Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HD wil niet meer mee  (gelezen 479 keer)

Offline Dotax

  • Lid
Externe HD wil niet meer mee
« Gepost op: 2016/05/25, 00:11:37 »
Beste,
Al mijn foto's bewaar ik op een externe HD. Tijdje terug dacht ik nog eens om van deze HD een back-up te maken.
Je weet meer nooit. De laatste back-up was dan ook een jaar geleden.

Bij het inpluggen van mijn HD (niet de back-up versie) koppelt deze niet meer aan.
Het lampje van de HD gaat wel branden en je hoort de schijfjes binnenin wel in werking treden, maar nergens op de pc verschijnt het icoontje.
Ook nergens anders kan ik de HD openen. Al op verschillende PC's (ook windows PC) en nergens werkt mijn HD.

Is de HD voor de vuilbak of valt dit nog te redden?

Alvast bedankt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Externe HD wil niet meer mee
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/25, 01:00:33 »
HDD uit de behuizing halen en direct in een PC aansluiten.
Fingers crossed.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HD wil niet meer mee
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/25, 09:31:37 »
Niet zo drastisch meteen. Als dit een schijf is die in de ntfs bestandsstructuur geformatteerd is, dan kan dit erop wijzen dat er inconsistenties zijn. Die repareer je dan best met de Windows schijfcontrole tools. Daarna zak de harde schijf terug automatrisch in Ubuntu aangekoppeld worden.

Als je foto's ook maar enige waarde hebben, dan neem je toch meer dan één keer per jaar een backup ...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe HD wil niet meer mee
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/27, 20:56:10 »
In linux met het programma "disks"(of schijven) , kijken of je de hd ziet.(dit heb je ook in windows, heet alleen anders).

Kan zij dat je de schijf verkeerd los getrokken hebt, dan is de index van je schijf defect.
Een externe schijf moet eerst via software ontkoppeld worden, anders heb je kans op beschadigen en verlies van je hd.

Als je de schijf nu wel ziet(met disks), dan moet je gaan zoeken hoe hard disk recovery werkt.
dus google op ,
hard disk recovery
En eerst goede instructies zoeken, dan pas wat gaan uitproberen, want anders ben je gelijk je data kwijt.

Offline Dotax

  • Lid
Re: Externe HD wil niet meer mee
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/03, 13:19:49 »
Sorry voor de late reactie, ik zit namelijk nog op vakantie in Frankrijk en het is niet evident om tijdig te reageren.
Eerst dikke merci voor de antwoorden en de sugesties.
@ jan11000: Ik vrees idd dat de foute ontkoppeling de boosdoener is. Bij het opstarten van "Disks" zie ik idd de HD verschijnen.

Ik ga zien of ik het nodige kan doen / of iemand kan contacteren die de nodige kennis heeft.

Keep you posted!