Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie Xubuntu 16.04 naast Ubuntu 14.04  (gelezen 899 keer)

Offline nizi

  • Lid
installatie Xubuntu 16.04 naast Ubuntu 14.04
« Gepost op: 2016/12/21, 17:45:19 »
Hoi op mijn laptop van 8 jaar oud heb ik naar tevredenheid Ubuntu 14.04. Er zit sinds begin dit jaar een ssd in met alleen Ubuntu dus geen windows!  Nu wil ik gewoon voor de lol er ook Xubuntu 16.04 opzetten.
Wanneer ik op installatie van Xubuntu staat standaard een optie geselecteerd om dit er naast te doen zodat ik bij opstarten kan kiezen tussen Ubuntu en Xubuntu. Dit lijkt mij ideaal maar wanneer ik deze optie verder klik verschijnen er toch wat waarschuwingen. Vlak voor installatie een scherm dat er zo te zien alleen een extra swap partitie wordt aangemaakt.
Hier ben ik gestopt.
Daarom wat vragen:
Is alleen een extra swap genoeg?
Welke problemen kan ik tegen aan lopen? zoals storingen of andere zaken?
Kan ik programma's die op ubuntu staan ook op xubuntu gebruiken?  Kodi bijvoorbeeld?

Ik heb geen technische kennis en meeste gedaan volgens de uitstekende site van Pjotr.

Graag jullie reacties.

 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie Xubuntu 16.04 naast Ubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/21, 18:33:41 »
Alle programma's die werken met Ubuntu, werken ook met Xubuntu.
Zelf gebruik ik altijd Gparted, om de HD in te delen, voordat ik ga installeren.
Er is voor beide installaties maar één swap partitie nodig.

Mocht e.e.a. niet duidelijk zijn, dan gewoon doorvragen !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nizi

  • Lid
Re: installatie Xubuntu 16.04 naast Ubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/21, 21:23:42 »
Bedankt  Ron,
Wat je zegt is wat ik al had gelezen op internet. Dit had ik ook verwacht bij installatie.
Het installatiemenu geeft de volgende keuzes:
1 Waardeer Ubuntu op naar Xubuntu
2 Verwijder Ubuntu en installeer opnieuw.
Aangevinkt staat keuze 3:
Installeer Xubuntu naast Ubuntu
"Persoonlijke bestanden zoals documenten en muziek blijven behouden. Telkens wanneer u uw computer aanzet, kunt u het besturingssysteem kiezen dat u wil gebruiken."
4 Wis schijf en installeer Xubuntu.
5. Iets anders
Optie 5 geeft mogelijkheden om partities te wijzigen of aan te maken voor installatie Xubuntu.

Het gaat mij om optie 3. Als ik deze kies en op installeer nu klik komt er een mededeling:
"Sommige van de door u aangemaakte partities zijn te klein. Geef deze partities minstens de volgende omvang 3,6 GB. Ga terug etc etc anders kan de installatie mislukken.

Misschien dom van mij maar ik dacht dat optie 3 hetzelfde effect zou hebben als op een android telefoon waar je een andere launcher opzet. Zodat je kan kiezen welke je gebruikt. Maar ik ontkom er niet aan om een extra partitie te maken voor Xubuntu?


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: installatie Xubuntu 16.04 naast Ubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/21, 21:36:07 »
Hoi op mijn laptop van 8 jaar oud heb ik naar tevredenheid Ubuntu 14.04. Er zit sinds begin dit jaar een ssd in met alleen Ubuntu dus geen windows!  Nu wil ik gewoon voor de lol er ook Xubuntu 16.04 opzetten.
Het kan veel eenvoudiger door Xubuntu als extra werkomgeving te installeren. Dan kan je bij het aanmelden kiezen voor de werkomgeving van Ubuntu of Xubuntu.
https://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingInstalleren
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie Xubuntu 16.04 naast Ubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/21, 21:50:10 »
Het kan veel eenvoudiger door Xubuntu als extra werkomgeving te installeren. Dan kan je bij het aanmelden kiezen voor de werkomgeving van Ubuntu of Xubuntu.
Dat heeft wel als nadeel, dat een hoop mogelijkheden dubbel in je menu's komen te staan.
XFCE heeft nu eenmaal anderen programma's dan Unity, en andere als KDE, Gnome, enz.
Wil je het toch, dan open je een terminal en type jesudo apt install xubuntu-desktopmaar dat heeft niet mijn voorkeur.
Gewoon een partitie erbij maken van ~20GB (mijn mening) is zekerder en het voordeel is, wanneer het niet bevalt, hoef je niet alle programma's stuk voor stuk te verwijderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nizi

  • Lid
Re: installatie Xubuntu 16.04 naast Ubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/21, 22:03:53 »
Oke bedankt allebei, de optie van extra werkomgeving kende ik nog niet en dat was eigenlijk wat ik me had voorgesteld.
Zag het nu ook staan in Synaptic.
Op de site van Pjotr zag ik een pagina : meervoudig opstartbare computer. Daar staat weer genoeg te lezen om te beseffen dat veel boven mijn petje gaat momenteel.
Daarnaast bedacht ik dat ik voor deze laptop nog een harde schijf heb liggen die ik niet gebruik. Die erin en installeren is
de makkelijkste weg. Paar schroefjes losdraaien is een stuk simpeler. Voordeel van oude laptop , veel aparte vakjes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie Xubuntu 16.04 naast Ubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/21, 22:48:05 »
Paar schroefjes losdraaien is een stuk simpeler.
Toen ik begon, was ik ook bang.
In mijn PC zaten 2 harde schijven, en ik koos in de bios van welke ik wilde opstarten.
Mijn laptop kan 8 verschillende Linuxen opstarten en in virtualbox heb ik er nog eens 30 staan.
Het is zelfs mogelijk, om 3 systemen tegelijk te gebruiken zonder te veel vertraging, met 5 systemen tegelijk wordt het merkbaar trager.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.