Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren  (gelezen 2131 keer)

Offline rietje

  • Lid
licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Gepost op: 2018/06/05, 10:25:04 »
Xubuntu 16.04.
Verkeerd gerommel met het bestandssysteem heeft e.e.a. beschadigd.
Ik heb op één van mijn partities deze xubuntu 16.04 zitten. Deze start op t/m bureaublad met goede achtergrond. Rechts bovenin het bureaublad kan ik kiezen voor ubuntusessie of xfcesessie, in beide gevallen komt er een berichtje met verzoek om wachtwoord. Na ingeven w.w. vernieuwd het bureaublad, maar komt het verzoek om w.w. weer terug. Dus verder doorstarten niet.
De grub is nu in orde en m.b.v. de recovery-mode heb ik al een deel van het probleem in orde kunnen brengen. Maar bovenstaande nog niet.
Van het oude bestandssysteem (van vóór het ongeluk) heb ik alles nog op een extHD staan.
Misschien heeft iemand zin om samen met mij te gaan experimenteren en te proberen dit systeem weer normaal aan de praat te krijgen?

Offline X-Pro2

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/05, 12:39:48 »
Als je bestanden veilig zijn lijkt mij een schone installatie de korste weg. (wie ben ik)

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/05, 13:35:57 »
Ik ben daar niet zeker over, nl. de bestanden  bin-etc-root-sys en usr    zijn naar de extHD gekopieerd onder "gksudo thunar" met kopieren/plakken methode.

Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/05, 14:04:54 »
Als je een goeie kopie hebt van je home directory is er niks aan de hand. Schone installatie, dan vanuit je home kopie je bestanden ( documenten, foto's, enz ) kopieren, en voor je email en browser de desbetreffende verborgen mappen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/05, 18:54:06 »
Ik ben daar niet zeker over, nl. de bestanden  bin-etc-root-sys en usr    zijn naar de extHD gekopieerd onder "gksudo thunar" met kopieren/plakken methode.
Dit is denk ik fout, of kan fout zijn.
Je neemt nu geen eigenaar mee van de files, maar maakt nu alles n eigenaar van de admin/root.
Dus al je deze files terug zet, en de eigenaar zou anders moeten zijn, dan kan dit fout zijn.

In het vervolg maak een backup, met behoud van bestand structuur en ook de eigenaar, daar heb je backup software voor.

Voor de gehele harde schijf heb je 2 soorten backups:
1 een bit for bit backup, deze kopieerd alle nullen en enen (sectoren) van je hd.
dus windows, linux of andere operating systems maakt niks uit
, alles wordt meegenomen, nadeel backup is meestal groter.
2 Een backup die alleen bestanden backup, die bekent zijn, dus bijv windows bestand syteem, maar linux kent deze niet, dit is per backup software verschillend.
dus je backup software moet je bestand syteem kennen.

Normaal nemen bovenstaande 2 manieren, alles mee, dus ook je boot files en grub, etc.
Dus na terug zetten werkt alles direct weer.

« Laatst bewerkt op: 2018/06/05, 18:58:57 door jan11000 »

Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/05, 19:01:14 »
Als je bestanden veilig zijn lijkt mij een schone installatie de korste weg. (wie ben ik)

Nog korter is een os-overschrijvende installatie met behoud van bestanden.

Wel eerst backuppen, maar ik ga er vanuit dat dat inmiddels al wel duidelijk is.

Succes Riet!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/05, 20:05:42 »
Allemaal lijken mij dit heel goede adviezen. Ik had nog de gedachte dat m.b.v. bepaalde terminalopdrachten de beschadiging in het systeem te repareren zou zijn. Na jullie uitleg lijkt het  niet tot de mogelijkheden te behoren.
Zoals ik nu mijn systeem bekijk met een bureaublad, enz. zou je als leek toch verwachten dat een kleine reparatie in de mappen etc en/of usr weer nieuw leven op het bureaublad zou brengen.
Ik pruts nog even wat verder en zal dan waarschijnlijk het advies volgen tot een schone installatie.
Nieuwe backups kan ik trouwens niet meer maken, want ik kom nu niet meer in mijn systeem. Dus ik moet het doen met wat ik op de extHD heb staan en maar hopen dat dat nog in orde is.
Bedankt zover, ik kom er nog op terug.

Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/05, 20:11:11 »
Allemaal lijken mij dit heel goede adviezen. Ik had nog de gedachte dat m.b.v. bepaalde terminalopdrachten de beschadiging in het systeem te repareren zou zijn.
Soms wel, afhankelijk van wat het probleem is. Als je weet wat je met "bestandje X" hebt gedaan waardoor het ineens niet meer werkt is dat nog wel terug te draaien. Een vernachelde driver ook nog wel.
Maar ook linux is te slopen en niet onverwoestbaar.

Nogmaals succes!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/05, 22:45:31 »
Deze start op t/m bureaublad met goede achtergrond. Rechts bovenin het bureaublad kan ik kiezen voor ubuntusessie of xfcesessie
Bedoel je misschien: tot en met het inlogscherm? (Dat ding waar je een wachtwoord in moet geven).

Ook zeg je: "Na ingeven w.w. vernieuwd het bureaublad, maar komt het verzoek om w.w. weer terug."

Opnieuw: "vernieuwt het bureaublad"? Hoe bedoel-u precies?

Misschien is je wachtwoord verkeerd...

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/06, 09:56:53 »
Het bureaublad is er zonder iconen, e.d.
In het midden komt een (niet normaal uitziend) inlogscherm (een ding waar je......) met de w.w.vraag. Rechtsbovenin, in de werkbalk, kun je op een icoontje klikken die de keuze geeft voor ubuntu- of xfce-sessie. Helemaal rechts in de hoek is een aan/uit icoontje. Daarmee kun je herstarten en sluiten.
Als ik het goede w.w. heb gegeven dan gaat het inlogschempje even weg, zwart scherm en daarna is alles weer terug met de w.w. vraag.
Het is het goede w.w.
Ik kan in de grub normaal inloggen, maar ook naar de recovery mode gaan.

Partyrabbit, bestandje X zoals jij het noemt zijn de 5 mappen (bin-root-usr-etc-sys) uit het bestandssysteem van mijn andere xubuntu die ik naar de extHD heb gekopieerd en geprobeerd heb in de andere xubuntu over te zetten.Achteraf dom natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/06, 10:14:12 door rietje »

Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/06, 11:25:17 »
Achteraf dom natuurlijk.

Ach, tjah, erg leerzaam ook. Dat doe je zo geen tweede keer meer.  =D

Wat leerzaam aanrommelen is niets mis mee. Zo leren we allemaal, op allerhande vlakken.
Maar of op een testbak, of/en altijd goed backupen. Laat dat je eerste/belangrijkste/grootste/verstandigste les geweest zijn hieruit.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #11 Gepost op: 2018/06/07, 10:37:53 »
Is iemand bekend met het recoverytool Scalpel voor linux ?
Is dat in dit geval te gebruiken ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #12 Gepost op: 2018/06/07, 12:37:26 »
Controleer eens de rechten van je XAUTHORITY bestand ("echo $XAUTHORITY" zal je zeggen welk bestand dat is). Soms zijn inlogproblemen te wijten aan verkeerde permissies. Correcte permissies zijn -rwx------ Bestand moet toebehoren aan de gebruiker.

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #13 Gepost op: 2018/06/07, 15:01:27 »
deze opdracht geeft:   wim@wim-MS-7721:~$

Maar houd er rekening mee dat ik dit op mijn tweede xubuntu uitvoer. Bij de eerste kan ik niet in een terminal komen.!
« Laatst bewerkt op: 2018/06/07, 15:10:18 door rietje »

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #14 Gepost op: 2018/06/07, 15:04:59 »
Partyrabbit,    Heb geprobeerd een schone installatie, maar zowel de installatie cd als de stick starten niet op. Alle 2  zijn  .iso
Ze hebben het vroeger gewoon gedaan.

Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #15 Gepost op: 2018/06/07, 19:24:41 »
Alle 2  zijn  .iso

Hoe bedoel je .iso? Je moet van een .iso bestand wel eerst een opstartbare opstartbare Live-DVD of USB maken.
https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Ze hebben het vroeger gewoon gedaan.

En als het wel een Live-DVD is dan kun je in je bios de bootvolgorde aanpassen zodat het juiste opstart.
https://sites.google.com/site/computertip/bios
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #16 Gepost op: 2018/06/08, 04:35:44 »
deze opdracht geeft:   wim@wim-MS-7721:~$

Maar houd er rekening mee dat ik dit op mijn tweede xubuntu uitvoer. Bij de eerste kan ik niet in een terminal komen.!
Eigenaardig, deze variabele geeft aan welk xauthority-bestand actief is. In Ubuntu zit dat bestand  Xauthority onder /run/user/1000/gdm (mogelijk een getal verschillend van 1000 als je niet de eerst aangemaakte gebruiker bent). In oudere versies zat het bestand denk ik onder je home directory als .Xauthority. Ik vermoed sterk dat het juist stellen van de permissies van dat bestand die kleine ingreep kan zijn, die je weer kan doen inloggen. Met "find / -iname '*Xauthority*' 2>/dev/null" kan je het bestand (meerdere indien meerdere gebruikers) vinden.

Over "in een terminal komen": als je wel het inlog scherm ziet, kan je steeds in een tekstconsole komen met de toetsenbordcombinatie Ctrl+Alt+F1 tot F6. Op recente Ubuntu versies is de eerste tekstconsole op Ctrl+Alt+F3.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/08, 04:37:52 door vanadium »

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #17 Gepost op: 2018/06/08, 12:26:19 »
Met Ctrl+Alt+F3 krijg ik iets in de linker bovenhoek dat op de terminal lijkt.
 "find / -iname '*Xauthority*' 2>/dev/null" geeft aan: bestand of map bestaat niet.
Met echo $AUTHORITY krijg ik wim@wim-MS-7721:~$:  (met knipperende cursor).

Ik krijg het gevoel dat we dicht bij de oplossing komen , als ik maar het juiste commando weet om op de plaats van die knipperende cursor te zetten.

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #18 Gepost op: 2018/06/08, 12:31:52 »
Partyrabbit,
Wat ik heb is een opstartbare stick, is al eerder gebruikt. De opstartvolgorde, enz. van het Bios is me ook bekend.
Bedankt voor de reminders.

Offline vanadium

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #19 Gepost op: 2018/06/08, 15:50:56 »
Met Ctrl+Alt+F3 krijg ik iets in de linker bovenhoek dat op de terminal lijkt.
Zwart scherm met bovenin een prompt? Dat is 'm.
Citaat
"find / -iname '*Xauthority*' 2>/dev/null" geeft aan: bestand of map bestaat niet.
Zeker hiervan? Normaal geeft find immers geen enkele uitvoer als een bestand niet gevonden wordt.
Citaat
Met echo $AUTHORITY krijg ik wim@wim-MS-7721:~$:  (met knipperende cursor).
De variabele is bij jou niet gezet. Volgens "man xauth" zoekt xauth dan het bestand  onder $HOME/.Xauthority. Kijk eens wat
ls -la $HOME/.Xauthority
zegt.

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #20 Gepost op: 2018/06/08, 16:38:36 »
Geeft het volgende:

-rw---------1root root 56 mei 21 12:14 /home/wim/.Xauthority

Offline vanadium

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #21 Gepost op: 2018/06/09, 02:41:04 »
Dat verklaart meteen waarom je niet kan inloggen.

Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #22 Gepost op: 2018/06/09, 09:14:58 »
Leg mij eens uit wat dit nu betekent. Begrijp goed dat voor mij (en misschien nog anderen) deze conclusie niet begrijpelijk is.
Vraag: is er nog iets te doen of is het einde verhaal ?

Offline jan11000

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #23 Gepost op: 2018/06/09, 09:21:19 »
Leg mij eens uit wat dit nu betekent. Begrijp goed dat voor mij (en misschien nog anderen) deze conclusie niet begrijpelijk is.
Vraag: is er nog iets te doen of is het einde verhaal ?
Dit is al gemeld,

Controleer eens de rechten van je XAUTHORITY bestand
("echo $XAUTHORITY" zal je zeggen welk bestand dat is).
Soms zijn inlogproblemen te wijten aan verkeerde permissies.
Correcte permissies zijn -rwx------ Bestand moet toebehoren
aan de gebruiker.




Offline rietje

  • Lid
Re: licht beschadigd bestandssyteem xubuntu repareren
« Reactie #24 Gepost op: 2018/06/09, 09:26:48 »
zie boven: echo.... geeft    wim@wim-MS-7721:~$:

Kan ik in de terminal deze opdracht dan geven? (van het internet gehaald):

sudo chmod a+rwx /var/lib/iHRIS/sites/manage    , of is er een andere opdracht?
« Laatst bewerkt op: 2018/06/09, 09:31:23 door rietje »