Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon MP550  (gelezen 1142 keer)

Offline Alexis

  • Lid
Canon MP550
« Gepost op: 2014/05/10, 10:47:00 »
Mijn printer is een Canon MP550. Bij de installatie van Ubuntu 12.04 werd deze printer onmiddellijk herkend en het printen werkt prima. Nu moet ik nog de scanner aan de praat krijgen. Ik surfte op het net, op zoek  naar een driver voor de scanfunctie, en kwam uit bij "MP550 _Linux_Scangear.tar". Is dit de juiste driver voor mijn scanner en zo ja, hoe moet ik die dan installeren? Ik keek rond op dit forum en zie dat er nog andere programma's zijn waarmee ik kan scannen. Ik gebruik liever het Canon-programma (gewoonte?). Alvast bedankt voor de hulp.

Frederik

  • Gast
Re: Canon MP550
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/10, 22:11:11 »
Als je de zoekfunctie van dit forum had gebruikt, was je onder andere hier uitgekomen waarbij de oplossing is aangedragen voor de scanfunctie:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=57869.msg641920#msg641920

Offline Alexis

  • Lid
Re: Canon MP550
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/13, 14:54:31 »
Bedankt, Frederik, voor de link. Ik probeer de installatie een dezer dagen. Wel wil ik je nog zeggen dat ik niet de man  ben die de zoekfunctie NIET gebruik. Ook voor de scannerdriver heb ik gezocht op "Scannen met Canon Pixma MP550" , Canon Pixma MP550, Pixma MP550, . . . . . . . . maar telkens zonder resultaat. Ik kreeg veel antwoorden over uiteenlopende zaken, maar niets i.v.m. een scannerdriver.

Offline Alexis

  • Lid
Re: Canon MP550
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/15, 19:38:53 »
Ik heb, met succes, het stuurprogramma voor mijn scanner geïnstalleerd en het werkte prima. Nu wil ik vandaag enkele scans maken maar kan mijn scanner niet vinden. Kan iemand mij wegwijs maken waar ik die nu kan vinden?
Ik installeerde ook, uit interesse, Xsane. Ook dit werkt prima. Ik kan wel niet vinden hoe ik van enkele PDF's  (A4) één enkele PDF kan maken? Wil en kan iemand mij daarin wegwijs maken? Alvast mijn dank.

Re: Canon MP550
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/16, 08:03:42 »
Ik zie in "simpel scan" dat je kan kiezen on een enkele pagina te scannen of meerdere.
Deze keuze komt te voorschijn met het driehoekje/pijltje naast de knop 'scannen'.

Misschien dat dat kan helpen.

Offline Alexis

  • Lid
Re: Canon MP550
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/17, 23:07:39 »
Inderdaad, dat helpt. Bedankt. Maar het geïnstalleerde stuurprogramma (scannen) van mijn printer is spoorloos.

Re: Canon MP550
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/18, 09:18:17 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Canon MP550
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/18, 11:55:00 »
Dat stuurprogramma zoeken Simplescan en Xsane zelf wel op. Als zelfstandige driver opzoeken zal best wel kunnen, maar waarom zou je? Of werkt het niet?  Ik vind Simplescan een heerlijk ding. Als je meer dan één pagina te doen hebt klik dan nogmaals op scannen voor de tweede pagina. Ik heb ooit een boekscanner gebouwd. Leuke klus, werkte prima. Maar tegenwoordig klik ik het deksel van mijn Canon printer/scanner AIO en ram er op los met Simplescan. Dat gaat heel prima en met een stuk minder soesa!

Een ander programma om pdf's te combineren is pdfshuffler. Dat zit in het Softwarecentrum, net als pdfsam. Keuze genoeg zoals je ziet.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Alexis

  • Lid
Re: Canon MP550
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/19, 14:02:55 »
Ik heb, zoals aangeraden door jvecht, Simple Scan geprobeerd en het ziet er prima uit. Ik zal het voorlopig daarbij houden. Ook PDF-Shuffler is geïnstalleerd en dat moet ik nog proberen. Pdfsam ken ik van in Windows en dat programma heeft mij soms ook ui de nood geholpen.  Ik zal wel ondervinden wat nodig is of niet en ook wat de programma's kunnen of niet kunnen. Alvast bedankt voor de informatie.   

Offline PKing

  • Lid
Re: Canon MP550
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/19, 14:19:14 »
Met xsane scan kun je meerdere pagina's scannen, je moet dat ergens aangeven, dan opent er een popup dat heet project zo uit mijn hoofd, daar geef je in nieuw project, en dan zet hij meerdere scans met opeenvolgende nummers als een image, in die project popup.
Wanneer je denkt klaar te zijn kun je project opslaan doen.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04