Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ombouw Ubuntu naar Xubuntu  (gelezen 751 keer)

[Opgelost] Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Gepost op: 2014/01/01, 14:13:01 »
Na lang aarzelen denk ik er toch over Ubuntu om te bouwen naar Xubuntu met behulp van de instructies van Computertip. De taakbalk links van Ubuntu is onhandig op een netboekje, omdat dan vaak een stukje van webpagina’s net buiten beeld valt.

Bij de schoonmaak achteraf moet er een aantal zaken worden gedeïnstalleerd:
Citaat
sudo apt-get remove nautilus gnome-power-manager compiz compiz-gnome unity gwibber gwibber-service zeitgeist gnome-control-center gnome-screenshot
Van de meeste dingen die daar verwijderd worden weet ik niet wat ze doen, maar Nautilus heeft - meen ik - iets te maken met onder meer Dropbox.

Vandaar de twijfel: zijn er risico’s bij deze operatie? Vast niet, maar ik vraag toch maar even.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/02, 19:49:03 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/01, 14:19:51 »
Nautilus kun je ook storingsvrij in Xubuntu gebruiken. Je moet hem dan alleen wel starten met nautilus --nodesktop Inderdaad heb je die wel nodig voor Dropbox.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/01, 15:28:20 »
Ik heb Dropbox geinstalleerd op vier computers met Xubuntu. Ging probleemloos, volgens mij zonder dat er Nautilus-onderdelen meekwamen (kan het nu even niet nakijken).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/01, 16:17:53 »
De taakbalk links van Ubuntu is onhandig op een netboekje, omdat dan vaak een stukje van webpagina’s net buiten beeld valt.
Als dat het enige bezwaar is, dan kan je Unity behouden, maar de taakbalk op automatisch verbergen zetten (Settings (instellingen) - Appearance (Uiterlijk), Behavior tab).

Re: Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/01, 16:20:32 »
Dank voor input.

Begrijp ik goed dat het ergste dat me bij die ombouw Ubuntu -> Xubuntu kan overkomen (nou ja, er kan altijd iets gebeuren) is dat ik Nautilus handmatig moet opstarten (één keer of iedere keer dat ik de computer aanzet?) of Dropbox opnieuw moet installeren na ombouw? (Vistaus) En dat dat waarschijnlijk helemaal niet nodig is? (Pjotr)

Misschien toch maar even wachten met de operatie totdat ik weer een reservemachine bij de hand heb. (Ben nu reizende en gebruikte Ubuntu intensiever en kreeg zin hem verder naar mijn hand te zetten.)

Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/01, 16:34:18 »
Op reis zou ik er niet aan gaan sleutelen.... Denk aan de Wet van Murphy.

Beter om dat thuis te doen in alle rust. :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/01, 17:24:37 »
Nautilus is inderdaad niet nodig met dropbox. Ik heb het hier draaien op debian testing met de commandline en met pcmanfm. Werkt uitstekend. Ik heb geen enkele pc op gnome/unity draaien en allemaal synchroniseren ze prima met dropbox.

Re: Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/01, 17:50:01 »
Citaat
Op reis zou ik er niet aan gaan sleutelen.... Denk aan de Wet van Murphy.

Beter om dat thuis te doen in alle rust. :)

Dat lijkt mij inderdaad het beste. (Wordt vervolgd.)

Citaat
Citaat
De taakbalk links van Ubuntu is onhandig op een netboekje, omdat dan vaak een stukje van webpagina’s net buiten beeld valt.

Als dat het enige bezwaar is, dan kan je Unity behouden, maar de taakbalk op automatisch verbergen zetten (Settings (instellingen) - Appearance (Uiterlijk), Behavior tab).

Ik was het nu vergeten, maar dat heb ik ooit geprobeerd. Dat werkte traag op mijn netboekje. Ik zal het nog eens proberen, wellicht beter na alle upgrades sindsdien.

@ Allen: dank voor de input.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: [Vooralsnog opgelost (wordt vervolgd)] Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/01, 20:29:30 »
Ik heb Dropbox geinstalleerd op vier computers met Xubuntu. Ging probleemloos, volgens mij zonder dat er Nautilus-onderdelen meekwamen (kan het nu even niet nakijken).

Oh oké, ik heb niet zoveel ervaring met Dropbox maar toen ik het ong. anderhalf jaar geleden even moest gebruiken kon ik niet zonder Nautilus... Wellicht is dat in de tussentijd opgelost, bedankt, dan weet ik dat voor toekomstige hulpgeving.

Re: [Vooralsnog opgelost (wordt vervolgd)] Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/02, 09:34:01 »
Citaat
Citaat
De taakbalk links van Ubuntu is onhandig op een netboekje, omdat dan vaak een stukje van webpagina’s net buiten beeld valt.

Als dat het enige bezwaar is, dan kan je Unity behouden, maar de taakbalk op automatisch verbergen zetten (Settings (instellingen) - Appearance (Uiterlijk), Behavior tab).
Geprobeerd en mijn geheugen bedroog mij niet: het verdwijnen van de launch bar gaat goed, maar hij komt hoogst zelden tevoorschijn als ik op mijn netboekje de muis naar de goede plek beweeg.

Ik heb het nu opgelost met Docky en het feit dat de launchbar meestal niet verschijnt. Dit lijkt wel OK voor mij. (Even wennen.)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/02, 09:35:49 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: [Opgelost] Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/02, 19:54:58 »
Nu pas vond ik meerdere tips om de launch bar toch terug te laten komen, als dat (meestal) niet meteen lukt, zoals op mijn netboekje:

Launcher reappears:

1 By pressing Alt+F1
2 By pressing [super] key. (Dit werkt bij mij niet.)
3 By striking the left side with the pointer 3/4 times quickly.
4 By moving your pointer towards the left end and when you reach the left end, don't stop and just keep moving left (as if you're trying to push the mouse out of the screen).

Bron. Daar ook tips om hiervoor de configuratie aant te passen met CompizConfig Settings Manager.

Docky is trouwens wel fraai en werkt snel.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/02, 19:59:33 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/02, 20:10:46 »
Misschien moet je wel eens experimenteren met de 'reveal sensitivity" instelling in de dialoog waar je de launcher kunt verbergen. Standaard staat die op een positie waarvan men denkt dat je zo de laucher niet te veel per ongeluk tevoorschijn brengt als de muis linksboven beweegt, maar misschien werkt een andere instelling voor jou beter. Gewoon eens uittesten.

Re: [Opgelost] Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/02, 20:25:18 »
@bert: De Super-toets is de toets met het Windows-vlaggetje ;)

Re: [Opgelost] Ombouw Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/02, 20:37:41 »
Dat de Supertoets de knop met het Windows vlaggetje is, had ik inmiddels opgezocht. Bij mij opent die de Dash en brengt hij niet de launch bar terug. Edit: Hé, nu zie ik dat hij onder die Dash wel degelijk ook de launch bar terug brengt. Rara?

Verschillende settings van de ‘reveal sensitivity’ hielpen op mijn netboekje niet.

Ik laat Docky nog even staan en kijk wat ik uiteindelijk het gemakkelijkst vind. Daar kun je trouwens niet de Dash in zetten. Maar daar zijn dan weer andere opties voor, inclusief de tips om de launch bar terug te roepen.

De ombouw naar Xubuntu laat ik maar even zitten, al wordt een en ander er wellicht iets sneller van. Met de snelheid van mijn netboekje heb ik trouwens niet zo veel problemen, behalve soms bij het uitklappen van menus en submenus. Maar dat is een ander onderwerp.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/02, 20:40:33 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon