Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van NTFS naar EXT3 (2)  (gelezen 3465 keer)

Offline sveens

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Gepost op: 2007/10/08, 15:18:42 »
Hoi,

Ja sorry hoor maar ik ben een beetje aan het rommelen. De vorige topic mag wat mij betreft weer wegggehaald worden want ik zal het in deze wat verduidelijken.


Ik wil dus inderdaad een Externe HD USB formateren van NTFS naar EXT3. Nu heb ik eerst gezocht of deze vraag reeds eerder is gesteld en dat is dus ook zo. Een van de antwoorden is dat je via Syteem > Beheer > Schijven een en ander kan uitvoeren. Bij mij is het probleem dat ik de laatste menukeuze " schijven " niet ziet. Ik heb Ubuntu Gnome 7.04 geinstalleerd. Weet iemand hoe ik de menukeuze weer kan zien?


gr,

Stef

Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/08, 16:04:24 »
even in synaptic het programma gparted installeren...of wat misschien beter is, vanop de site van gparted de iso binnenhalen, branden als cd, de pc ermee opstarten en zo de schijf formateren...

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/08, 16:27:41 »
Via de command-line kan het ook, en dan zonder extra software te downloaden. Stel, je externe HD zit op /dev/sda, dan zijn de commando's:

sudo fdisk /dev/sda
p (om een lijst van partities te krijgen)
d
(partitie die je wilt verwijderen)
n (om nieuwe partitie te maken)
p (voor primary partition)
w (om partitie info op te slaan)
q (om fdisk te verlaten)

Vervolgens formatteren we de zojuist gemaakte partitie:
mkfs -t ext3 /dev/sda1

/dev/sda1 is nu bijvoorbeeld te mounten onder /media en om dat permanent te laten gebeuren kun je het opnemen in /etc/fstab zoals in dit forum al vaak is beschreven.

That's it!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline sveens

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/08, 19:48:19 »
Mensen bedankt,

Ik ga het even uitzoeken, maar dat moet wel even met beleid want anders raak ik wat bestandjes kwijt en dat is niet de bedoeling. wanneer het mij gelukt is dan laat ik het weten,

gr,

Stef

Offline vanadium

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/08, 20:51:39 »
Je hoeft niet te partitioneren, want de partitie is er al. Het volstaat te formatteren. Onderstel dat je partitie sda1 noemt, dan unmount je ze eerst, daarna formatteer je:

pumount /dev/sda1
sudo mkfs -t ext3 /dev/sda1

Offline sveens

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/08, 21:28:19 »
Citaat van: sveens
Mensen bedankt,

Ik ga het even uitzoeken, maar dat moet wel even met beleid want anders raak ik wat bestandjes kwijt en dat is niet de bedoeling. wanneer het mij gelukt is dan laat ik het weten,

gr,

Stef
Ik heb de laffe manier genomen met Gparted en dat is gelukt. Ik heb nu dus een externe 500GB USB hd met NTFS plus EXT3. Dat ik niet kan werken op NTFS dat snap ik maar die EXT3 rechten heb ik nog niet helemaal door. Ik ben nog steeds niet de eigenaar. Hoe doe je dat? Volgens eigenschappen is het mountpunt MEDIA/DISK. Welk terminal commando moet ik intikken om de rechten te krijgen? Alleen ik mag op deze schijf werken.

gr,

Stef

Offline vanadium

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/08, 21:53:03 »
Die vraag komt honderd keer terug. In Linux moet een user eigenlijk geen ganse schijf bezitten, maar als je de enige gebruiker bent, dan kan je je wel "the quick and dirty way" als eigenaar aanwijzen door de eigenaar van het mount point te veranderen:

sudo chmod $USER:$USER /media/disk

(mag je als dusdanig intikken als het voor jezelf is, anders vervang je $USER door de login van de betreffende user die de schijf krijgt).

Zelf verkies ik als root op de schijf directories te maken, en dan die directories aan de (eventueel verschillende) gebruikers te geven. Tenslotte maak ik een link in de home van de gebruiker naar die directory. Op die wijze krijgt de gebruiker de toegang tot de schijf rechtstreeks vanuit zijn homedirectory. Bijvoorbeeld:

sudo mkdir /media/disk/jan
sudo chown jan:jan /media/disk/jan
sudo ln -s /media/disk/jan /home/jan/data

Nu kan user jan klikken op de data directory in zijn home directory, en zonder dat ie het zelf hoeft te weten, zit hij op de andere schijf te werken.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/08, 21:54:25 »
chown -R pietje /media/disk
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline sveens

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/08, 22:06:11 »
Nou, het werkt.

Die vraag zie ik inderdaad vaker op het forum. In eerste instantie heb ik ook de vraag opgezocht en de oplossing gevonden. Dat werkte bij mij niet, dat dacht ik tenminste. Ik heb de drive uit en aangeschakeld en toen deed hij het weer. Jullie antwoorden vind ik persoonlijk wat duidelijker, daar zal ik mij aan houden.

De rechten vind ik de belangrijkste en ook een van de moeilijkste materie van Linux. Ik heb de afgelopen dagen Ubuntu geinstalleerd en de belangrijkste dingen geconfigureerd. Ik ga alles nog eens opnieuw uitvoeren met jullie tips en trucks.

nog een ding wil ik kwijt.

Linux geeft mij het gevoel dat ik de baas ben over de computer, in al zijn facetten. Ondanks dat het best voor een beginner moeilijk is. maar ik vind Linux geweldig en in het bijzonder Ubuntu.

Windows Xp is best goed maar Vista, daar wil ik niet aan beginnen.

gr,

Stef,

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/08, 23:11:41 »
Tja, is Linux echt moeilijker dan wintendo? Ik denk het niet: het ligt eraan wat je gewend bent. Persoonlijk krijg ik nog niet een printer geinstalleerd onder Windows, in Linux kwestie van paar commandootjes en hoppatee.

Echter, Linux is zeker een complex systeem, daar is geen twijfel over mogelijk. Iets met een dergelijke kwaliteit en mogelijkheden heeft dat natuurlijk wel in zich. Is ook nodig naar mijn bescheiden mening. Zou je het super-gemakkelijk maken (bijv, altijd alles als root draaien) dan doe je de Unix gedachte geen eer aan en zijn we in feite weer terug bij dat z.g. "gebruiksvriendelijke" systeem.

Effe doorbijten dus, het is het MEER dan waard!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline sveens

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/17, 13:00:35 »
In de "Linux Magazine" staat een artikel over het beschrijven van NTFS (Vista) vanuit Linux en omgekeerd. Heavy.


gr,
]

Stef

Benjamin1987

  • Gast
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/17, 15:34:19 »
Ik zie met smart uit naar Gutsy Gibbon, aangezien je dan standaard vanuit linux ntfs kunt lezen en beschrijven. Ideaal en absoluut een vooruitgang. check ook eens http://www.ubuntu.com/testing/710rc

Greetz

Offline Dave

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/17, 17:11:32 »
tsja dat is er toch al een poosje?
Denk niet dat er morgen nog een belangrijke update zal komen.
Ze hebben het druk genoeg gehad afgelopen tijd.

Offline Dave

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/17, 17:17:34 »
Citaat van: sveens
In de "Linux Magazine" staat een artikel over het beschrijven van NTFS (Vista) vanuit Linux en omgekeerd. Heavy.


gr,
]

Stef
Kun je er globaal wat over vertellen en wat er zo heavy aan is?

Belangrijk is vooral dat je NTFS schijf niet teveel gefragmenteerd is.
maw gooi in windows niet steeds klakkeloos de prullenbak leeg zonder defragmantatie te doen nadien.
Dat is sowieso aan te bevelen bij windows gebruik. alleen die bak legen als je echt onderhoud gaat doen.
Dan houd je ook daarmee een kwiek systeem.
(mag dat hier wel? tips voor goed windows gebruik haha)

Maar goed, als je je daar aan houd is op ntfs schrijven vanuit Linux al langer geen probleem.
Het probleem zat/zit in verschil van schijfgebruik/fragmentatie van de verschillende OS-sen vooral.

Offline sveens

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/17, 19:18:15 »
Citaat van: Dave
Citaat van: sveens
In de "Linux Magazine" staat een artikel over het beschrijven van NTFS (Vista) vanuit Linux en omgekeerd. Heavy.


gr,
]

Stef
Kun je er globaal wat over vertellen en wat er zo heavy aan is?

Belangrijk is vooral dat je NTFS schijf niet teveel gefragmenteerd is.
maw gooi in windows niet steeds klakkeloos de prullenbak leeg zonder defragmantatie te doen nadien.
Dat is sowieso aan te bevelen bij windows gebruik. alleen die bak legen als je echt onderhoud gaat doen.
Dan houd je ook daarmee een kwiek systeem.
(mag dat hier wel? tips voor goed windows gebruik haha)

Maar goed, als je je daar aan houd is op ntfs schrijven vanuit Linux al langer geen probleem.
Het probleem zat/zit in verschil van schijfgebruik/fragmentatie van de verschillende OS-sen vooral.
Heavy, omdat de handelingen in het artikel niet meteen lekker is voor beginners. Er wordt geadviseerd complete backups te maken van je data op de desbetreffende HD's.

Verder heb ik begrepen dat het heus nog niet vanzelfsprekend is voor iedereen dat het mogelijk is om NTFS te lezen en te schrijven in Linux. Pas begin dit jaar is het mogelijk. Vanaf 1995 is men er al mee bezig om een stabiele driver te maken.

Als je meer wilt weten, koop dan het blad even, praat wat makkelijker, want als Linux beginner kan ik daar nog geen globaal verslag van maken. Linux Magazine is best een moeilijk Linux blad.

Offline vanadium

  • Lid
Van NTFS naar EXT3 (2)
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/18, 09:37:56 »
Gebruik van ntfs onder Linux heeft nog steeds veel beperkingen. 1) ntfs ondersteunt geen unix permissies, 2) als er fouten optreden in het bestanddsysteem, dan kan je die niet herstellen met Linux alleen: je hebt Windows nodig. Met ntfsfix kan je enkele fundamentele problemen herstellen, maar daarna moet je verdere reparatie van de schijf doorvoeren onder windows.

Bottom line: vermijdt ntfs als je enkel Linux gebruikt, maar doe zoals sveens: herformatteer naar ext3. Ik herhaal: gemakkelijkste manier (in de onderstelling dat je schijf sdb1 noemt: controleer door te kijken in de output van "mount")

pumount /dev/sdb1
sudo mkfs -t ext3 /dev/sdb1

Als je wil, kan je nu ook de schijf een label geven. Dat wordt dan gebruikt bij het mounten als schijfnaam. Stel dat je je schijf "jupiter" wil noemen:

sudo e2label /dev/sdb1 jupiter

(gebruik best geen spaties in de labelnaam)

Ik dacht dat een externe USB schijf standaard gemount wordt met rechten voor de huidige gebruiker.