Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fryske fertaal minsken  (gelezen 17066 keer)

Fryske fertaal minsken
« Gepost op: 2010/03/10, 06:41:52 »
Hallo lezers,

We hebben nieuwe friese vertalers nodig voor Ubuntu voor de nieuwe Release we willen hiervan nog het meest mogelijke vertalen voordat de release uit is.

Voor het vertalen heb je de volgende dingen nodig:

Ben je goed in technisch fries? Ben je gemotiveerd?
Mail dan naar  dooitzedejong@gmail.com

Namens het Friese vertaalteam.

Met Vriendelijke Groet,
Dooitze de Jong
« Laatst bewerkt op: 2010/03/10, 19:52:44 door Dooitze de Jong »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/10, 08:53:41 »
Je hebt aardig wat opgezet in launchpad. Maar wat gebeurt er met zoiets: https://edge.launchpad.net/open-computer-magazine/01
De timetabel voorziet in een release van het computermagazine in Jan. 2010. Is er uitzicht op een release?
Wat is de launchpadgroep "Dutch"? (We hebben reeds ubuntu-nl) Wat zijn de doelstellingen van die groep, waarom zou ik er lid van moeten worden?
De website van het magazine. Heb je daar een link van? : https://edge.launchpad.net/open-computer-magazine
En dan het fryske project, doe je dat samen, of in samenwerking met cumulus? Er bestaat toch reeds een vertaalteam? Is deze oproep om het "oude frysk"project weer leven in te blazen, of is het een nieuw project?

Best regards

leoquant
« Laatst bewerkt op: 2010/03/10, 09:32:48 door leoquant »

Offline Dave

  • Lid
Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/10, 12:54:10 »
is dat alleen in fries of zijn er nog andere dialecten beschikbaar

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/10, 13:30:22 »
Ben ik het wel mee eens, kun je die energie niet beter ergens anders in steken?
(ik zou niet weten waarom je software in je eigen dialect zou willen hebben).

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/10, 16:49:24 »
Dooitze, kun je uitleggen waarom jij vindt dat Ubuntu naar het Fries vertaald moet worden? Zelf lijkt me een dergelijke vertaalklus volstrekt onnodig en een verspilling van moeite, omdat ik zelf vermoed dat niemand de Friese vertaling zou gebruiken.

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/10, 16:57:00 »
Ik vindt het dat het moet kunnen om een Fryske ubuntu te kunnen vertalen desnoods ben ik twee jaar bezig in m'n eentje als iedereen het nut er niet van in ziet. Heeft het nut om TV te kijken, te gamen? Waarom gebruiken Nederlanders die engels kunnen niet de engelse versie? Hetzelfde met wat jij beweert met het fries

Ik help iemand met Ubuntu in Surhústerfean waarvan ik denk dat de Friese Ubuntu hem veel makkelijker af zou gaan dan de Nederlandse versie.
Wij gaan straks verhuizen naar Zuid-Afrika en dan is het velen malen gemakkelijker dat mijn opa en oma een fries besturingssysteen

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/10, 17:17:19 »
Het mooie is dat Fries makkelijker is in het technisch vertalen :D

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/10, 17:25:52 »
Ik vind het fantastisch dat je dit doet/wil doen.
Je moet je ook ook niet helemaal tegen laten houden door een kleine afzetmarkt, met meer dan 600.000 inwoners heb je een aardig potentieel aantal mensen die het zouden gebruiken. (Ik heb overigens geen flauw idee hoeveel van die Friezen het Fries spreken).

Wat wel een probleem kan vormen, iets dat Dave al aanhaalde, is het onderhouden van de taal.
Met maar weinig vrijwilligers en een groot project is dat erg lastig, helemaal als het standaard tussen de Ubuntu installaties kiesbaar moet zijn is het toch een klus om dit bij te houden.

Dit is mijn inbreng, leuk dat je dit doet en kijk goed naar de nadelen en de toegevoegde waarde, levert het meer op dan het kost? Die vraag moet je zelf beantwoorden, ik kan het antwoord daarop niet geven maar vergeet niet dat Ubuntu een groot OS is en dit dus een groot project is, je moet niet teveel hooi op je vork nemen ;)

Ik denk dat de klus zelf wel te klaren is, maar zal het ook lukken om het bij te houden?

Ik spreek als Flevolander geen Fries dus ik kan je helaas niet helpen :(
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/10, 17:27:14 »
Leren kan altijd =D

Hetzelfde als Duits-Nederlands
Zal ik lesboeken voor je regelen??? :rolleyes:

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/10, 17:28:45 »
Software-Center ben ik nu aan het vertalen

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/10, 19:36:56 »
Topic opgeschoond, ik heb geprobeerd het meeste te behouden maar zonder succes..

Gelieve nu ontopic gaan?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/10, 19:40:52 »
Topic opgeschoond, ik heb geprobeerd het meeste te behouden maar zonder succes..

Gelieve nu ontopic gaan?
Wat zeg je me nu? Je hebt de hele discussie zonder pardon verwijderd? Alles voor niets? Dus zo gaat het tegenwoordig op het forum, zonder pardon berichten wissen? Ik kan me nog herinneren dat ik op mijn kop kreeg omdat ik "irrelevante" berichten uit een topic van mij zoals dit had verwijderd, maar driekwart van een discussie gooien mag zomaar?

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/10, 19:45:27 »
Misschien kan je hem nog scheiden?

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/10, 19:47:17 »
Citaat
Wat zeg je me nu? Je hebt de hele discussie zonder pardon verwijderd? Alles voor niets? Dus zo gaat het tegenwoordig op het forum, zonder pardon berichten wissen? Ik kan me nog herinneren dat ik op mijn kop kreeg omdat ik "irrelevante" berichten uit een topic van mij zoals dit had verwijderd, maar driekwart van een discussie gooien mag zomaar?
Dat is niet helemaal het geval, het ging hier over een Friese vertaling van Ubuntu niet over of het Fries een taal is of niet.
Na klachten over dit topic vond ik het de juiste keuze om het toch op te schonen.

Er was meerdere keren verzocht on topic te gaan, toch ging het door.. N.a.v. een melding heb ik het dus opgeschoond.
Ben je het hier niet mee eens of heb je iets te zeggen, doe dat dan via pb ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Dave

  • Lid
Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/10, 21:22:17 »
Topic opgeschoond, ik heb geprobeerd het meeste te behouden maar zonder succes..

Gelieve nu ontopic gaan?

werkelijk weer niet te geloven dit.
Zit een mens serieus mee te leven/denken in het hoe en wat pleuren ze alles maar weer weg.






« Laatst bewerkt op: 2010/03/11, 10:05:55 door Dave »

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/10, 21:27:26 »
Er is gevraagd om ontopic te gaan. Als dit zo door blijft gaan, zal er helaas een slotje op moeten komen.

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/10, 21:51:46 »
Citaat
Sjoerd Broekhuijsen schreef: Ik vind het fantastisch dat je dit doet/wil doen.
Je moet je ook ook niet helemaal tegen laten houden door een kleine afzetmarkt, met meer dan 600.000 inwoners heb je een aardig potentieel aantal mensen die het zouden gebruiken

Ooit heeft zelfs Microsoft overwogen om zijn Windows versies naar het Fries te vertalen, maarja, hun besturingssysteem is nou eenmaal commercieel. Maar voor Ubuntu is het wel interessant, met al die vrijetijds-ontwikkelaars, die vaak heel veel tijd in dit soort dingen investeren... Petje af voor die mensen.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/13, 00:08:49 door cjmanschot »

Offline JvH

  • Lid
Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/11, 09:31:56 »
Bij Ubuntu gaat het er toch juist om dat iedereen het moet kunnen gebruiken in de taal/het dialect die/dat hij zelf wil?
For God's sake, er is zelfs een Klingon versie :D
Mijn geestelijke steun heb je iig, Dooitze. Mijn Fries is helaas net niet vloeiend. Niet veel mensen die het spreken hier in de omgeving van Nijmegen :P

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/20, 20:04:35 »
Mijn eerste friese vertalingen zijn geupload  :D

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/22, 20:17:51 »
Opzich zou een goede Friese vertaling wel een enorme aantrekkingskracht op de Friese provincie, het weterskip en de gemeentes uitoefenen. Misschien kun je zelfs Afûk nog wel zo ver krijgen om er iets in te investeren, ik zeg maar iets geks. Maar misschien vindt de provincie het wel de moeite waard een open source besturingssysteem te gaan gebruiken en dan zelf de vertaling af te maken.

EDIT: Mensen in de onderwerp die het Fries bagataliseren: ik ben bang dat je de betekenis van de Friese taal voor de Friezen wat onderschat. Het wordt niet alleen gezien als een onafhankelijke taal, het is ook bewezen een aparte taal die van origine meer verwant is aan het Engels dan aan het Nederlands. Voor veel Friezen is de taal heel belangrijk en sommige weigere zelfs categorisch Nederlands te praten in Friesland, ook al kan de gesprekspartner enkel 'Hollânsk'.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/22, 20:20:19 door Sense Hofstede »
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/22, 20:46:34 »
Spreek jij dan Frysk???

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/22, 20:49:09 »
Spreek jij dan Frysk???
Een heel erg slecht klein beetje. Ik kan het eigenlijk alleen passief redelijk.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/22, 20:51:23 »
Jammer :P

Mensen Mensen wie spreekt er hier Frysk???

Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #23 Gepost op: 2010/03/22, 21:03:13 »
Jammer :P

Mensen Mensen wie spreekt er hier Frysk???
Ben je van plan om dit topic als een soort dagboek te gebruiken? Dat lijkt me namelijk vrij nutteloos. Als je serieus aan de slag wilt, dan moet je overwegen een wiki-pagina aan te maken op onze wiki.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Fryske fertaal minsken
« Reactie #24 Gepost op: 2010/03/27, 14:51:39 »
oooh, mag ik ubuntu in het broabants vertalen?
hoe werkt dat, zo'n taal vertaling aanmaken op launchpad en zo?