Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafische desktop niet op te starten, zowel Live-CD als alternate  (gelezen 977 keer)

Offline Smetsers

  • Lid
Ik heb een laptop « Fujitsu Siemens Amilo A1645 » waar voorheen Ubuntu 11.04 (32 bits) en 11.10 (32 & 64 bits) perfect op draaide, de installatie was ook zo simpel als het maar kon. De hele harde schijf heb ik vervolgens gewist (shred) om met een normale desktop-CD een schone installatie van Ubuntu 12.04 te doen. Dit lukte niet, het systeem liep danwel stil met een knipperend laag streepje (cursor), danwel kwam er op het scherm een lijst met iets te staan wat mij op foutmeldingen leek (zie bijlage). Ik heb toen een installatie met een alternate-CD gedaan maar na herstarten kreeg ik een GRUB-scherm met vier opties. Normaal opstarten werkte niet en gaf hetzelfde effect als een poging tot installatie met de desktop-CD (knipperend laag streepje, melding zoals in bijlage). Opstarten in de veilige grafische modus lukte ook niet. Het enige grafische wat ik dan te zien kreeg was een scherm met een foutmelding en vervolgens een tekst-gebaseerd menu met allerlei opties. Hier ook van alles geprobeerd, maar bij de optie om de netwerkverbinding in te schakelen liep alles ook weer stil.

Vervolgens heb ik met de desktop-CD/DVD de "live" optie (uitproberen zonder installeren) nog getracht aan de praat te krijgen maar dit werkt ook niet (opties nomodeset, acpi=off en vga=771). Inmiddels zie ik door de bomen op de fora het bos niet meer dus mijn vraag is of iemand enig idee heeft wat hier aan de hand is. Ik vind het uitermate vreemd dat een installatie die een versie eerder (11.10) zo gemakkelijk liep nu onmogelijk lijkt.

In de laptop zit een AMD Turion 64 MT-28 processor, 1 GB RAM (870,4 MiB na aftrek door videochip?) en een SiS M760 videochip. Wellicht dat iemand weet hoe ik de Live-CD optie aan de praat krijg en daarmee wellicht een oplossing tot het gehele probleem? Ik heb namelijk inmiddels 11.10 weer geïnstalleerd om toch weer verder te kunnen.


Offline Smetsers

  • Lid
Re: Grafische desktop niet op te starten, zowel Live-CD als alternate
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/01, 13:57:09 »
Helaas, heb ik reeds geprobeerd maar dat bood ook geen soelaas. Allereerst heb ik het geprobeerd met xforcevesa (zoals beschreven bij Geen of slecht beeld) maar dan kreeg ik de mededeling: "Could not find kernel image: xforcevesa", waarna er weer werd geboot. De daaronder staande opties heb ik gebruikt bij de alternate installatie waarna GRUB te voorschijn kwam maar dit werkte ook niet (niet alles in GRUB kwam overigens ook overeen). Het proberen van de handleiding voor de SiS 670 of 771 videokaarten is geen optie voor mij omdat ik zoals gezegd geen desktop aan de praat krijg (ook niet via de Live-CD optie) en een "sudo apt-get update/install" ook niet mogelijk is omdat het aanzetten van een netwerkverbinding via het tekstgebaseerde herstelmenu leidt tot een "schijndood" systeem zoals beschreven met de knipperende cursor.

Het meest vreemde vind ik nog zoals gezegd dat 11.10 alles moeiteloos vond (wel wat b43 foutmeldingen tijdens de installatie, wat uiteindelijk geen problemen geeft, er zit een Broadcom 4318 wifi-kaart in), maar dat bij 12.04 het zaakje ineens niet meer werkt. Is er in de kernel van 12.04 of in de package xserver-xorg-video-sis (geen idee of dat van belang is) ineens iets dermate veranderd waardoor ik Precise Pangolin niet fatsoenlijk geïnstalleerd krijg?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grafische desktop niet op te starten, zowel Live-CD als alternate
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/01, 14:51:25 »
Probeer anders eens xubuntu, misschien ligt unity dwars.
Xubuntu loopt veel sneller.

Re: Grafische desktop niet op te starten, zowel Live-CD als alternate
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/01, 15:15:02 »
Probeer anders eens xubuntu, misschien ligt unity dwars.
Xubuntu loopt veel sneller.

Als het probleem hem in Xorg zit, dan maakt het totaal niet uit of je Xubuntu of Unity neemt. Daarbij is het per PC verschillend of Xubuntu sneller draait of niet. Unity draait hier bijv. net zo snel als Xubuntu en bij een hoop anderen ook, maar dat hoeft niet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grafische desktop niet op te starten, zowel Live-CD als alternate
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/01, 19:51:54 »
En als je boot van een oude livecd, en dan wijzigingen toepassen.

Offline Smetsers

  • Lid
Re: Grafische desktop niet op te starten, zowel Live-CD als alternate
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/02, 09:13:16 »
Ik heb het dan ook maar met een Xubuntu-CD geprobeerd, maar deze bevriest in de live-functie op een gegeven moment ook (zie bijlage). Overigens is het wel mijn bedoeling om gewoon Ubuntu/Unity te gebruiken, hier ben ik inmiddels aan gewend en het bevalt me het beste.

Wat bedoel je precies met booten van een oude Live-CD en dan wijzigingen toepassen jan11000?

Offline Smetsers

  • Lid
Re: Grafische desktop niet op te starten, zowel Live-CD als alternate
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/08, 19:36:29 »
Opgelost! Het bleek te liggen aan de driver van de draadloze netwerkkaart (Broadcom 4318). Bij installatie verschenen er in eerste instantie foutmeldingen met "b43/ucode5.fw" not found". Daar ik deze foutmelding ook zag bij de installatie van 11.10 maar dit geen problemen opleverde dacht ik dat dit niet het probleem was, maar dus wel.

Om 12.04 geïnstalleerd te krijgen dient er bij het installeren en na installatie in GRUB de regel "b43.blacklist=yes" toegevoegd te worden. Dit geeft nog wel de melding van een "unknown parameter" maar uiteindelijk werkt de installatie dus wel.

Voor een uitleg van de oplossing zie: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=11883375&postcount=6.