Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanwezigheid bij IRC meetings  (gelezen 6823 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Aanwezigheid bij IRC meetings
« Gepost op: 2010/08/19, 12:27:33 »
Ik heb een puntje op de agenda van de volgende vergadering gezet dat gaat over de opkomst bij meetings.

Wat vinden jullie daarvan?

Citaat

Mijn beeld
De meetings zijn erg vrijblijvend. Vaak is het van te voren niet eens duidelijk wie er aanwezig zal zijn.

Mijn voorstel
Ik vind dat er bij elke meeting ten minste een vaste groep mensen aanwezig moet zijn. Ten minste één afgevaardigde van elk team (wie dat is, mag elk team zelf uitzoeken). Als het maar iemand is die namens dat team kan spreken. Deze persoon kan eventueel nog de maandelijkse voortgang van het team toelichten. Dit kan ook elke meeting een ander zijn.
Verder is het extreem handig wanneer iedereen die een actiepunt op zich heeft genomen ook aanwezig is. Al is het maar om de voortgang te vertellen.
Als de persoon echt niet kan, moet deze ervoor zorgen dat de voortgang op een andere manier voor iedereen inzichtelijk is gemaakt. Bijvoorbeeld door dit vóór de meeting uit te leggen in een forumdraadje ofzo.

Oke, ik heb een paar het woord "moet" gebruikt. Begrijp me niet verkeerd, ubuntu-nl is een vrije gemeenschap en het is echt niet mijn bedoeling om veel druk bij mensen te leggen. Ik begrijp heel goed dat sommige mensen bij het horen van het woord "moet" al afhaken. Echter als je enige verantwoordelijkheden hebt, dien je je daar ook naar te gedragen. Als je bijvoorbeeld goed met je team afspreekt wie aanwezig MOET zijn, en je hebt 5 teamleden, hoef je maar 1 keer in de 5 maanden verplicht aanwezig te zijn ;)

Verder zou het wellicht handig zijn wanneer mensen aangeven of ze al dan niet aanwezig zullen zijn. Zie upcoming events op http://loco.ubuntu.com/teams/ubuntu-nl . Je kunt hier inloggen met je Launchpad account. Misschien kunnen we dit ook nog stimuleren? Alleen heb ik nu nog een beetje het gevoel van: Yet Another syteempje. Laten we het hier ook nog even over hebben.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Double12

  • Lid
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/19, 13:04:18 »
Ik denk dat dit een goed idee. Je inzetten als vrijwilliger is inderdaad niet alleen maar vrijblijvend.
Het makkelijkst lijkt mij om op de wiki-pagina van elke meeting een overzicht te maken van elk team. Daar kunnen dan de namen van de teamleden die aanwezig zullen zijn achter worden gezet.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/19, 20:22:17 »
een IRL meeting is zeker wel mogelijk ongeacht de afstanden.

als ik even terugkijk, 2009 hadden we er zo een in bergen op zoom en ik heb behalve mezelf Thomas en Heimen opgepikt en zo een carpool geregeld.
het valt of staat bij inzet en willen,, niet of men kan of niet want smoesjes zijn altijd te verzinnen.

vwb een minimale aanwezigheid bij de IRC meeting's ,, tja daar kan niemand het mee oneens zijn maar ondanks de al langer aanhoudende geluiden van onvrede veranderd er niets aan.

bovenstaande is mede schuld dat oa mijn motivatie weg is en ik er niets meer aan doe voorlopig :)

met alle respect naar betrokkenen.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/19, 20:30:06 »
vwb een minimale aanwezigheid bij de IRC meeting's ,, tja daar kan niemand het mee oneens zijn maar ondanks de al langer aanhoudende geluiden van onvrede veranderd er niets aan.
Ik vraag mij af wie zijn/haar persoonlijke agenda door die meeting laat beheersen. Als er een meeting is, maar er is bijvoorbeeld een verjaardag of iets anders, dan ga ik daarheen. Zelf zie ik het nut er niet van in, maar het bestaat, dus laten we het dan maar serieus nemen. Als iets door de leden niet serieus wordt genomen, kan m.i. het beter opgeheven worden.

Phr3ak

  • Gast
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/19, 20:33:49 »
vwb een minimale aanwezigheid bij de IRC meeting's ,, tja daar kan niemand het mee oneens zijn maar ondanks de al langer aanhoudende geluiden van onvrede veranderd er niets aan.
Als iets door de leden niet serieus wordt genomen, kan m.i. het beter opgeheven worden.

Dan gaat er vrij weinig overblijven vrees ik ..

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/19, 21:13:20 »
Offtopic blijft. ;) XD

Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/19, 21:53:48 »
@Thijsg: Niks opheffen, gewoon de harde hand gebruiken. Ik ben zelf vrij streng als het op met name ontopic en slotjes aankomt.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/19, 21:55:40 door Vistaus »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/19, 22:05:22 »
@Thijsg: Niks opheffen, gewoon de harde hand gebruiken. Ik ben zelf vrij streng als het op met name ontopic en slotjes aankomt.
Dan moet je wel een heel harde hand hebben om mij te dwingen naar de meeting te gaan in plaats van een verjaardag. ;)

Phr3ak

  • Gast
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/19, 22:06:12 »
@Thijsg: Niks opheffen, gewoon de harde hand gebruiken. Ik ben zelf vrij streng als het op met name ontopic en slotjes aankomt.
Dan moet je wel een heel harde hand hebben om mij te dwingen naar de meeting te gaan in plaats van een verjaardag. ;)

Laptop mee, kun je op de verjaardag gaan irc'en  :evil:

Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/19, 22:35:02 »
@Thijsg: Niks opheffen, gewoon de harde hand gebruiken. Ik ben zelf vrij streng als het op met name ontopic en slotjes aankomt.
Dan moet je wel een heel harde hand hebben om mij te dwingen naar de meeting te gaan in plaats van een verjaardag. ;)

Laptop mee, kun je op de verjaardag gaan irc'en  :evil:

Of Android-mobiel i.c.m. AndChat wat volgens mij ook in de Android Market zit ;)

Phr3ak

  • Gast
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/19, 22:59:48 »
@Thijsg: Niks opheffen, gewoon de harde hand gebruiken. Ik ben zelf vrij streng als het op met name ontopic en slotjes aankomt.
Dan moet je wel een heel harde hand hebben om mij te dwingen naar de meeting te gaan in plaats van een verjaardag. ;)

Laptop mee, kun je op de verjaardag gaan irc'en  :evil:

Of Android-mobiel i.c.m. AndChat wat volgens mij ook in de Android Market zit ;)

Zo zie je maar, voldoende mobiele device's voorhanden, zodat je niet met die rot smoes aan hoeft te komen, dat je er niet erbij kunt zijn ofzo ..  :evil:

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/19, 23:01:52 »
+1 Phr3ak ;)

Phr3ak

  • Gast
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/19, 23:02:49 »
+1 Phr3ak ;)

Asjeblieft zeg .. Bespaar die kinderachtige flauwekul van dat +1 e.d.  :|

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/20, 07:50:49 »
niet voor jou, als het je niet aanstaat dan lees je het maar niet.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/20, 10:13:28 »
+1 Phr3ak ;)

Asjeblieft zeg .. Bespaar die kinderachtige flauwekul van dat +1 e.d.  :|
-1, plussen en minnen op posts is leuk :D

Phr3ak

  • Gast
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/20, 10:45:05 »
Citaat
Zo zie je maar, voldoende mobiele device's voorhanden, zodat je niet met die rot smoes aan hoeft te komen, dat je er niet erbij kunt zijn ofzo ..
Precies! (+1 ;))
Als je die hebt, ja waarom zou je dan niet op de meeting kunnen zijn?

Of iemand nu streng is of niet, dat heeft er verders niets van doen. Daar gaat het helemaal niet om.

De laatste tijd zie ik weinig leden op de meeting verschijnen, waaronder leden diverse teams. Ik heb weleens gevraagd waar ze waren...............dan krijg ik me toch een antwoord terug. Dan vraag ik mij weer af waarom...Ik vraag het dan ook niet meer. :D ;)

Daarom, een vrijwilliger heeft ook verplichtingen en verantwoordelijkheden. Als je dat niet kunt handelen, waarom zit je dan in een team. Je kan het eens vergeten, heb ik ook...................geen probleem. Of als je echt weg moet, maar je hebt wel een punt gemaakt in de agenda, dan zorg je er maar voor dat iemand dat kan overnemen. Maar als je al een aantal keren niet geweest ben, dan vraag ik mij af wat degene dan werkelijk wilt.

Het is elke 10de van de maand, zet het in je agenda. Het is altijd op een andere dag dus daar kan het ook niet aan liggen.

Gewoon instellen, dat als men een paar keer niet verschijnt op een meeting, of dat nou in het echte leven is, of via een digitaal medium o.a. IRC ofzo .. Dan is het lid gewoon exit :)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/20, 13:03:16 »
Gewoon instellen, dat als men een paar keer niet verschijnt op een meeting, of dat nou in het echte leven is, of via een digitaal medium o.a. IRC ofzo .. Dan is het lid gewoon exit :)
Behalve als het op tijd gemeld is, en indien nodig vervanger is geregeld..

Offline Double12

  • Lid
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/20, 13:18:47 »
Ik moet toegeven dat ik er zelf vaak een beetje makkelijk in ben. Ik vergeet het helemaal, of ben bijvoorbeeld aan het eten waardoor ik er geen tijd voor vrijmaak.

De meeting van 10 september heb ik opgeschreven. Maar wat wat is de beste manier om structureel één teamlid van elk team op de meeting te hebben? Ik denk een overzichtje maken op de wiki-pagina van elke meeting.

Phr3ak

  • Gast
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/20, 14:43:15 »
Dat iemand een keer niet kan, om wat voor reden dan ook .. Zelfs als hij of zij er geen zin in heeft op dat moment. Dat kan ik helemaal begrijpen, en zou ook niet 'erg' moeten zijn .. Echter, als je je ergens voor opgeeft, en dan structureel in afwezigheid schittert, op wat voor manier dan ook .. Dan zou ik me zelf eens gaan afvragen, of het überhaupt dan wel zo'n goede keuze is geweest om je als vrijwilliger op te geven ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/20, 15:21:35 »
Dat iemand een keer niet kan, om wat voor reden dan ook .. Zelfs als hij of zij er geen zin in heeft op dat moment. Dat kan ik helemaal begrijpen, en zou ook niet 'erg' moeten zijn .. Echter, als je je ergens voor opgeeft, en dan structureel in afwezigheid schittert, op wat voor manier dan ook .. Dan zou ik me zelf eens gaan afvragen, of het überhaupt dan wel zo'n goede keuze is geweest om je als vrijwilliger op te geven ;)
Precies! En zoals ik ook al zei:
Citaat
Als je bijvoorbeeld goed met je team afspreekt wie aanwezig MOET zijn, en je hebt 5 teamleden, hoef je maar 1 keer in de 5 maanden verplicht aanwezig te zijn
en
Citaat
Als de persoon echt niet kan, moet deze ervoor zorgen dat de voortgang op een andere manier voor iedereen inzichtelijk is gemaakt. Bijvoorbeeld door dit vóór de meeting uit te leggen in een forumdraadje ofzo.
Dit gaat vooral om mensen die een actiepunt op hun bord hebben.


Waar het mij om gaat is dat er ten minste 1 persoon namens het team aanwezig is. Wie dat wanneer doet mag het team zelf uitvechten. Dit sluit ook een beetje aan op het punt maandelijkse voortgang van teams van de vorige vergadering. Deze meeting is voor Ubuntu-NL, hier worden beslissingen gemaakt die voor de hele gemeenschap(alle teams) van toepassing kunnen zijn. Het is dan toch wel handig als elk team daar dan bij betrokken is. Anders moet je achteraf in de notulen of de log nalezen wat "jouw team opgelegd wordt".

Ik zie bijvoorbeeld ook een prikbord team. Ik weet niet precies wat dat allemaal inhoudt, maar volgens mij heeft dat team niet elke maand veel belangrijks te vertellen. Misschien hoeven alleen de teams aanwezig te zijn die maandelijks noemenswaardige voortgang boeken en dingen te vertellen hebben? Of alleen de teams die maandelijks hun voortgang bijhouden op de wiki.. Denk aan die herkeuring van ubuntu-nl als LoCo.

Onbedoelde afwezigheid
Het probleem dat Double12 en femke98 beschrijven ken ik en heb ik ook wel eens. Ik vind het geen excuus om niet te komen, maar wij mensen vergeten gewoon dingen. Het zou mooi zijn als we op de 1 of andere manier automatisch een berichtje krijgen dat er een meeting is. Dit is meer een praktisch puntje. Misschien wil iemand dit op de agenda zetten zodat we daar de volgende meeting ff over kunnen brainstormen...


Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/20, 16:01:35 »
Ik weet niet hoe jullie daar over denken, maar dit is (alweer) mijn persoonlijke mening.
Jeetje, jij ook altijd met die mening van je. En een persoonlijke mening ook nog eens!
Maargoed, ik ben het wel met je mee eens. Ik zet zulke dingen in mijn agenda. En mijn agenda stuurt mij notificaties. Ik weet gewoon van mezelf dat ik het anders vergeet ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/20, 18:58:18 »
zeldzaam en ondergewaardeerd tegenwoordig ;)

Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/24, 20:20:14 »
Als ik een punt opschrijf, dan ben ik er ook altijd bij. Zelfs laatst met de Documentatie IRC Meeting. We hadden problemen met internet, maar installeerde toch maar even een IRC-programma'tje op mn Android-mobiel (HTC Desire) om er toch bij te kunnen zijn. Typte niet geweldig, maar op die manier kon ik er toch bij zijn.

Heb ik er geen punt op staan, ja dan hangt het er maar net vanaf of het uitkomt. Maar zet ik er iets op, dan ben ik er ook.

Phr3ak

  • Gast
Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/24, 21:00:39 »
Ja, maar als ik dan kijk dat je op een meeting niet aanwezig bent maar 5 min, nadat de meeting is afgelopen je weer op het forum aanwezig bent, of zelfs in de meeting al............dan snap ik het in het geheel niet.


Dat snap ik maar al te goed hoor, dat is gewoon een kwestie van ooit eens een verkeerde keuze gemaakt hebben ;)

Re: Aanwezigheid bij IRC meetings
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/24, 21:08:27 »
Ja, maar als ik dan kijk dat je op een meeting niet aanwezig bent maar 5 min, nadat de meeting is afgelopen je weer op het forum aanwezig bent, of zelfs in de meeting al............dan snap ik het in het geheel niet.


Meestal niet tijdens de meeting, maar erna. Soms komt de tijd gewoon niet uit, maakt niet wat voor dag het is.