Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervelende "%2F"-tekens  (gelezen 1472 keer)

Vervelende "%2F"-tekens
« Gepost op: 2016/03/05, 08:45:28 »
Dag, iedereen,

Soms wil ik in Firefox uit een pagina een koppelingslocatie kopiëren waarin meestal op het einde een andere url vervat zit en het is deze laatste url die ik dan in mijn adresbalk wil zetten om die rechtstreeks te kunnen benaderen. Bijvoorbeeld: gegeven de url "http://www.xxxxxxxxxxxxx.url=http://www.yyyyyyyyyyyyyyy". Het is dus http://www.yyyyyyyyyyyyyyy die ik dan in de adresbalk wil zetten en direct uitwerken. Dit is een eenvoudig klusje, ware het niet dat die "/"-tekentjes dan vaak vervangen worden door "%2F" in de adresbalk. Ook andere tekens, zoals een "?"-teken in de url krijgen dan zo'n vervangende tekenreeks. En Firefox erkent in zijn adresbalk die tekens niet (resultaat = url niet gevonden!). Het is mij dan wel mogelijk om die %2F- en andere %xx-tekens in de adresbalk manueel om te zetten naar de 'normale' "/"- of andere tekens maar ik vind dit al bij al maar een vervelend en tijdrovend karweitje, waarin je gemakkelijk vergissingen kunt maken.
Is er geen directer methode,  zo is mijn vraag, om die omzettingen te omzeilen, dan wel sneller om te zetten naar de normale nomenclatuur, zodat ik van dat prutswerk vanaf ben?

Norbert

Frederik

  • Gast
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/05, 10:39:18 »
Vermoedelijk staat de gebruikte tekenset van Firefox niet goed ingesteld (?).
Omdat ik je probleem niet herken, zou je kunnen proberen mijn instellingen eens over te nemen:
Tabblad Beeld > Tekstcodering > Unicode

Offline atomos

  • Lid
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/05, 11:34:11 »
Had hier iets anders wat er op lijkt, o.a. æ wordt dan een zwart vraagteken.. ander lettertype gekozen en het meeste was opgelost.
kubuntu 14.04 LTS
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/05, 11:59:04 »
Hier vind je wat mogelijkheden: http://unix.stackexchange.com/questions/159253/decoding-url-encoding-percent-encoding

URL's of andere informatie die als een deel van een URL doorgegeven worden aan een website (Google in dit geval) worden altijd geëncodeerd tot "platte tekst". Anders krijg je een ongeldige URL.

Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/05, 16:29:56 »
Vermoedelijk staat de gebruikte tekenset van Firefox niet goed ingesteld (?).
Omdat ik je probleem niet herken, zou je kunnen proberen mijn instellingen eens over te nemen:
Tabblad Beeld > Tekstcodering > Unicode

Die staat bij mij reeds op Unicode, Frederik, maar nog blijft het probleem bestaan. Het is echter niet bij àlle url's zo, eerder bij een minderheid. Het was voor mij al voldoende indien ik maar een kort lijstje kon vinden waaruit ik zo direct kan aflezen waar %2F of %20, etc. voor staan. Sommige ken ik al van buiten en dan gaat het snel, maar soms kom ik ook nog wel voor verrassingen te staan.

Norbert

Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/05, 16:34:15 »
Hier vind je wat mogelijkheden: http://unix.stackexchange.com/questions/159253/decoding-url-encoding-percent-encoding

URL's of andere informatie die als een deel van een URL doorgegeven worden aan een website (Google in dit geval) worden altijd geëncodeerd tot "platte tekst". Anders krijg je een ongeldige URL.

Sorry, vanadium, maar dit gaat echt boven m'n petje!

Norbert

Frederik

  • Gast
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/05, 21:05:30 »
Heb je een voorbeeld URL waar dit voorkomt?

Webpagina's worden vrijwel altijd in unicode / UTF-8 opgemaakt waardoor browsers vreemde tekens moeiteloos kunnen weergeven en dat geldt ook voor de servers waar die webpagina's staan en worden opgevraagd.
De tekstcodering staat bij ons goed ingesteld en dat doet mij vermoeden dat het een probleem is van de servers waar de tekenset niet goed is ingesteld waardoor dit probleem ontstaat. Wanneer het je weer overkomt: berichtje naar de webmaster sturen. FF kun je hierin niet bijsturen.

Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/05, 21:39:39 »
@Strandkruier,
%20 staat voor een spatie in een URL

Wat je nog kan proberen is de URL te kopieren in een tekstverwerker, daarna deze te kopiëren en te plakken in de browser.
Beetje omslachtig, maar soms afdoende.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2016/03/05, 21:46:20 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/05, 22:40:29 »
Ik heb er hier al eerder op gewezen, dat spaties een vertekende URL weer geven, of helemaal niet weer geven.

Hier een voorbeeld wat fout is: dit is een foute.
En dit is een goede: zo_is_hij_goed

Frederik

  • Gast
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/06, 10:01:11 »
Ik heb er hier al eerder op gewezen, dat spaties een vertekende URL weer geven, of helemaal niet weer geven.

Hier een voorbeeld wat fout is: dit is een foute.
En dit is een goede: zo_is_hij_goed

Een spatie in een URL gebruiken is niet fout, maar om problemen te voorkomen wanneer een browsers eens de hik heeft en de spatie niet omgezet wordt, kan een url beter uit één woord bestaan, dan een onderbreking met een spatie of een streeptje. Voorkeur url: ditiseengoede.html
Wanneer gebruik van spaties of streepjes tot problemen leidt, moet de browser opnieuw ingesteld worden of de server waar de website draait worden aangepast.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/06, 11:49:23 »
Hier vind je wat mogelijkheden: http://unix.stackexchange.com/questions/159253/decoding-url-encoding-percent-encoding

URL's of andere informatie die als een deel van een URL doorgegeven worden aan een website (Google in dit geval) worden altijd geëncodeerd tot "platte tekst". Anders krijg je een ongeldige URL.

Sorry, vanadium, maar dit gaat echt boven m'n petje!

Norbert

Onthoudt enkel dat het niet nodig is de codepagina van je browser te veranderen, webmasters te verwittigen, je browser te herinstalleren of weet ik wat meer wat in dit draadje dreigt op te  duiken. Als je die andere URL wil bekomen in het correcte formaat voor de browser, dan zit er niets anders op die URL terug te decoderen. Kan op een eenvoudige manier hier. Anders is er een scriptje of programmaatje nodig (of doe je het zelf).

Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/06, 19:49:21 »
Heb je een voorbeeld URL waar dit voorkomt?

Sorry, Frederik, ik heb er nooit aan gedacht die originele url's ergens op te slaan omdat ik er zelf wel manueel de voor mij verkozen url's, die er in vervat zaten, uit kon kopiëren en omzetten naar een voor mijn browser aanvaardbare vorm (gewoon door ze  te vergelijken met de originelen in de voetbalk). Maar ik geloof dat vanadium voor mij toch met iets bruikbaars afgekomen is (zie verder).

Norbert

Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/06, 20:00:12 »
Hier vind je wat mogelijkheden: http://unix.stackexchange.com/questions/159253/decoding-url-encoding-percent-encoding

URL's of andere informatie die als een deel van een URL doorgegeven worden aan een website (Google in dit geval) worden altijd geëncodeerd tot "platte tekst". Anders krijg je een ongeldige URL.

Sorry, vanadium, maar dit gaat echt boven m'n petje!

Norbert

Onthoudt enkel dat het niet nodig is de codepagina van je browser te veranderen, webmasters te verwittigen, je browser te herinstalleren of weet ik wat meer wat in dit draadje dreigt op te  duiken. Als je die andere URL wil bekomen in het correcte formaat voor de browser, dan zit er niets anders op die URL terug te decoderen. Kan op een eenvoudige manier hier. Anders is er een scriptje of programmaatje nodig (of doe je het zelf).

Nou, vanadium, ik geloof dat jij hier mijn duivel bij de poot hebt, hoor! Ik ga die webpagina van UrlDecode.org sofort in mijn bookmarks steken! Dat lijkt me wel iets!! Hoe simpel de wereld toch kan zijn.. Ik heb ook al lang zitten zoeken naar zoiets maar nooit iets gevonden en nu krijg ik het hier zomaar op mijn schoot! Dank je wel, zeg! Ik kan nu echter wel nog niet zeggen of mijn probleem daar nu helemaal mee opgelost is want dat ik op die gecompliceerde url's bots gebeurt niet elke dag. Maar de eerste keer dat het wederom voorvalt en het werkt zal ik het je beslist laten weten.

Norbert

Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/06, 20:04:16 »
@Strandkruier,
%20 staat voor een spatie in een URL

Wat je nog kan proberen is de URL te kopieren in een tekstverwerker, daarna deze te kopiëren en te plakken in de browser.
Beetje omslachtig, maar soms afdoende.
Succes!

Dat heb ik al eerder geprobeerd, pederoco. Maar in mijn tekstverwerker is het zo dat de gecopieerde url ook direct met zijn ingewikkelde '%'-tekens wordt afgebeeld en zodoende sta ik daarmee even ver.

Norbert

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/06, 20:09:43 »
Misschien heb je hier ook iets aan ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/06, 20:42:53 »
@Ron:

Interessante pagina, Ron, maar ik heb niet de indruk dat ik iets mee kan aanvangen. Tenminste: voorlopig niet.

@vanadium:


J
a, hoor! Jouw verwijzing naar UrlDecode.org lost mijn probleem helemaal op. Had daarnet weer zo'n ingewikkeld geval te pakken. Ik moest wel twee keer op 'Decode' drukken voordat ik de gepaste uitdrukking van de url had die mijn browser wilde slikken, maar voor de rest werkte het prima. Nogmaals dank!

Norbert


Frederik

  • Gast
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #16 Gepost op: 2016/03/08, 01:52:39 »
Fijn dat je probleem is opgelost :) en dat je met de aangeboden oplossing van vanadium uit de voeten kunt, ook al is het voor de lange termijn een waardeloos advies. Het lost namelijk het probleem van 'foute url's ' niet op. Als dat geen probleem is, is er niks aan de hand. Wil je een bescheiden  bijdrage leveren aan het oplossen van dit soort problemen, adviseer ik toch nog een keer het te melden op de website waar het voorkomt. Dan kan er structureel iets aan gedaan worden en daar wordt uiteindelijk iedereen beter van.
Je blijft anders problemen oplossen via een omweg die door een ander worden veroorzaakt.

Onthoudt enkel dat het niet nodig is de codepagina van je browser te veranderen, webmasters te verwittigen, je browser te herinstalleren of weet ik wat meer wat in dit draadje dreigt op te  duiken. Als je die andere URL wil bekomen in het correcte formaat voor de browser, dan zit er niets anders op die URL terug te decoderen. Kan op een eenvoudige manier hier. Anders is er een scriptje of programmaatje nodig (of doe je het zelf).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vervelende "%2F"-tekens
« Reactie #17 Gepost op: 2016/03/08, 14:58:00 »
Fijn dat je probleem is opgelost :) en dat je met de aangeboden oplossing van vanadium uit de voeten kunt, ook al is het voor de lange termijn een waardeloos advies. Het lost namelijk het probleem van 'foute url's ' niet op.
??? Ga jij de internetstandaarden veranderen misschien? Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waarover het hier gaat.

Citaat
Als dat geen probleem is, is er niks aan de hand. Wil je een bescheiden  bijdrage leveren aan het oplossen van dit soort problemen, adviseer ik toch nog een keer het te melden op de website waar het voorkomt. Dan kan er structureel iets aan gedaan worden en daar wordt uiteindelijk iedereen beter van.
Dan zal je wel een tijdje bezig zijn.