Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hard disk boot sector invalid  (gelezen 3204 keer)

Amiraq

  • Gast
hard disk boot sector invalid
« Gepost op: 2007/03/11, 21:33:37 »
Na een geflopte installatie, door een brandfout op mijn installatie CD, lukte het uiteindelijk om Ubuntu te installeren. (met dank aan SWAT, pjotr123 en budster).

Start ik de pc nu op, dan krijg ik de foutmelding "hard disk boot sector invalid".

Wat wel lukt, is opstarten op de live CD, en dan "boot from first hard disk" kiezen.
Dan krijg ik een menu met keuze uit Ubuntu en Windows.

Kies ik Ubuntu, dan krijg ik eerst de melding  (ongeveer) : boot record is different from its backup version, no corrective action taken. Verder ziet alles er daarna redelijk betrouwbaar uit, maar ik ben helemaal nieuw in Ubuntu land.

Ik heb geprobeerd een beeld te krijgen van wat er aan de hand is, ik dacht dat ik de GRUB op hd0 moest zetten, maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik heb in een terminal in de grub het commando find /boot/grub/stage1 ingevoerd en kreeg als respons (hd0,3) Ik denk dat dat betekent dat de GRUB (is dat dat keuzemenu voor de dual boot up?) in een Linux partitie staat, en ik dacht dat ik hem daarom op hd0 moest zetten, (is dat de master boot record?) Ik voerde het commando root (hd0) en daarna setup (hd0) in, en kreeg error 17, cannot mount selected partition. Nu begreep ik later dat hd0 ook mijn CD station kan zijn, omdat ik daarvan opgestart heb, en wat dan de master boot record is weet ik niet.

Ik heb het gevoel dat ik op het moment zonder licht in het bos aan het fietsen ben, weet iemand hoe ik dit op moet lossen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hard disk boot sector invalid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/11, 21:38:23 »
- PC opstarten vanaf Ubuntu LiveCD
- terminalvenster openen
- tik in:
sudo grub
druk op enter

- daarna: root (hd0,3)
druk op enter

- daarna: setup (hd0)
druk op enter

- daarna: quit
druk op enter

Daarna herstart. Helpt dit?

Amiraq

  • Gast
hard disk boot sector invalid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/12, 00:48:00 »
helaas niet, na setup (hd0) gebeurt er wel van alles. Verder hetzelfde:

na "hard disk boot sector invalid" krijg ik eerst nog een keuze, "press H to retry harddisk or any key for floppy" Als ik dan op any key druk, komt er nog een rijtje mededelingen die misschien ook van belang zijn:
Intel boot agent ...  (start op)
No boot filename received
exiting intel boot agent
dan moet ik nog een keer op enter drukken, en dan eindelijk kom ik in het keuzemenu voor Ubuntu/Windows.

Klinkt dit niet alsof er helemaal geen boot informatie meer is?

JeeWee

  • Gast
hard disk boot sector invalid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/12, 01:08:41 »
Dit heb ik ook gehad!

Trek al je harde schijven los, behalve degene waar Ubuntu op staat (ervan uitgaande dat je niet op een laptop zit met maar 1 schijf ofzo).

Dan boot je eerst je bios -> als het goed is zie je maar 1 schijf met een channelnummer erbij oid. (Dat schrijf je op).
Dan boot je door en start als het goed is gewoon Grub, mits deze in de MBR staat.
Als je dan niks aan je menu.lst veranderd hebt, zou hij gewoon naar de juiste lokatie moeten verwijzen.

Sluit je daarna meerdere schijven aan op je pc, doe dat dan schijf voor schijf en kijk wel op welke channel ze zitten.

Ga daarna pas stoeien met sudo grub-install, je device.map en menu.lst, dan weet je zeker dat je fysieke "eerste" schijf als eerste gepakt wordt door je bios.

Met de ubuntu live-cd opstarten -> mounten van je hdd, daarna sudo fdisk -l geven -> hiermee kan je je partitie's bekijken en de indeling, als je niet over een losse cd van Gparted beschikt. (Dit is een aanrader om te branden, je ziet gelijk waar alles staat en hoe alles is ingedeeld, bootflag etc.)

http://gparted.sourceforge.net/

Amiraq

  • Gast
hard disk boot sector invalid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/13, 18:29:52 »
Ik kom hier niet uit:
ik denk dat ik geen meer-schijven-probleem heb, maar dat er geen GRUB in de MBR staat.
Er is wel een MBR backup ergens, maar ik weet niet hoe die heet. De opstart mededelingen zeggen dat er een verschil zit in het bootrecord en zijn backup.

Heeft iemand tips voor me?


Citaat van: JeeWee
Dit heb ik ook gehad!

Trek al je harde schijven los, behalve degene waar Ubuntu op staat (ervan uitgaande dat je niet op een laptop zit met maar 1 schijf ofzo).
----> laptop, geen probleem dus

Dan boot je eerst je bios -> als het goed is zie je maar 1 schijf met een channelnummer erbij oid. (Dat schrijf je op).
----->hoe boot je de Bios?
Dan boot je door en start als het goed is gewoon Grub, mits deze in de MBR staat.
Als je dan niks aan je menu.lst veranderd hebt, zou hij gewoon naar de juiste lokatie moeten verwijzen.

Sluit je daarna meerdere schijven aan op je pc, doe dat dan schijf voor schijf en kijk wel op welke channel ze zitten.

Ga daarna pas stoeien met sudo grub-install, je device.map en menu.lst, dan weet je zeker dat je fysieke "eerste" schijf als eerste gepakt wordt door je bios.

Met de ubuntu live-cd opstarten -> mounten van je hdd, daarna sudo fdisk -l geven -> hiermee kan je je partitie's bekijken en de indeling, als je niet over een losse cd van Gparted beschikt. (Dit is een aanrader om te branden, je ziet gelijk waar alles staat en hoe alles is ingedeeld, bootflag etc.)

http://gparted.sourceforge.net/

Amiraq

  • Gast
hard disk boot sector invalid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/13, 20:23:10 »
Kan het zijn dat het iets met de laptop te maken heeft? Het is een BenQ Joybook, zou het kunnen zijn dat die op een andere manier in elkaar zit dan iets anders, ik kan toch niet de eerste op de wereld zijn die dit heeft, ik heb de foutmelding "harddisk boot sector invalid" ook op het engelse forum niet gevonden
.............. hmmmm ........peins...... iemand een idee?

hard disk boot sector invalid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/14, 14:15:21 »
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat je de 1e bent waarbij dit gebeurt.
Er is altijd iemand de 1e moet je maar denken, lastig is het alleen wanneer jij net die 1e bent.

effin.

Wanneer je GRUB beschadigt is en je PC niet meer wil booten kan je met dit toffe proggie je GRUB helemaal repareren.
en beter automatisch laten doen dan handmatig, een typo is zo gemaaakt.

Super Grub Disk Restore Grub in de MBR automatisch en veel meer!

Dit is een website die nog wat handige tips heeft over Super_Grub en hoe je een floppy of cd maakt om van te booten.

Hier download je de Super Grub Floppy of CD

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Amiraq

  • Gast
hard disk boot sector invalid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/14, 15:44:04 »
Bedankt voor de tip,

Ik heb de Super Grub Disk gebrand en geboot, maar ik krijg niet het menu, alleen een prompt met GRUB>.
Het bestand dat ik gedownload heb is SGD_0.9583.iso.gz van http://forjamari.linex.org/frs/?group_id=61.

Moet ik nog iets anders intypen om het menu op te krijgen?

Amiraq

  • Gast
hard disk boot sector invalid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/14, 18:01:00 »
Op de tips site vond ik commando's om de sgb goed te laten starten als het om een sgb op een floppy gaat:

find /boot/grub/menu.lst
(hier krijg ik de respons (hd0,3))
root (fd0)
setup (fd0)
reboot

los van het feit dat ik niet weet wat je hier doet, denk ik dat fd0 floppy drive betekent, en ik wil een cd drive aanwijzen.

Is er iemand die weet wat ik hier veilig kan doen?

groeten, Amiraq

hard disk boot sector invalid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/14, 22:57:38 »
Ik niet in ieder geval, ik gebruik altijd de sgb floppy.
Booten van floppy ff proggie afrommelen, klaar.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Soul-Sing

  • Lid
hard disk boot sector invalid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/15, 16:31:35 »
Citaat van: joerio
Je moet de hard driver configureren naar een .dxs bestandcommandline.

UBUNUBUUNUGTU
doe je mee? of niet? hulp kunnen we prima gebruiken op het forum.
draai even de knop om wil je.....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hard disk boot sector invalid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/15, 16:32:11 »
Trol.....

wissen en verbannen, stel ik voor.

Amiraq

  • Gast
hard disk boot sector invalid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/15, 17:54:40 »
De laatste twee reacties zijn reacties op een ander topic, of niet?