Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openSUSE 12.3 is verschenen!  (gelezen 2029 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
openSUSE 12.3 is verschenen!
« Gepost op: 2013/03/13, 19:02:11 »
Sinds vandaag verkrijgbaar: openSUSE 12.3!
http://software.opensuse.org/123/nl

Prachtig spul, alles blinkend nieuw. Veel plezier met uitproberen!

Zoals wellicht bekend heb ik ook een openSUSE-pagina. Die is nu nog niet bijgewerkt voor 12.3, maar dat hoop ik in de komende dagen te doen.... Wanneer ik daarmee klaar ben, zal ik het in dit draadje melden.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/14, 19:46:21 door Pjotr »

Offline joop905

  • Lid
Re: openSUSE 12.3 is vandaag verschenen!
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/13, 19:16:19 »
@Pjotr Bedankt voor de info
ooit begonnen met SuSE 7.1 (blijft een stille liefde)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: openSUSE 12.3 is vandaag verschenen!
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/13, 20:08:00 »
Bij mij is Suus ook een goede tweede....  :)

Een bij het brede publiek te weinig gewaardeerde distro, vind ik. Gek eigenlijk, want de kwaliteit is hoog...

Tip voor uitprobeerders: bij mij was het pictogram van Netwerkbeheer (Network Manager) afwezig bij eerste opstart na installatie. Door simpelweg de computer te herstarten verscheen het Netwerkbeheer-pictogram alsnog in het systeemvak, en kon ik draadloos verbinden.

Re: openSUSE 12.3 is vandaag verschenen!
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/13, 20:12:51 »
De kwaliteit is hoog maar ik vind Yast ongelooflijk vervelend. Iets waar ik nooit aan kon wennen en ik heb toch maanden met openSUSE 11.x gewerkt (of was het 10.x en 11.0? nuja, ergens rond die tijd) op een tweede PC. Maar het was wel erg stabiel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: openSUSE 12.3 is verschenen!
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/14, 19:47:10 »
Mijn handleiding voor openSUSE is inmiddels geheel bijgewerkt voor de nieuwe 12.3:
https://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Doe er je voordeel mee!  :)

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: openSUSE 12.3 is vandaag verschenen!
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/15, 10:10:42 »
De kwaliteit is hoog maar ik vind Yast ongelooflijk vervelend. Iets waar ik nooit aan kon wennen en ik heb toch maanden met openSUSE 11.x gewerkt (of was het 10.x en 11.0? nuja, ergens rond die tijd) op een tweede PC. Maar het was wel erg stabiel.

Ik vind Yast juist prettig, kwestie van wat je gewend bent denk ik......
Maar Suusje 12.3 is zeer stabiel en idd van hoge kwaliteit.
Altijd al mijn favo distro geweest, vind hem persoonlijk beter dan Ubuntu.
Thanks Pjotr, voor jouw handleiding, erg goed en duidelijk!

Offline IHC1000

  • Lid
Re: openSUSE 12.3 is verschenen!
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/15, 11:22:19 »
Toen ik met linux begon ook opensuse geprobeerd, ben mede door dit forum ubuntu gaan gebruiken.

I.v.m. de door Pjotter genoemde betere integratie van Libre office in een MS omgeving 12.3 op een netbook gezet.

Ook bij mij geen draadloos internet (Ath9k), moest de kernel firmware handmatig installeren daarna werkt het goed.

Voor het updaten van de ssd firmware ben ik maar uitgeweken naar een Xubuntu desktop, unetbootin onder suse had een rootpartitie op de usb-stick aangemaakt, niet echt handig.

Moet een en ander nog verder uitproberen maar behalve de letter kwaliteit in de terminal en firefox ziet het er wel goed uit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: openSUSE 12.3 is verschenen!
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/15, 12:57:26 »
behalve de letter kwaliteit in de terminal en firefox ziet het er wel goed uit.
Ik heb de instructie voor subpixelweergave (verbetering letterweergave) zojuist verbeterd:
https://sites.google.com/site/computertip/opensuse#TOC-Verbeter-de-subpixelweergave

Vroeger moest je spul installeren uit een aparte pakketbron daarvoor, maar dat hoeft nu niet meer. Het .fonts.conf-scriptje moet nog wel....

Verder hebben ze de nodige rafels die er in 12.2 nog inzaten, eruit gehaald. Ik ben heel tevreden over deze Suusversie. Klasse! :)

Re: openSUSE 12.3 is verschenen!
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/15, 13:53:31 »
@Pjotr: Beetje offtopic, maar:

"1. Een overeenkomst met Ubuntu is verder, dat openSUSE tamelijk voorzichtig is met het introduceren van vernieuwingen."

De laatste tijd is Ubuntu flink aan het vernieuwen o.a. met die rolling release-plannen en backports van X en de kernel en Unity enzo... dus persoonlijk vind ik die zin niet helemaal meer kloppen. Wat denk jij, Pjotr? :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: openSUSE 12.3 is verschenen!
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/15, 14:45:26 »
@Pjotr: Beetje offtopic, maar:

"1. Een overeenkomst met Ubuntu is verder, dat openSUSE tamelijk voorzichtig is met het introduceren van vernieuwingen."

De laatste tijd is Ubuntu flink aan het vernieuwen o.a. met die rolling release-plannen en backports van X en de kernel en Unity enzo... dus persoonlijk vind ik die zin niet helemaal meer kloppen. Wat denk jij, Pjotr? :)
Tja, ze vernieuwen inderdaad veel, maar ik heb niet 't idee dat ze dat op onvoorzichtige wijze doen (zoals bijvoorbeeld bij Fedora). :)

Re: openSUSE 12.3 is verschenen!
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/15, 20:15:07 »
@Pjotr: Beetje offtopic, maar:

"1. Een overeenkomst met Ubuntu is verder, dat openSUSE tamelijk voorzichtig is met het introduceren van vernieuwingen."

De laatste tijd is Ubuntu flink aan het vernieuwen o.a. met die rolling release-plannen en backports van X en de kernel en Unity enzo... dus persoonlijk vind ik die zin niet helemaal meer kloppen. Wat denk jij, Pjotr? :)
Tja, ze vernieuwen inderdaad veel, maar ik heb niet 't idee dat ze dat op onvoorzichtige wijze doen (zoals bijvoorbeeld bij Fedora). :)

Oké, daar heb jij weer gelijk in :P ;)

Offline IHC1000

  • Lid
Re: openSUSE 12.3 is verschenen!
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/15, 20:22:22 »
Pjotr

Ja dat aanpassen van de pixels werkte goed voor firefox.

Het stukje over het opstartscherm heeft nog wat aanpassing nodig, gaf een foutmelding.

Bedankt maar weer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: openSUSE 12.3 is verschenen!
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/15, 20:55:49 »
Het stukje over het opstartscherm heeft nog wat aanpassing nodig, gaf een foutmelding.
Dank voor het melden.... Ik heb dat stukje maar helemaal geschrapt, omdat het sowieso niet meer nodig lijkt te zijn: op mijn netboekje heb ik, zonder enige ingreep, in openSUSE 12.3 een fraai opstartscherm. :)

Uit nieuwsgierigheid (want het is nu niet meer van belang): welke foutmelding kreeg je precies?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: openSUSE 12.3 is verschenen!
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/16, 10:19:37 »
Hij kende de optie -s niet, -S wel en in Yast is kwam de schermindeling niet overeen met de beschrijving.

Overigens heb ik ook een prima opstartscherm (1024x600).

Volgens mij, kan het er dus wel uit.