Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ati driver  (gelezen 5524 keer)

aubuntu

  • Gast
Ati driver
« Gepost op: 2009/05/01, 19:42:26 »
Hoi, ik ben net overgestapt naar ubuntu :P ik vind het er nu wel leuk uitzien etc. En het is veel beter dan windows (vind ik).
Iig. mijn vraag is, hoe installeer ik mijn driver voor mijn videokaart in ubuntu? Als ik daar bij Systeem kijk, en dan beheer en dan hardwarestuurprogramma's, dan staat er dat er geen drivers zijn voor mij. Zou iemand mij kunnen helpen? Want mijn beeld staat nu nogal raar. links en boven zie ik een zwarte lijn. Het beeld is zeg maar uit mijn monitor :P

Re: Ati driver
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/01, 19:46:51 »
om wat voor type videokaart gaat het precies?
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/01, 19:58:34 »
ehh, ati technologies  Radeon 9550 . iig als ik sudo apt-get install libdvdcss2 non-free-codecs invul (zag ik ergens op internet staan) krijg ik: 01:00.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc RV350 AS [Radeon 9550] [1002:4153]

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/01, 20:49:18 »
weet iemand hoe ik die driver daarvoor krijg?

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/01, 21:34:49 »
ow en die code van hierboven, is verkeerd :P het was iets anders, maar ik weet niet meer wat. iig ik krijg dat

Offline Tom

  • Lid
Re: Ati driver
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/01, 21:53:25 »
ow en die code van hierboven, is verkeerd :P het was iets anders, maar ik weet niet meer wat. iig ik krijg dat
Wat die code betreft libdvdcss2 kijk hier eens na.
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/01, 22:17:59 »
dat had ik al ergens gevonden. toch bedankt. Maar ik zoek naar die Ati driver voor me videokaart.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ati driver
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/02, 01:06:35 »
Als er geen driver worden voorgesteld, geen installeren.
Doe dit eens:
Ga gewoon eens naar Systeem>Voorkeuren>Display en klik erop. Zet nu de refresh rate op een lager niveau. Dus bijvoorbeeld i.p.v. 72 zet je dit op 70.
Laat iets weten of dit wat uithaald.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/02, 11:04:59 »
Heb ik gedaan, waarvoor moet ik dat doen? En het helpt niet..want mijn beeld is nog steeds deels "uit mijn monitor".
Kan ik zonder een driver compiz fusion doen? Ik had gister ergens een driver geinstalleerd..kwam niet veel goedds van, moest ubuntu opnieuw installeren. Ik kon niks meer.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 11:06:30 door aubuntu »

Re: Ati driver
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/02, 11:17:18 »
Heb ik gedaan, waarvoor moet ik dat doen? En het helpt niet..want mijn beeld is nog steeds deels "uit mijn monitor".
Kan ik zonder een driver compiz fusion doen? Ik had gister ergens een driver geinstalleerd..kwam niet veel goedds van, moest ubuntu opnieuw installeren. Ik kon niks meer.
_nooit_ handmatig een driver installeren!!! Dat zorgt ervoor dat je gehele systeem overhoop wordt gehaald!

Hoe dan ook, na een versie Jaunty-installatie toonde Hardwarestuurprogramma's mij ook geen geschikte driver. Na updates geïnstalleerd te hebben, verscheen hij plotseling wel. Probeer dat eens. Of installeer de driver anders via het pakketbeheer: zoek naar het pakket fglrx.

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/02, 12:34:03 »
moet ik dan, xorg-driver-fglrx-dev installeren? Ik wil namelijk niet weer mijn PC opnieuw installeren, dus ik vraag het maar voor de zekerheid :D.
Kan je alle bestanden geven die ik moet installeren dan. Bij updatebeheer zegt hij dat ik geen updates heb meer. En bij hardwarestuurprogramma's ook niet. Dus via synaptic pakketbeheer heb ik gezocht op wat jij zei. Welke moet ik installeren?

Re: Ati driver
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/02, 12:39:40 »
Pakketten die eindigen op "dev", bevatten bestanden voor softwareontwikkelaars. dev = development. Installeer de xorg-driver-fglrx.

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/02, 13:43:46 »
 >:( >:( >:( dat bestand was het dus niet..ik heb net namelijk mijn PC opnieuw moeten installeren :|

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Ati driver
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/02, 13:55:50 »
Installeer eens met de alternate cd. Dat geeft meestal veel minder grafische problemen. Als de 9.04 het niet goed doet zou je de 8.04 kunnen proberen. Is bijna even mooi en een stuk stabieler.

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/02, 14:04:22 »
Kan je daar wel die ati driver doen? Want, als ik ernaar zoek. VInd ik ook niet veel. En met deze..geen idee hoe alles werkt, nou ik ben zowiezo nieuw met linux. Maar weet iemand nog hoe je die ati driver doet? En, ik zoek ook nog iets waarmee ik muziek naar me iPod Touch kan synchroniseren?

Re: Ati driver
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/02, 14:12:38 »
Toepassingen -> Audo en video -> Rhythmbox

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ati driver
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/02, 14:13:10 »
Kijk of je driver nog ondersteund word bij de laatse ubuntu (8.04 zou moeten werken).

Ten eerste installeer envy.
Zie ook envy website hoe je dit programma start in dos(textmode), dit heeft voordeel dat indien je je scherm door elkaar brengt, je met envy alles schoon kunt maken, en dan weer grafisch opstarten. En dan de driver weer installeren.

Met envy kun je ook de driver installeren.

In textmode kun je envy zo gebruiken, je krijgt ook een menu: sudo envy -t of sudo envyng -t

Dus bij foute driver zo handelen:
Reboot
ga naar recovery mode
Daar krijg je een keuze,
Kies fix-x
Dan of reboot(om grafisch de driver te installeren) of ga naar textmode en start envy en installeer de driver.

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/02, 14:16:23 »
@ Cumulus007: wordt iPod Touch ook ondersteund?
@ jan11000: Ik had dat eerst ook gedaan, maar toen had ik heelveel gedaan. Dus ikw eet niet zeker of ik daardoor me PC opnieuw moest installeren. Maar, bij mij kan ik dan niet eens inloggen als ik me PC opnieuw moet installeren, het beeld ziet er HEEL raar uit. En dat al bij het laden. Dan loopt hij vast, en kan ik niks meer

Re: Ati driver
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/02, 14:28:24 »
Volgens mij wel. Anders kun je altijd nog Songbird proberen.

Helaas zijn ATI's Linux-drivers niet van al te beste kwaliteit.

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/02, 14:31:04 »
IK zal die iPod Touch proberen, ik zeg wel of het gelukt is.
En ik heb nog een CD liggen hier met die driver, die kreeg ik toen ik die videokaart kocht. Alleen die is wsl voor windows.
En..die ati drivers voor linux, slechte kwaliteit dat heb ik indd gemerkt ja, heb nu 3 keer ubuntu geinstalleerd

EDIT: Ken je een goeie tutorial voor iPod TOuch? Ik snap niet hoe deze programma werkt :S, en ik kan zelf niks vinden op google
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 14:38:42 door aubuntu »

Re: Ati driver
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/02, 14:41:50 »
De Windows-driver gaat uiteraard niet werken.

Als je je iPod aansluit, hoort je computer hiervan een melding te maken. Gebeurt dit ook?

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/02, 14:49:18 »
Nee, alleen iets over foto's die erop staan ofzo. Dat kreeg ik ook op Windows. Maar op Windows kreeg ik er 2, eentje van die iPod zelf om muziek erop te zetten en die andere voor die foto's

Re: Ati driver
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/02, 14:53:26 »
Aangezien Apple koste wat het kost de iPod wil beveiligen tegen andere software dan iTunes, is het denk ik niet mogelijk om met jouw type iPod Linux-programma's voor je muziekspeler te gebruiken. Bij eerdere generaties iPod's kon dat nog wel.

Misschien is er nog hoop:

http://www.google.nl/search?q=ubuntu+ipod+touch&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=com.ubuntu:en-US:unofficial&client=firefox-a

aubuntu

  • Gast
Re: Ati driver
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/02, 15:12:50 »
Er is geen hoop denk ik  :-X ik heb me al rot gezocht. En met die driver gaat het ook niet lukken?
Zou ik compiz fusion wel erop kunnen zetten zonder die driver? Kan ik verder alles gewoon?

Re: Ati driver
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/02, 15:14:10 »
Deze gozer lukt het iig wel:

http://www.youtube.com/watch?v=PsDvwvGLk-g