Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simpel vraagje drivers  (gelezen 1874 keer)

Simpel vraagje drivers
« Gepost op: 2017/08/21, 14:01:29 »
Als een driver prima werkend beschikbaar is voor bv Ubuntu, mag ik er dan ook simpelweg vanuit gaan dat deze eveneens prima werkend beschikbaar is voor bv Xbuntu?
Is dat altijd 100% compettible?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/21, 14:04:30 »
Als een driver prima werkend beschikbaar is voor bv Ubuntu, mag ik er dan ook simpelweg vanuit gaan dat deze eveneens prima werkend beschikbaar is voor bv Xbuntu?
Is dat altijd 100% compettible?
Ja.  :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/21, 14:28:04 »
Yup, als linux distro's dezelfde kernel gebruiken is dit idd altijd het geval.

Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/21, 15:24:31 »
Thanks. Net zo kort duidelijk.

Ik vroeg het me slechts af of het altijd zo zou zijn. Had zomaar gekund van niet.  ^-^
Al begrijp ik dat het met kernel kan wisselen? Dus een Xubuntu 17 kan misschien anders uitpakken dan een Ubuntu 16?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/21, 15:31:07 »
Thanks. Net zo kort duidelijk.

Ik vroeg het me slechts af of het altijd zo zou zijn. Had zomaar gekund van niet.  ^-^
Al begrijp ik dat het met kernel kan wisselen? Dus een Xubuntu 17 kan misschien anders uitpakken dan een Ubuntu 16?
Het gaat in principe alleen om de systeemkernversie. Hoewel bij stuurprogramma's voor grafische kaarten, ook wel eens de versie van het grafische systeem (graphics stack) kan meetellen.

Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/21, 15:55:39 »
Het gaat in principe alleen om de systeemkernversie.

Dus ff vertaald naar simpelere bewoording: als beiden kernel 4.x.x hebben is dat voldoende? 4.x.x. en 3.x.x. kan wel verschillen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/21, 16:05:57 »
Het gaat in principe alleen om de systeemkernversie.

Dus ff vertaald naar simpelere bewoording: als beiden kernel 4.x.x hebben is dat voldoende? 4.x.x. en 3.x.x. kan wel verschillen?
Nee, het is op de minor version numers, dus b.v. 4.1.x en 4.2.x kunnen in theorie verschillen. Vaak gaat het erom dat drivers worden toegevoegd. Over het algemeen zouden ze backwards compatible moeten zijn, dus de drivers in b.v. 4.1 zouden ook in 4.2 moeten zitten. Andersom is dat niet altijd het geval.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/21, 17:00:31 »
En dan gaat dit alleen op, binnen een distributie.
Een kernel kan in een andere distributie b.v. meer ondersteuning hebben voor oudere hardware, of juist andersom.
Mijn ervaring (?) is, dat Ubuntu een uitblinker is hierin...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/21, 17:35:07 »
En dan gaat dit alleen op, binnen een distributie.
Een kernel kan in een andere distributie b.v. meer ondersteuning hebben voor oudere hardware, of juist andersom.
Mijn ervaring (?) is, dat Ubuntu een uitblinker is hierin...........
Ron, positief of negatief bedoeld?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/21, 22:00:27 »
Mijn ervaring (?) is, dat Ubuntu een uitblinker is hierin...........
Ron, positief of negatief bedoeld?
Zeer positief, Ubuntu heeft geen probleem met mijn netwerk adapter, terwijl b.v. Debian mij vertelt dat ik drivers moet ophalen om e.e.a. werkend te krijgen.

Waar Ubuntu staat, bedoel ik alle Ubuntu desktop versies.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/21, 22:48:47 »
Mijn ervaring (?) is, dat Ubuntu een uitblinker is hierin...........

Ok. Ubuntu ervaar ik zelf ook als erg makkelijk.
Maar mag ik dat dan door spiegelen op Xubuntu en Lubuntu?

(oude ubuntu 12 pc moet Lubuntu worden)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/22, 07:55:29 »
Ja dus. In principe is alleen de bovenlaag (desktop + gebruiers programma's) verschillend tussen die distro's. Installeer de XFCE desktop op Ubuntu en je hebt in principe Xubuntu. De onderlaag, kernel en core utils zijn exact hetzelfde.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/22, 10:03:17 »
Ja dus. In principe is alleen de bovenlaag (desktop + gebruiers programma's) verschillend tussen die distro's. Installeer de XFCE desktop op Ubuntu en je hebt in principe Xubuntu. De onderlaag, kernel en core utils zijn exact hetzelfde.
Het kan zijn, dat de server een andere kernel heeft.
Vroeger snapte alleen de server-kernel een raid configuratie, een gewone desktop-kernel wist daar geen raad mee.
Mogelijk is dit momenteel al lang geschiedenis, dit speelde (dacht ik) met versie 7.10 (uit 2007 dus).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel vraagje drivers
« Reactie #13 Gepost op: 2017/08/22, 11:19:05 »
Ja dus. In principe is alleen de bovenlaag (desktop + gebruiers programma's) verschillend tussen die distro's. Installeer de XFCE desktop op Ubuntu en je hebt in principe Xubuntu. De onderlaag, kernel en core utils zijn exact hetzelfde.
Het kan zijn, dat de server een andere kernel heeft.
Vroeger snapte alleen de server-kernel een raid configuratie, een gewone desktop-kernel wist daar geen raad mee.
Mogelijk is dit momenteel al lang geschiedenis, dit speelde (dacht ik) met versie 7.10 (uit 2007 dus).

Blijkbaar niet meer
Citaat
Since 12.04, there is no difference in kernel between Ubuntu Desktop and Ubuntu Server since linux-image-server is merged into linux-image-generic.

Ubuntu Studio heeft ook nog een geoptimaliseerde kernel dacht ik, de Realtime kernel. Maar volgens mij zijn de drivers daarin hetzelfde en is het inprincipe niets anders dan geoptimaliseerde versie van generic.