Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dringt Canonical snaps op in 20.04?  (gelezen 8165 keer)

Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Gepost op: 2020/04/27, 17:53:59 »
OS = Xubuntu 20.04

Onder vorige versies installeerde ik Chromium altijd met 'sudo apt install chromium-browser' en kopieerde de chromium-map van mijn oude systeem (/home/user/.config/chromium) met al mijn eigen specifieke instellingen en addons vervolgens naar dezelfde locatie maar dan op mijn nieuwe systeem. Werkte vlekkeloos.

Nu blijkt dat in 20.04 er zonder te vragen aan de gebruiker of die dat wel wil, Chromium als snap wordt geinstalleerd. Wanneer ik vervolgens voornoemde chromium-map met persoonlijke instellingen/addons kopieer naar /home/user/snap (waar chromium nu staat) dan start Chromium NIET op met mijn instellingen, maar gewoon standaard >:(
Ik baal daar behoorlijk van.

De vragen :

1)Hoe krijg ik Chromium snaploos geinstalleerd, zodat alles weer op de oude manier gaat? Kan dit?
2) Waarom krijg je als gebruiker niet de keuze : snap of 'als vanouds'? Het voelt voor mij toch een beetje door de strot geduwd.
3) Ik vind snaps op zich een mooie vinding, maar toen ik er in het verleden wat mee heb geexperimenteerd, verliep eea verre van vlekkeloos. Zijn alle problemen plotseling opgelost en zijn snaps helemaal betrouwbaar? Helemaal voor wat betreft browsers moet een dergelijk nieuwe 'vinding' natuurlijk 100% veilig en gladjes verlopen.
4) Welke 'good old software' is nog meer vervangen in 20.04 door snaps?
Een boek doet het altijd...

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/27, 18:05:33 »
Ik heb snap verwijderd  op de volgende manier:

sudo systemctl stop snapd
sudo systemctl disable snapd
sudo apt purge snapd

En dan alles wat je nodig hebt  via Synaptic installeren.

Helaas ontbreekt er wel bepaalde software in Synaptic.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline siegi

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/27, 20:52:00 »
Misschien moeten we gewoon leren werken met snap?
Volgens mij zit er kwa veiligheid wel iets.

In principe zou de eerste keer als chromium start gewoon de config file moeten worden opgepikt op de locatie .config . Maar dit zal alleen maar gelden de absolute eerste keer. 
Kan je nu de config niet gewoon in ~/snap/chromium/current/.config/ zetten?
https://snapcraft.io/blog/chromium-in-ubuntu-deb-to-snap-transition


Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/28, 16:34:28 »
In principe zou de eerste keer als chromium start gewoon de config file moeten worden opgepikt op de locatie .config . Maar dit zal alleen maar gelden de absolute eerste keer. 

Nee hoor. In de map .config staat niets van Chromium.

Kan je nu de config niet gewoon in ~/snap/chromium/current/.config/ zetten?

Er bestaat geen .config map in de snap map.

Mijn vraag is kort samengevat : hoe krijg ik mijn persoonlijke instellingen simpel overgeheveld naar de snap-versie van Chromium, waarbij Chromium opstart met mijn persoonlijke instellingen? Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline siegi

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/28, 20:16:52 »
Dit klopt niet, de map ~/snap/chromium/current/.config wordt aangemaakt de eerste keer je chromium start. Kijk in die map in je homemap ~ staat voor home.

Wat betreft het overbrengen van de instellingen.
Ik heb speciaal zelfs de versie van de chromium website gedownload, welke zijn config onder ~/.config/chromium zet.
Hier een setting in gedaan en vervolgens de config gekopieerd naar de snap versie.
cp .config/chromium/Default/Preferences snap/chromium/current/.config/chromium/Default/Preferences
Wanneer ik vervolgens de snap versie opstart zie ik dat deze settings perfect worden geladen.




Offline Tom

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/28, 20:54:56 »
Als ze het verder zo moeilijk gaan maken dan is de laatste versie voor mij persoonlijk Xubuntu 18.04.4 lts ,als dat dan niet meer werkt ...... doei Ubuntu en aanverwanten !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/28, 23:55:23 »
Wat wil je gaan doen Tom als distro's allemaal gebruik gaan maken van Snap, Appimages en Flatpak? Stel dat wordt de nieuwe standaard... terug naar Windows?  :) Ik denk dat er niks anders op zit en we mee zullen moeten gaan met wat aangeboden word.
Zelf ben ik al een tijd af van de *buntu's en aanverwanten dus heb van dat Snap gedoe geen last.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 00:00:18 door Maik »

Offline h2o

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/29, 08:27:02 »
Als ze het verder zo moeilijk gaan maken dan is de laatste versie voor mij persoonlijk Xubuntu 18.04.4 lts ,als dat dan niet meer werkt ...... doei Ubuntu en aanverwanten !.
Iets zegt mij dat je nog altijd met gdebi of met dpkg -i het een en ander kunt installeren. Het is nog altijd een Debian gebaseerde Linux distributie.  Probeer Ubuntu 20.04 anders uit in Virtualbox om te zien of je met Gdebi aan het werk kan. Of anders de tip in een eerdere post uitvoeren (in Virtualbox) om Snap uit te schakelen.

En anders kun je nog altijd overgaan naar Linux Mint of Debian.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline aartje

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/29, 08:52:50 »
Als ze het verder zo moeilijk gaan maken dan is de laatste versie voor mij persoonlijk Xubuntu 18.04.4 lts ,als dat dan niet meer werkt ...... doei Ubuntu en aanverwanten !.

En anders kun je nog altijd overgaan naar Linux Mint of Debian.
Dan moet Mint natuurlijk wel onafhankelijker van Ubuntu worden, wat repositories betreft, en dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/29, 09:18:38 »
Als ze het verder zo moeilijk gaan maken dan is de laatste versie voor mij persoonlijk Xubuntu 18.04.4 lts ,als dat dan niet meer werkt ...... doei Ubuntu en aanverwanten !.
Iets zegt mij dat je nog altijd met gdebi of met dpkg -i het een en ander kunt installeren. Het is nog altijd een Debian gebaseerde Linux distributie.  Probeer Ubuntu 20.04 anders uit in Virtualbox om te zien of je met Gdebi aan het werk kan. Of anders de tip in een eerdere post uitvoeren (in Virtualbox) om Snap uit te schakelen.

En anders kun je nog altijd overgaan naar Linux Mint of Debian.
Ik heb snap verwijderd (zie reactie #1) en heel veel weer geinstalleerd via Synaptic en/of Gdebi.
Helaas zijn er wel een aantal programma verdwenen die denk  ik alleen  nog via snap zijn te installeren.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rico70

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/29, 09:19:28 »
Mint heeft ook nog Linux Mint Debian Edition, ligt er dan alleen aan wat Debian gaat doen in de toekomst

Offline aartje

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/29, 09:50:05 »
Mint heeft ook nog Linux Mint Debian Edition, ligt er dan alleen aan wat Debian gaat doen in de toekomst
Laat dat nu helemaal langs me heen gegaan zijn. Ik draai al een jaar of 8 Mint Mate (naast Ubuntu en windows)
en vraag me af hoe de praktijkervaringen zijn. Maar dat hoort dus eigenlijk niet in een Ubuntu forum besproken
te worden.....

Offline wowo

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/29, 09:51:25 »
Ik heb snap verwijderd (zie reactie #1) en heel veel weer geinstalleerd via Synaptic en/of Gdebi.
Helaas zijn er wel een aantal programma verdwenen die denk  ik alleen  nog via snap zijn te installeren.
Kan je misschien een voorbeeld hiervan geven?
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 09:53:57 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/29, 10:13:13 »
Ik heb snap verwijderd (zie reactie #1) en heel veel weer geinstalleerd via Synaptic en/of Gdebi.
Helaas zijn er wel een aantal programma verdwenen die denk  ik alleen  nog via snap zijn te installeren.
Kan je misschien een voorbeeld hiervan geven?


Gnome Commander en Cherry Tree.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/29, 10:20:26 »
Wacht gewoon het development af van Snap .. op zich geen slecht idee meen ik , hoewel de uitvoering ervan helaas met bulten en builen is. Maar als je nu al gaat beweren Ubuntu af te danken omwille van Snap .... ook niet erg vooruitziend vind ik.

Ergens wel heel jammer dat ook voor het commerciële aspect Snap de beloftes, nog, niet waar maakt: o.a. Spotify en betalende klanten hebben al zeer veel Topics gestart op het hulpforum van Spotify .... Ik heb op mijn beurt dan overal gaan uitleggen dat Snap en Spotify voor geen meter werken ..... en daarop is enorm veel respons gekomen op AskUbuntu waar men dat beschouwd als een 'bug' terwijl ik meen dat het een slechte werking van Snap is : niet echt een bug.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/29, 10:26:53 »
Wacht gewoon het development af van Snap .. op zich geen slecht idee meen ik , hoewel de uitvoering ervan helaas met bulten en builen is. Maar als je nu al gaat beweren Ubuntu af te danken omwille van Snap .... ook niet erg vooruitziend vind ik.

Ergens wel heel jammer dat ook voor het commerciële aspect Snap de beloftes, nog, niet waar maakt: o.a. Spotify en betalende klanten hebben al zeer veel Topics gestart op het hulpforum van Spotify .... Ik heb op mijn beurt dan overal gaan uitleggen dat Snap en Spotify voor geen meter werken ..... en daarop is enorm veel respons gekomen op AskUbuntu waar men dat beschouwd als een 'bug' terwijl ik meen dat het een slechte werking van Snap is : niet echt een bug.

Ik wijs Snap in principe niet af maar het moet natuurlijk wel goed werken.
Dus ik ga even verder op de oude voet maar wel zonder Software Center.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline h2o

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/29, 10:33:16 »
Gnome Commander en Cherry Tree.

Probeer Gnome Commander eens hier https://www.ubuntuupdates.org/package/core/bionic/universe/base/gnome-commander te downloaden en dan te installeren.

Cherry tree: https://github.com/giuspen/cherrytree/issues/663

Let op! Ik gebruik geen Ubuntu, maar je kunt het eens proberen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/29, 10:41:33 »
Gnome Commander en Cherry Tree.

Probeer Gnome Commander eens hier https://www.ubuntuupdates.org/package/core/bionic/universe/base/gnome-commander te downloaden en dan te installeren.

Cherry tree: https://github.com/giuspen/cherrytree/issues/663

Let op! Ik gebruik geen Ubuntu, maar je kunt het eens proberen.

Bedankt voor de reactie.
Ik heb beide gezien en geprobeerd maar dat gaat hem niet worden.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/29, 15:27:37 »
Dit klopt niet, de map ~/snap/chromium/current/.config wordt aangemaakt de eerste keer je chromium start. Kijk in die map in je homemap ~ staat voor home.

Je hebt gelijk! Door het steeds switchen van Virtualbox (waar ik 20.04 aan het uitproberen ben) naar m'n main 18.04 system en weer terug had ik vergeten de 'show hidden files' optie te activeren :rolleyes:. Lekker handig...

Het overbrengen van de chromium map met mijn persoonlijke instellingen heb ik op de mij vertrouwde manier gedaan waarbij dus enkel het pad is gewijzigd tov 18.04. Chromium start dan ook keurig op met mijn persoonlijke instellingen ^-^
In 18.04 is het pad : /home/user/.config
In 20.04 is het pad : /home/user/snap/chromium/current/.config

Op de door jou aangegeven wijze lukt het dus klaarblijkelijk ook. Mooi!

Nu loop ik alleen weer tegen een nieuw issue aan.
In 18.04 kon ik Chromium met Firejail (sandbox) starten met het commando 'firejail chromium-browser'. In 20.04 lukt dat met hetzelfde commando niet : 'Permission denied'. Lijkt me een rechtenkwestie alleen ben ik daar niet zo'n ster in ;). Ik heb al wat gewijzigd qua rechten, maar het lukt nog niet om Chromium gefirejaild opgestart te krijgen.
Iemand een idee hoe dat voor elkaar te krijgen?
Een boek doet het altijd...

nahjo

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/29, 16:22:58 »
Volgens mij kan je de snap versie van chomium via software zodanig instellen dat firejail niet nodig is.
Mijn probleem met snap programma's was juist dat ze te veilig waren  ;)

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/29, 17:31:08 »
Volgens mij kan je de snap versie van chomium via software zodanig instellen dat firejail niet nodig is.

1) Weet je toevallig ook hoe ;)?
2) En als ik het nou toch perse via Firejail wil hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat de melding 'permission denied' verschijnt?
3) Pjotr heeft op zijn website interessante tips omtrent Firejail staan (https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/sandbox.html), echter Firefox draait nu geloof ik ook standaard in een sandbox. Als Chromium nu ook al sandboxed is in te stellen, in hoeverre heeft Firejail dan nog toegevoegde waarde vraag ik mij af?   

Een boek doet het altijd...

nahjo

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/29, 18:39:34 »
Volgens mij kan je de snap versie van chomium via software zodanig instellen dat firejail niet nodig is.

1) Weet je toevallig ook hoe ;)?
2) En als ik het nou toch perse via Firejail wil hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat de melding 'permission denied' verschijnt?
3) Pjotr heeft op zijn website interessante tips omtrent Firejail staan (https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/sandbox.html), echter Firefox draait nu geloof ik ook standaard in een sandbox. Als Chromium nu ook al sandboxed is in te stellen, in hoeverre heeft Firejail dan nog toegevoegde waarde vraag ik mij af?
1) Via software - naar Chromium - instellingen - aantal knopjes aan- uitzetten. Zo uit mijn hoofd want ik heb snap verwijderd.

2) permission denied klinkt als een goede beveiliging dat het snap programma niet gemanipuleerd kan worden door ander software :)

3) Als Pjotr de tijd krijgt dan zal hij (of heeft al) aandacht besteden aan de snap omgeving en hoe die beter te beveiligen. Tot zolang dan maar geen snap software gebruiken.
 

Offline siegi

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #22 Gepost op: 2020/04/29, 19:20:33 »
Nu loop ik alleen weer tegen een nieuw issue aan.
In 18.04 kon ik Chromium met Firejail (sandbox) starten met het commando 'firejail chromium-browser'. In 20.04 lukt dat met hetzelfde commando niet : 'Permission denied'. Lijkt me een rechtenkwestie alleen ben ik daar niet zo'n ster in ;). Ik heb al wat gewijzigd qua rechten, maar het lukt nog niet om Chromium gefirejaild opgestart te krijgen.
Iemand een idee hoe dat voor elkaar te krijgen?
Ik zou eigenlijk niet weten waarom je een snap programma nog in een sandbox laat draaien.

Snaps zijn containerised software packages
snaps kunnen alleen via voorgedefineerde interfaces met de omgeving praten.
Interesante info hierover: https://snapcraft.io/docs/interface-management

Geweldig toch :) Dus gewoon die firejail  vergeten voor snap applicaties.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 19:23:14 door siegi »

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #23 Gepost op: 2020/04/29, 20:50:15 »
Nu loop ik alleen weer tegen een nieuw issue aan.
In 18.04 kon ik Chromium met Firejail (sandbox) starten met het commando 'firejail chromium-browser'. In 20.04 lukt dat met hetzelfde commando niet : 'Permission denied'. Lijkt me een rechtenkwestie alleen ben ik daar niet zo'n ster in ;). Ik heb al wat gewijzigd qua rechten, maar het lukt nog niet om Chromium gefirejaild opgestart te krijgen.
Iemand een idee hoe dat voor elkaar te krijgen?
Ik zou eigenlijk niet weten waarom je een snap programma nog in een sandbox laat draaien.

Snaps zijn containerised software packages
snaps kunnen alleen via voorgedefineerde interfaces met de omgeving praten.
Interesante info hierover: https://snapcraft.io/docs/interface-management

Geweldig toch :) Dus gewoon die firejail  vergeten voor snap applicaties.

Weet niet zeker of dat voldoende is. Gebruikt de snap van Chromium deze interface: https://snapcraft.io/docs/home-interface ? In dat geval mag die denk ik bij meer mappen in je home dan Firejail standaard toestaat.

Wie chromium als snap draait kan checken welke interfaces er worden gebruikt met:snap connections chromium

Offline siegi

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/29, 21:31:36 »
Weet niet zeker of dat voldoende is. Gebruikt de snap van Chromium deze interface: https://snapcraft.io/docs/home-interface ? In dat geval mag die denk ik bij meer mappen in je home dan Firejail standaard toestaat.

Wie chromium als snap draait kan checken welke interfaces er worden gebruikt met:snap connections chromium
Is opzich een beetje kiezen natuurlijk, je wil nog altijd files kunnen opslagen en uploaden uit je home map.
Echter alle config files en andere snaps heb je geen rechten toe. Deze worden dus perfect afgeschermd.