010 van een jaar of 7 oud. Draait trouwens perfect.
Probeer nu mijn nieuwe USB Wifi stik LW153 met chipset Ralink RT3070 aan de praat te krijgen, maar is me nog niet gelukt. Heeft iemand tips?

Johan.


Offline Johan1952

  • Lid
Re: USB Wifi stick Sweex werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/15, 10:52:59 »
Jeetje, dat is nogal ingewikkeld voor mij. Ik ben gewoon een muisklikker en ben niet zo handig in die zaken. Maar wat mij nu wel verbaasd nadat ik veel gelezen heb op internet: USB Wifi sticks met de chipset RT2500 werken wel direct en voor deze RT3070 moet je zelf nog veel handelingen verrichten terwijl deze chipset toch al weer minstens een 3 kwart jaar op de markt is. Je zou dan toch verwachten dat die is verwerkt in de release 10.4? Of zie ik dat verkeerd?
Hoe werkt dat nou precies?

Re: USB Wifi stick Sweex werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/15, 16:07:15 »
Jeetje, dat is nogal ingewikkeld voor mij. Ik ben gewoon een muisklikker en ben niet zo handig in die zaken. Maar wat mij nu wel verbaasd nadat ik veel gelezen heb op internet: USB Wifi sticks met de chipset RT2500 werken wel direct en voor deze RT3070 moet je zelf nog veel handelingen verrichten terwijl deze chipset toch al weer minstens een 3 kwart jaar op de markt is. Je zou dan toch verwachten dat die is verwerkt in de release 10.4? Of zie ik dat verkeerd?
Hoe werkt dat nou precies?
Blijkbaar niet. Realtek heeft nog geen stuurprogramma geschreven, of dat stuurprogramma is nog niet af.

Offline Johan1952

  • Lid
Re: USB Wifi stick Sweex werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/16, 00:25:28 »
Als ik het goed begrijp is het dus een probleem van de hardware leveranciers, dat ze geen goede drivers maken.
Dus eigenlijk moet je voor dat je iets koopt goed controleren of er ervaringen zijn met het gebruik onder Linux of Ubuntu.
Is dat de conclusie?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: USB Wifi stick Sweex werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/16, 02:33:14 »
Over het algemeen wel ja.
Je blijft toch afhankelijk van de fabrikant. Als die zelf geen drivers maakt of specificaties vrijgeeft zijn er geen drivers voor Linux.
Op een paar uitzonderingen na dan, maar dat komt dan omdat een handige jongen dat apparaat onder handen genomen heeft en uitgezocht heeft hoe het werkt.

Een ander voordeel van vooraf ervaringen opzoeken is dat je veel minder snel een miskoop doet.

Offline Johan1952

  • Lid
Re: USB Wifi stick Sweex werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/16, 10:37:06 »
Ja, daar heb je inderdaad wel gelijk in. Vorig jaar had ik ook al eens de fout gemaakt door een Canon Pixma 640 te kopen en dat was ook niet zo makkelijk aan de praat te krijgen. Was veel makkelijker geweest als ik toen een HP had genomen. Dom. Eerst ervaringen lezen van andere gebruikers dat kan ik inderdaad iedereen aan raden.

Offline Johan1952

  • Lid
Re: USB Wifi stick Sweex werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/16, 19:54:47 »
Ja hoor, ik heb nu een Linksys WUSB54GC en inderdaad: plug and play. Fantastisch.