Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: letters verminken soms  (gelezen 1725 keer)

Offline soppel

  • Lid
letters verminken soms
« Gepost op: 2011/03/01, 23:29:43 »
Sinds een paar dagen een raar fenomeen:
ineens in tekst zijn er een aantal letters verminkt.
Het best te omschrijven als of de letters geprint zijn op papier en dat je er met je vinger over gewreven hebt.
Zomaar ergens midden in de tekst. 5 of 6 letters.
Scroll je dat stukje tekst uit beeld en terug, dan herstellen de letters.
Kan een stukje internet zijn in firefox, of een openoffice doc.

Helaas een printscreen plaatsen helpt niet, want als ik die maak van de situatie, is het op de screendump niet te zien  ???

Wie o wie, herkent dit?

OS ubu 10.04
en de grafische kaart in een nVidia geForce 5500

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: letters verminken soms
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/01, 23:33:34 »
Komt bij mijn machines een enkele keer voor, op Ubuntu 10.10 (niet in 10.04). Het is net, alsof het beeld langzaam "door z'n voegen zakt". Niet alleen letters, maar ook afbeeldingen worden verminkt.

Het enige wat bij mijn machines dan helpt, is een volledige herstart van de computer. Bizarre fout. Gelukkig gebeurt het slechts vrij zelden.

Offline soppel

  • Lid
Re: letters verminken soms
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/01, 23:42:21 »
Herstart is de pc inmiddels al meerdere keren.
En voor zover ik het gemerkt heb zijn het alleen letters geweest.
Ook als ik hier typ zie ik af en toe de een woordje of een deel ervan verminken in mijn tekst.


edit: typo.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 08:25:35 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: letters verminken soms
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/02, 07:18:34 »
Moeten de letters meer spek eten XD
Oke flauw.

OT: Heb je alle drivers geinstalleerd?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: letters verminken soms
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/02, 07:46:59 »
Ik heb een vergelijkbaar probleem sinds de nieuwe flash player 10.2 met hardware matige versnelling. Dat crasht nogal eens en dan zie ik dat soort gekke residuen van de gecrashte flash vensters. Onder andere de letters reageren daar daarna op en lijken een beetje verminkt als ze op de positie van het gecrashte flash venster komen.
Probeer de hardware matige versnelling in flash eens uit te zetten en kijk of je er dan nog last van hebt. Je kan bij de instellingen door rechts te klikken op een flash filmpje en dan onder "instellingen"hardware matige versnelling uit te vinken.

« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 07:48:46 door valk »

Offline soppel

  • Lid
Re: letters verminken soms
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/02, 08:36:25 »
 Yep de (aanbevolen) drivers zijn geïnstalleerd. ik heb drie keuzes. Ik zou een andere ( oudere??) kunnen proberen.

Eerst die hardwarematige-versnelling maar eens uitgezet, kijken wat dat doet. Hoewel flash niet crashed.
Maar het idee alleen al, van  een hardwarematige- versnelling :o
Straks moet ik nog achter mijn PC aanhollen XD
« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 08:38:18 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: letters verminken soms
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/02, 09:47:53 »
Je ziet die crash inderdaad niet altijd, maar daarna dus wel de restanten van venster op de een of andere manier. Er is al eens een topic over geweest hier, maar er zijn blijkbaar niet heel veel mensen met dit probleem.

Op zich zou die hardware matige versnelling natuurlijk leuk zijn, want icm een geschikte videokaart is flash dan minder belastend voor de niet-snelheidsmonster pc gebruikers onder ons.

Offline soppel

  • Lid
Re: letters verminken soms
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/02, 09:55:08 »
Flash kermis start bij niet automatisch.
Als het dus aan die flash ligt zou ik (na een verse start) geen last van de doorlopen letters moeten hebben totdat ik een flash handmatig start.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: letters verminken soms
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/02, 10:38:32 »
Aha, dan kunnen mijn voorgaande adviezen linea recta de prullenbak in  XD


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: letters verminken soms
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/02, 11:10:20 »
Volgens mij ligt dat aan de drivers voor je videokaart.
Heb het zelf ook wel eens gehad in Firefox, maar dat ging weg nadat ik de visuele effecten uitschakelde.
Een nieuwere versie van de drivers installeren kan wel via een PPA, maar dat zou weer andere problemen kunnen geven.
Het makkelijkst en veiligst gaat het met deze PPA: https://edge.launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates

Offline soppel

  • Lid
Re: letters verminken soms
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/02, 11:31:53 »
Nee, Valk jouw tips kunnen niet de prullenbak in!!!!!

citaat van mijzelf:
Als het dus aan die flash ligt zou ik (na een verse start) geen last van de doorlopen letters moeten hebben totdat ik een flash handmatig start.
einde citaat....

Inderdaad mijn zin is niet helemaal duidelijk.
Maar ik bedoelde het meer van 'als ik je goed begrijp' dus wilde dat gaan testen 
Ik heb dus de pc gestart, heb nog nergens op een flash geklikt en het lijkt erop dat ik nu geen last heb. Ik zit overigens niet continue aan de pc dus zekerheid heb ik pas over een tijdje.

Sorry van de verwarring.



Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: letters verminken soms
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/02, 12:35:30 »
Aha ok, niet helemaal goed begrepen dan, ik dacht dat je flash uberhaupt niet aan had als je de verminkte letters zag.

Ik had het dus af en toe als ik bijvoorbeeld op Youtube een filmpje kijk. Daarna zag ik een soort schaduwen in de letters in het browser scherm als die letter zich bevinden op de positie op het scherm waar dat filmpje zich bevond. Ik zag het soms overigens ook in andere programma's als nautilus oid.

De PPA die Johan noemt heb ik overigens ook aanstaan zodat de nieuwste drivers automagisch, maar toch redelijk veilig binnen komen.

Offline soppel

  • Lid
Re: letters verminken soms
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/08, 19:11:01 »
Update...

Ik heb een oudere driver gekozen voor de grafische kaart, toevallig kwamen er ook nogal wat updates binnen.
Het probleem was in ieder geval weg. Ik wist alleen nog niet of het an een (toevallig nuttige) update kwam of door de andere driver.

TOTDAT.....

Ik sinds een paar dagen geleden kort na het opstarten soms een schuine streep over het beeld heen kreeg. Niet altijd, maar soms.
Streep komt altijd van linksboven over de geopende programmas heen. Klik je op een window, dan gaat die over de streep ??? !!!
Zojuist startte ik op en had links onder die schuine streep een zwart vlak.

Dus wederom de nieuwste driver van de grafische kaart gekozen, in de hoop van de streep af te zijn.
Maar dan heb ik de doorlopende letters weer. :-[
Dan maar liever af en toe die streep, en even opnieuw opstarten dan dat halve zinnen onleesbaar zijn.

Kortom: de gevlekte letters zijn gerelateerd aan de drivers.
De streep is nog niet bekend, ik zou bijna angsten krijgen dat mijn grafische kaart aan het overlijden is, maar misschien heeft er nog iemand een oplossing??





Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan