Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid werkt niet  (gelezen 4707 keer)

Offline jolo

  • Lid
Re: Geluid werkt niet
« Reactie #25 Gepost op: 2017/03/25, 08:20:10 »
Stephan bedoelt de volume knoppen op het toetsenbord van de laptop. Ik zie hier in de Lenovo T410 specificaties, dat deze "individual speaker volume up, down, and mute buttons" heeft. Ze zitten links van de ThinkVantage knop.

Verder zou ja van deze Ubuntu Sound Trouble Shooting stap 1 t/m 6 kunnen doorlopen. Voor stap 1 kun je het beste het terminalvenster groter maken. Nadat je
  pacmd  [Enter]

hebt gedaan verschijnt deze prompt >>>
Daarachter typ je

  list-sinks [Enter]

Die output zou je hier kunnen posten. Je keert weer terug naar de standaard prompt via commando
  exit [Enter]

Met stap 2 test je het geluid in het terminalvenster.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Geluid werkt niet
« Reactie #26 Gepost op: 2017/03/25, 09:19:45 »
Stephan bedoelt de volume knoppen op het toetsenbord van de laptop. Ik zie hier in de Lenovo T410 specificaties, dat deze "individual speaker volume up, down, and mute buttons" heeft. Ze zitten links van de ThinkVantage knop.

Verder zou ja van deze Ubuntu Sound Trouble Shooting stap 1 t/m 6 kunnen doorlopen. Voor stap 1 kun je het beste het terminalvenster groter maken. Nadat je
  pacmd  [Enter]

hebt gedaan verschijnt deze prompt >>>
Daarachter typ je

  list-sinks [Enter]

Die output zou je hier kunnen posten. Je keert weer terug naar de standaard prompt via commando
  exit [Enter]

Met stap 2 test je het geluid in het terminalvenster.
>>> list-sinks > list-sinks-T410.txt
1 sink(s) available.
  * index: 0
   name: <alsa_output.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo>
   driver: <module-alsa-card.c>
   flags: HARDWARE HW_MUTE_CTRL HW_VOLUME_CTRL DECIBEL_VOLUME LATENCY DYNAMIC_LATENCY
   state: SUSPENDED
   suspend cause: IDLE
   priority: 9959
   volume: 0: 153% 1: 153%
           0: 11,00 dB 1: 11,00 dB
           balance 0,00
   base volume: 100%
                0,00 dB
   volume steps: 65537
   muted: no
   current latency: 0,00 ms
   max request: 0 KiB
   max rewind: 0 KiB
   monitor source: 0
   sample spec: s16le 2ch 44100Hz
   channel map: front-left,front-right
                Stereo
   used by: 0
   linked by: 0
   configured latency: 0,00 ms; range is 0,50 .. 371,52 ms
   card: 0 <alsa_card.pci-0000_00_1b.0>
   module: 5
   properties:
      alsa.resolution_bits = "16"
      device.api = "alsa"
      device.class = "sound"
      alsa.class = "generic"
      alsa.subclass = "generic-mix"
      alsa.name = "CX20585 Analog"
      alsa.id = "CX20585 Analog"
      alsa.subdevice = "0"
      alsa.subdevice_name = "subdevice #0"
      alsa.device = "0"
      alsa.card = "0"
      alsa.card_name = "HDA Intel MID"
      alsa.long_card_name = "HDA Intel MID at 0xf2620000 irq 27"
      alsa.driver_name = "snd_hda_intel"
      device.bus_path = "pci-0000:00:1b.0"
      sysfs.path = "/devices/pci0000:00/0000:00:1b.0/sound/card0"
      device.bus = "pci"
      device.vendor.id = "8086"
      device.vendor.name = "Intel Corporation"
      device.product.id = "3b56"
      device.product.name = "5 Series/3400 Series Chipset High Definition Audio"
      device.form_factor = "internal"
      device.string = "front:0"
      device.buffering.buffer_size = "65536"
      device.buffering.fragment_size = "32768"
      device.access_mode = "mmap+timer"
      device.profile.name = "analog-stereo"
      device.profile.description = "Analoog stereo"
      device.description = "Intern geluid Analoog stereo"
      alsa.mixer_name = "Conexant CX20585"
      alsa.components = "HDA:14f15069,17aa214c,00100302 HDA:80862804,17aa21b5,00100000"
      module-udev-detect.discovered = "1"
      device.icon_name = "audio-card-pci"
   ports:
      analog-output-speaker: Luidsprekers (priority 10000, latency offset 0 usec, available: unknown)
         properties:
            device.icon_name = "audio-speakers"
      analog-output-headphones: Analoge koptelefoon (priority 9000, latency offset 0 usec, available: no)
         properties:
            device.icon_name = "audio-headphones"
   active port: <analog-output-speaker>
>>>   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: Geluid werkt niet
« Reactie #27 Gepost op: 2017/03/25, 10:25:39 »
Niet je favoriete tip, maar als het een bug in 14.04 betreft, en als je in staat bent om over je bezwaar heen te stappen, zou je kunnen proberen of het in 16.04 opgelost is.
Ik gebruik zelf geen Ubuntu, maar in Xubuntu zijn de verschillen in gebruik en uiterlijk tussen de twee versies zo goed als nul.

Re: Geluid werkt niet
« Reactie #28 Gepost op: 2017/03/25, 10:55:04 »
Voor VLC heb ik de midi-plugin er bij gezet via Synaptic.
De MIDI bestanden worden daar prima afgespeeld.
Totem verzorgt nu WAV ook...
Nu Sound van BASIC256 aan de praat krijgen. Ik heb van Jim Renau in Canada nog geen antwoord want op de BioStar gebeurt iets vreemds:
van 1000 naar 3000 Hz gaat de toon omhoog en van 4000 naar 8000 Hz gaat de toon omLAAG.
Maar op de T410 blijft het geluid nu werken!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Geluid werkt niet
« Reactie #29 Gepost op: 2017/03/25, 17:15:34 »
Hallo Dick.

Allereerst mijn complimenten! Voor iemand van jouw (mag ik tutoyeren  ;)) leeftijd zo goed met computers bezig zijn.... dat zijn er niet zo heel veel.

Het blijft maar aanmodderen met dat geluid. Even een andere invalshoek. Ikzelf werk op mijn hoofdpc al jaren met een EXTERNE geluidskaart en dat bevalt me qua compatibiliteit prima. Aansluiten op een USB-poort(!) en werken. De geluidskwaliteit is prima (hoewel dat voor jou niet zo heel belangrijk is, meen ik op te maken uit je posts  =D). Je moet in PulseAudio waarschijnlijk wel even de juiste output (die van de externe geluidskaart) instellen. Ikzelf gebruik deze :
https://www.bol.com/nl/p/creative-labs-sound-blaster-x-fi-hd/9200000024641436/?suggestionType=browse
In geval je een andere computer gaat gebruiken of upgrade naar bv 16.04 levert het geluid geen problemen meer op. Nogmaals, er moet altijd wel even iets ingesteld worden, maar bij problemen weet je het Ubuntu forum inmiddels te vinden.
In geval van een externe geluidskaart moet je wel een paar externe boxjes aan het systeem hangen (of de zaak aansluiten op je HiFi versterker; doe ik zelf altijd). Hoop niet dat dit dan weer een probleem gaat vormen ;).

Een vriend van me zat onlangs ook te worstelen met z'n geluid. Een oude externe geluidskaart aan hem meegegeven en het probleem was verholpen.

Wellicht is voornoemde een optie?
« Laatst bewerkt op: 2017/03/25, 17:26:39 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Geluid werkt niet
« Reactie #30 Gepost op: 2017/03/25, 19:28:46 »
Hallo Dick.

Allereerst mijn complimenten! Voor iemand van jouw (mag ik tutoyeren  ;)) leeftijd zo goed met computers bezig zijn.... dat zijn er niet zo heel veel.

In geval van een externe geluidskaart moet je wel een paar externe boxjes aan het systeem hangen (of de zaak aansluiten op je HiFi versterker; doe ik zelf altijd). Hoop niet dat dit dan weer een probleem gaat vormen ;).

Een vriend van me zat onlangs ook te worstelen met z'n geluid. Een oude externe geluidskaart aan hem meegegeven en het probleem was verholpen.

Wellicht is voornoemde een optie?
Ja, ik draai al een tijdje mee in het vak.
Ik ben met Ubuntu 6 LTS begonnen en MicroSof grondig verwijderd. Trouw  de LTS verhoogd over 8, 10 en 12 naar Ubuntu 14 LTS. Vooral de laatste overstap was schrikken door de Unity die daar ineens zat! Ubuntu 16 moet nog even wachten...
En het geluid op de laptop T410 is nu in bedrijf en werkt gewoon.

Ik heb dit draadje gemarkeerd met Opgelost!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Geluid werkt niet
« Reactie #31 Gepost op: 2017/03/26, 16:32:36 »
Mooi dat het nu werkt! Mocht je onverhoopt toch weer problemen krijgen, houd de externe geluidskaart dan in gedachten  ;)
Een boek doet het altijd...

Re: Geluid werkt niet
« Reactie #32 Gepost op: 2017/03/27, 20:01:15 »
Mooi dat het nu werkt! Mocht je onverhoopt toch weer problemen krijgen, houd de externe geluidskaart dan in gedachten  ;)
Mijn BASIC256 toongenerator laten vallen en ziehier
http://onlinetonegenerator.com/
makkelijker en mooier kan niet, denk ik!
Doet het op mijn BioStar schitterend!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Geluid werkt niet
« Reactie #33 Gepost op: 2017/04/15, 21:50:20 »
Hoor van JJ-Computers hier in het dorp (ze weten en kunnen alles) dat het een "energie beheerder van Lenovo is, die de eindversterkers na enige tijd uitzet".
De voorgeschreven n1mku58w.exe gedownload om het geluid aan de praat te houden. MSI via Win7 geïnstalleerd. Werkt niet.
Terug naar Ubuntu 14 werkt het ook niet.
Op de Headset plug staat wel het geluid! Deze bofferd heeft nog een Conceptronics CSOUNDGO stereo-box in een la liggen. Die gebruikte ik bij het geven van lessen. Op de Headset plug aangesloten en storingvrij fraai geluid is mijn deel geworden!
De vorige Lenovo T43 (€140) heeft het 8 jaar uitgehouden... En deze T410 (€190) doet het verder prima. Geluid op een PC is voor mij bijzaak. Als gehoorgestoorde met Tinnitus op 7.4kHz (links en rechts op 40dB) is er weinig te genieten...
Ik sluit dit draadje hierbij af als "opgelost".   
Iedereen weer DANK voor het meedenken en inderdaad "externe geluidskaart" doet wonderen!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Geluid werkt niet
« Reactie #34 Gepost op: 2017/09/06, 08:11:56 »
De fout met het geluid van de T410 zit in de beveiliging van de hardware.
Na verloop van enige minuten wordt de eindversterker naar de speakers te warm en wordt uitgeschakeld.
Wat wel blijft werken is de uitgang naar de de hoofdtelefoon en dus naar de boxjes met eigen versterker (€1 in de Kringloopwinkel) die ik nu gebruik...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail