Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Networkdrives niet zichtbaar/bereikbaar....  (gelezen 2368 keer)

sufkont

  • Gast
Networkdrives niet zichtbaar/bereikbaar....
« Gepost op: 2008/04/28, 21:14:17 »
Na xp en vooral veel Vista problemen ben ik Ubuntu 8.04 LTS?  aan het proberen...

echter dit levert voor mij (na 24jaar computerervaringen) toch wel de nodige (onwennigheid?) problemen op!

Op volgorde van belangrijkheid:
1. mijn beide networkdrives (Freecom Classic SL 80GB en Freecom networkdirve 3.5 400GB zijn niet te vinden.

2. niet al mijn muisknoppen werken (bladeren) in Ubuntu

3.. YouTube filmpjes spelen wel af, maar zonder geluid (eigen film, niet op YouTube is wel met geluid)

4. Mail, adresboek uit thunderbird (windows) en favorieten firefox(windows) krijg ik niet overgezet

5.  TVtime viewer werk niet (om tv te bekijken)

laten we hier hier maar voorlopig op houden ;)..

alvast bedankt voor jullie hulp!

groeten

Marco

PS (deze site is niet zo heeeel erg snel.....)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Networkdrives niet zichtbaar/bereikbaar....
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/28, 22:59:17 »
Goeiemogge da's al een aardig lijstje. Als ik bovenaan mag beginnen: zijn die drives helemaal "los" als zelfstandige network devices of hangen ze aan een andere machine? In beide gevallen dien je het IPadres van die dingen te weten. Meestal kun je ze standaard al benaderen met FTP en/of NFS. In geval van NFS moet je ze dan eerst "mounten". Staat hier in het forum al een paar keer beschreven.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

sufkont

  • Gast
Networkdrives niet zichtbaar/bereikbaar....
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 23:09:57 »
Beste Tukcedo,

mijn thuis netwerk is als volgt:

1.modem
2.router
2.1 classic SL 80 GB
2.2 Network drive 400GB
2.3 Computer 1
2.4 Router 2
2.4.1 Computer 2
2.4.2 Computer 3 (mijne)

Beide schijven zijn vanuit windows te benaderen zonder wachtwoorden, wat ik ook nu graag zou kunnen realiseren...

groeten

Marco

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Networkdrives niet zichtbaar/bereikbaar....
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 23:18:26 »
Hi Marco,

Hmmm over Windows weet ik helemaal niks, maar even proberen: weet je de IP adressen van die dingen? Zitten ze in een workgroup? Want als je de IP adressen niet ergens opgeeft in wintendo, dan vindt-ie ze volgens mij alleen via de workgroup-browser, klopt dat?

In dat geval kan iemand met wat meer ervaring met de grafische menus van Ubuntu (die "Locaties" in menu bovenaan) je verder helpen. Ik ken alleen de FTP en NFS methoden ....

Locaties - Verbinden met server - Windows gedeelde map

wellicht?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Menno_

  • Lid
Networkdrives niet zichtbaar/bereikbaar....
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 09:07:10 »
Grafish zou het zo moeten werken: Locatie-Netwerk-WindowsNetwerk-

Wat er met je muis misgaat weet ik niet; ik heb zelf een scrollmuis van MS en die werkt prima, ook het scrollen. ALs je mis erg exotisch is, dan heeft de fabrikant misschien een speciale linuxdriver?

Als je met media moeilijkheden hebt kun je proberen de medibuntu repositories aan je /etc/apt/sources.list toevoegen, er staat hier op het forum info ... zoek op medibuntu

Het overzetten van mail en adresboek gaat voor zover ik weet alleen maar automatisch als je een dualboot-machine installeert. De installer ziet dan je windows-partitite en biedt je aan om adresboek, mail en favorieten over te nemen (indien mogelijk). Alleen meen ik dat de installer er vanuit gaat dat je outlook (ev express) en explorer gebruikt en de gegevens worden sowieso in evolution en firefox gezet, daarna kan je denk ik thunderbird vertellen dat ie gegevens van evolution moet overnemen. In het andere geval heb je pech, dan zul je eerst je gegevens moeten exporteren in windows en in ubuntu weer moet importeren.

TVTime? Werkt je video-capture-card wel goed?

mvg, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425