Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org  (gelezen 1827 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org
« Gepost op: 2016/07/25, 12:07:56 »
Europol, de ridder op het witte paard, schiet ons te hulp met een webstek tegen losgeldvirussen: https://www.nomoreransom.org/

Meer info: http://www.parool.nl/binnenland/losgeldvirussen-nestelen-zich-massaal-op-computers~a4345820/

Losse gedachte: als ze nou eens zouden adviseren om over te stappen op een veiliger besturingssysteem als Ubuntu of Linux Mint?
Maar ja, dan verdient Kaspersky weer niks, dus dat zal wel nooit gaan gebeuren.  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/07/25, 12:11:10 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/25, 12:47:19 »
Pjotr, volgen mij zitten bij Linux mensen die veel voorzichtiger zijn en weten heel vaak wat ze doen dan bij andere OS. Als je gewent bent overal te downloaden dan vul je ook veel te snel je wachtwoord in. Al geef je die mensen een Linux distro en ze klikken op een bepaalde site en dan komt dat ze het wachtwoord in moeten vullen dan doen ze dit ook gewoon.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/25, 13:11:13 »
Ik kan me best wel vinden in wat HWE64 aan geeft.

Waar ik vroeger op win een relatief schone pc had, waarop zelden malware en virussen.
Waar de enkele mallware en virussen ook snel ontdekt en verwijderd werden. En soms al verwijderd waren voor virusscanners ze herkenden of wisten wat ze er mee moesten.
Waar mijn pc's jarenlang redelijk stabiel draaiden, en ik eigenlijk nooit win opnieuw hoefde te installeren, en hooguit een enkele keer moest repareren.

Tegelijkertijd kwam ik bij anderen pc's opschonen met honderden virussen en mallware tegelijk en soms al jarenlang actief.
Browser openen leverde 3 pagina's en 6 popups reclame en je moest 28 handelingen doen voor je de startpagina of google in beeld kreeg.
En nagenoeg iedereen van die personen moest regelmatig tot soms meermaals per jaar win compleet opnieuw installeren omdat er niets mee werkte, en er doorlopend blauwe schermen of dergelijke kregen.

Hoe kon mijn win jarenlang relatief goed, stabiel en schoon blijven draaien waar anderen vol met sh*t zaten?
Ik begreep dat nooit. Of eigenlijk wel.  :evil: En ik denk ook dan Linux bij die personen daar niet zo heel veel verbetering in zal brengen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/25, 17:52:09 »
Allemaal waar, maar je kunt beter voorzichtig doen op een relatief veilig platform, dan op een relatief onveilig platform....  =D

Offline sidonia

  • Lid
Re: Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/25, 19:34:46 »
Daar ben ik het mee eens. Ook al klik je in Linux overal zomaar op, het risico van virussen en/of malware is bij Linux stukken kleiner dan bij Windows.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/25, 20:44:37 »
als ze nou eens zouden adviseren om over te stappen op een veiliger besturingssysteem als Ubuntu of Linux Mint?
Ach, in het onwaarschijnlijke geval dat veel (eind)gebruikers overstappen zullen ook meer van dit soort criminelen overstappen.
Ook deze besturingssystemen zijn geschikt om snel je persoonlijke bestanden te versleutelen (zonder sudo :evil:)

Ongeacht besturingssysteem beschermt een goede back-up(s) van belangrijke bestanden tegen afpersing om deze bestanden terug te krijgen (en nog tegen véél meer onheil).
http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen#Reservekopie
Maar ja, dan verdient Kaspersky weer niks, dus dat zal wel nooit gaan gebeuren.  =D
Ja, en glaszetters gooien ook stiekem ramen in, de brandweer sticht zelf brandjes, enz.  :-X
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/25, 23:22:35 »
als ze nou eens zouden adviseren om over te stappen op een veiliger besturingssysteem als Ubuntu of Linux Mint?
Ach, in het onwaarschijnlijke geval dat veel (eind)gebruikers overstappen zullen ook meer van dit soort criminelen overstappen.
Ook deze besturingssystemen zijn geschikt om snel je persoonlijke bestanden te versleutelen (zonder sudo :evil:)
Klok en klepel? Inderdaad, maar dat is mijn punt helemaal niet. Mijn punt is, dat Ubuntu en Linux Mint relatief veiliger zijn. En dus de moeite waard voor de overheid, om aan te raden.

Maar ja, dan verdient Kaspersky weer niks, dus dat zal wel nooit gaan gebeuren.  =D
Ja, en glaszetters gooien ook stiekem ramen in, de brandweer sticht zelf brandjes, enz.  :-X
Onzinnige vergelijkingen. Kaspersky maakt geen virussen (gooit geen ramen in), maar heeft wel commercieel belang bij een relatief onveilig platform (zwak glas).  En de brandweer heeft geen commercieel belang bij het blussen van branden.

Het is buitengewoon naïef om te veronderstellen, dat grote bedrijven de overheden niet op allerlei manieren proberen te beïnvloeden ten gunste van hun bedrijfsbelang. Onstellend naïef, of erger.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/26, 17:17:45 door Pjotr »

Re: Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/26, 23:34:02 »
Hoe kon mijn win jarenlang relatief goed, stabiel en schoon blijven draaien waar anderen vol met sh*t zaten?
Een bekend gezegde in dit verband is dat een Windows-systeem in handen van een kundige gebruiker doorgaans veiliger is dan een Linux-systeem in handen van een onkundige gebruiker.

En zelfs daar ben ik het bij voorbaat niet mee eens.

Re: Losgeldvirussen: Europol lanceert nomoreransom.org
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/27, 12:03:26 »
Allemaal waar, maar je kunt beter voorzichtig doen op een relatief veilig platform, dan op een relatief onveilig platform....  =D

Helemaal mee eens Pjotr.
Maar als ik zo links en rechts op (buitenlandse) linux forums lees wat voor problemen toch stiekem best veel gebruikers oplopen, en dan vooral waardoor(!) dan gaat het ook met linux vrijwel net zo makkelijk fout. Door eigen stommiteiten.

Het is buitengewoon naïef om te veronderstellen, dat grote bedrijven de overheden niet op allerlei manieren proberen te beïnvloeden ten gunste van hun bedrijfsbelang. Onstellend naïef, of erger.

Ook hier hélemáál mee eens. En hier zijn genoeg (ook anders soortige) praktijkvoorbeelden van te geven.
Ik denk zelfs dat het nog verder gaat. Dat er bijvoorbeeld in geval van oorlogen in bepaalde landen speciaal op verzoek bepaalde achterdeuren gemaakt worden.
Laat ik het zo stellen: Dit is een dermate simpele optie en het zou me volledig verbazen als daar geen gebruik van gemaakt zou worden.
Van diverse grote spelers op de markt is al heel lang bekend dat zij samenwerkingsverbanden hebben.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore