Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wie is root?  (gelezen 4695 keer)

NoiK

  • Gast
wie is root?
« Gepost op: 2007/07/01, 20:15:41 »
hey

ik heb vandaag net voor het eerst ubuntu erop gezet(6.06), voorheen altijd gewerkt met fedora..

maja ik heb dus de live-cd gestart en geinstalleerd, start perfect user werkt ook, maar heb ik nog iets van een root account? en wat is daar het wachtwoord van?
elke x als ik een actie moet doen waar root voor nodig is krijg je het invoervenster voor je password , vul mijn eigen pass in en die werkt ook..

hoe zit dat in deze install?

Bedankt,
...NoiK

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
wie is root?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/01, 20:17:27 »
Ubuntu heeft standaard geen root-account, uit veiligheidsoverwegingen. Je kunt jezelf wel tijdelijk rootbevoegdheid geven met sudo. Dat is voldoende, in mijn ervaring.

Wil je per se toch een root account hebben, doe dan dit:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: sudo su

Offline Soul-Sing

  • Lid
wie is root?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/01, 20:18:52 »
Citaat van: pjotr123
Ubuntu heeft standaard geen root-account, uit veiligheidsoverwegingen. Je kunt jezelf wel tijdelijk rootbevoegdheid geven met sudo. Dat is voldoende, in mijn ervaring.

Wil je per se toch een root account hebben, doe dan dit:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: sudo su
toch echt liever niet: sudo -i dan. (geen sudo su)

NoiK

  • Gast
wie is root?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/01, 20:20:40 »
maar okeej ik heb dus een account aangemaakt tijdes de install, deze is eigenlijk ook een normale user totdat wanneer je een bepaalde "hoge" command gebruikt er (extra) naar je pass word gevraagt?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
wie is root?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/01, 20:26:13 »
Citaat van: NoiK
maar okeej ik heb dus een account aangemaakt tijdes de install, deze is eigenlijk ook een normale user totdat wanneer je een bepaalde "hoge" command gebruikt er (extra) naar je pass word gevraagt?
Zo is dat. Dan wordt er achter de schermen gksu (gksudo) uitgevoerd wat eigenlijk een grafische variant is van sudo.. en dus kan je bepaalde dingen als root uitvoeren wanneer nodig.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

NoiK

  • Gast
wie is root?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/01, 20:36:25 »
okeej bedankt allemaal ;)

wat is eigenlijk het verschil tussen gksudo en sudo?
de man pages in het engels maakte niet alles voor me duidelijk

wie is root?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/01, 20:51:22 »
Het wachtwoord wordt dacht ik een kwartier onthouden en dan moet je als je programma opniuew wil gebruiken het opnieuw ingeven.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
wie is root?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/01, 20:51:38 »
Citaat van: NoiK
wat is eigenlijk het verschil tussen gksudo en sudo?
Citaat van: profoX
Dan wordt er achter de schermen gksu (gksudo) uitgevoerd wat eigenlijk een grafische variant is van sudo
gksu (of gksudo) is dus eigenlijk gewoon een grafische versie van sudo.. als je sudo gebruikt wordt er in het terminalscherm om je wachtwoord gevraagd, bij gksu krijg je een venstertje op je scherm waar je je wachtwoord moet ingeven
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)