Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet  (gelezen 5463 keer)

Offline lowieke

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Gepost op: 2008/01/23, 18:58:45 »
desktop pc met  ubuntu7.10 en  samba aangesloten met kabel aan router , laptop pc draadloos met ubuntu 7.10 en samba ,Op beide pc via printer toevoegen een PDF generator aangemaakt en nu het probleem.
Net na het installeren kon ik direct via afdrukken een bestand wegschrijven van de ene pc naar de andere in beide richtingen en raar maar waar pas 2 dagen later kon ik bestanden zien op de andere pc.Dus desktop kon kijken naar bestanden op laptop na 1 dag  en nog een dag later kon ik kijken van laptop naar desktop.
Nu een paar dagen later lukt het niet meer om bestanden te bekijken op de ander pc maar ik kan nog altijd via afdrukken - PDF generator bestanden wegschrijven naar de andere PC.Samengevat via afdrukken heb ik dus verbinding met de andere PC maar via locaties netwerk kan ik ze niet meer benaderen.
Iemand een verklaring en hoe te kontroleren.
Heb het programma Grsync geinstalleerd om bestanden te kunnen synchroniseren en ik moet zeggen tussen de verschillende locaties op  zowel de laptop als de desktop werkt het uitstekend maar kan dus niks synchroniseren van de laptop naar de desktop en omgekeerd,Hoe op te lossen.
beste groeten

Offline Petervdw

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/23, 21:52:33 »
Aan Lowieke
Draadloze verbinding of ethernetkabeltje, lijkt me niet uitmaken, als er tussen beide computers een LAN verbinding is, (kun je pingen?) dan moet het overbrengen van data toch gewoon lukken. Het werkt wel iets anders als bij XP. een en ander beschreven in topic 20417. Wat je schrijft over afdrukken via PDF generator en dat synchroniseren weet ik niets vanaf. Hoe heb je die gedeelde mappen geconfigureerd?
Vr,groet, peter

Offline lowieke

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/23, 22:52:34 »
Citaat van: Petervdw
Aan Lowieke
Draadloze verbinding of ethernetkabeltje, lijkt me niet uitmaken, als er tussen beide computers een LAN verbinding is, (kun je pingen?) dan moet het overbrengen van data toch gewoon lukken. Het werkt wel iets anders als bij XP. een en ander beschreven in topic 20417. Wat je schrijft over afdrukken via PDF generator en dat synchroniseren weet ik niets vanaf. Hoe heb je die gedeelde mappen geconfigureerd?
Vr,groet, peter
Via systeem-beheer-gedeelde mappen  en dan toevoegen van de map /home/paul smb op beide pc;

afdrukken via PDF generator is via systeem-beheer-afdrukken nieuwe printer en dan PDF_file_generator selecteren waardoor men nadien via afdrukken met een virtuele printer een bestand omzet  in een PDF file wat voor mij interresant is en ik dikwijls gebruik om om het even welke bestanden op te slaan,Gebruik ik eigenlijk in plaats van documenten omdat ze op die manier niet meer kunnen gewijzigd worden..
GRsync is een programma om bestanden te synchroniseren en is wel handig om b.v;foto's en muziekbestanden op verschillende pc te synchroniseren.Gebruik ik als een vorm van backup .
beste groeten
lowieke

Offline Petervdw

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/23, 23:09:36 »
Aan Lowieke
Delen van mappen kun je beter doen door er op te klikken>rechtermuistoets>onderaan: map delen. Komt ie vanzelf in die gedeelde mappen te staan. Via beheer> enz is alleen maar een soort administratiefunctie.
Zoals jij het doet deel je eigenlijk de hele hoofdmap, want je kan geen submappen maken op die manier. Daardoor gaat het ook verkeerd. Gericht delen. Beschreven in de  topic. Wat betreft die PDF, ik heb er wel eens iets over gelezen.
Vr.groet,peter

Dat PDF gebeuren is natuurlijk geen noodzakelijk onderdeel van je netwerkverbinding.
Wil je een netwerkverbinding waarop je met gewoon slepen de files kunt verplaatsen, en die staat als een huis, dan kun je het best even overnieuw beginnen. Ik wil het met alle plezier nog een keer duidelijk voor je uitschrijven.

Offline lowieke

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/24, 13:47:45 »
Citaat van: Petervdw
Aan Lowieke
Delen van mappen kun je beter doen door er op te klikken>rechtermuistoets>onderaan: map delen. Komt ie vanzelf in die gedeelde mappen te staan. Via beheer> enz is alleen maar een soort administratiefunctie.
Zoals jij het doet deel je eigenlijk de hele hoofdmap, want je kan geen submappen maken op die manier. Daardoor gaat het ook verkeerd. Gericht delen. Beschreven in de  topic. Wat betreft die PDF, ik heb er wel eens iets over gelezen.
Vr.groet,peter

Dat PDF gebeuren is natuurlijk geen noodzakelijk onderdeel van je netwerkverbinding.
Wil je een netwerkverbinding waarop je met gewoon slepen de files kunt verplaatsen, en die staat als een huis, dan kun je het best even overnieuw beginnen. Ik wil het met alle plezier nog een keer duidelijk voor je uitschrijven.
dat zou me enorm plezier doen ,laat maar horen dan start ik opnieuw
dank bij voorbaat
beste groeten
lowieke

Offline Petervdw

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/24, 14:43:14 »
Aan Lowieke
OK, daar gaan we. Eerst even wat schoonmaken. System>beheer>gedeelde mappen:
wachtwoord invoeren en je ziet nu een menu. Op een map klikken, nu staan er eigenschappen en verwijderen>verwijderen. Alle mappen op dezelfde manier weg ermee. Op allebei de computers. Sluiten.

Veronderstel computer A en B. Op allebei is de LAN verbinding intact.

Computer A: Locaties>persoonlijke map>peter (bij mij dan).Maak in peter een nieuwe map aan, bijv. WISSEL A. Klik op die map, rechtermuistoets, en dan zie onderaan dat menu: Map delen>aanklikken>menu: settings for folder: kiezen: Windows netwerk (SMB), Bij naam invullen WISSEL A. Vinkje alleen lezen: wegklikken.
Computer A is ingericht. Lijkt heel veel,maar als je het ziet, stelt het niks voor.

Computer B: Locaties>Verbinden met server>Menu:
Invullen/kiezen: Diensttype: Windows gedeelde map
Server: Netwerknaam computer A invullen
Gedeelde map: WISSEL A (precies hetzelfde als hierboven)
Poort: niks
Map: niks
Naam voor de verbinding: WISSEL A (mag ook iets anders zijn, wat je wilt.)
>verbinden aanklikken.
Je zal nu op het bureaublad een SMB icoontje zien: WISSEL A (als alles goed is)
Computer B is ook klaar. Dit is echt alles.

Je kunt nu even proberen door te dubbelklikken op het icoontje op B of je al contact krijgt met het file overzicht op computer A. Daarin staat de map WISSEL A. Daarop dubbelklikken geeft de inhoud van map WISSEL A. Je zit daarbij nog steeds op computer B. Sleep een file uit map WISSEL A (moet je er wel eerst even op computer A een paar files inzetten, neem flinke 200MB of zo, dat test lekker) en sleep naar het bureaublad van computer B. Klik op locaties>pers.map en sleep nu vanaf het bureaublad de files naar de gewenste map, bijv. video of zo.

Als het niet lukt moet je eerst even beide computers rebooten. Zoals het nu is ingericht kun je al beide kanten op, door in omgekeerde volgorde te werken. Maar wil je op computer A ook een icoontje met bijv. WISSEL B, ga je gang.

Om te kijken of je contact hebt met de andere computer kun je eventueel in het locatie balkje van de Nautilus intypen op computer A: smb://netwerknaam B of IPnr
Na Enter moet de mapstructuur van B getoond worden.

Dit is wel erg Jip en Janneke taal, maar misschien is het duidelijker. Probeer het, succes, Bij mij werkt het als een speer. Succes. Als niet duidelijk, vraag het.

Vr.groet, peter

Ik zie nu als je de fileoverzichten van computer A en B op B zichtbaar maakt, dan kun je ook van map naar map slepen.

Offline Petervdw

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/24, 22:46:20 »
Aan Lowieke
Vergeten te vertellen dat je Firestarter moet verwijderen. (Met dank aan siegi) Als je die hebt verwijderd moet je beide computers opnieuw opstarten. De firewall in je modem
kun je wel handhaven.
Vr.groet, peter

Offline lowieke

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/27, 21:28:38 »
Citaat van: Petervdw
Aan Lowieke
Vergeten te vertellen dat je Firestarter moet verwijderen. (Met dank aan siegi) Als je die hebt verwijderd moet je beide computers opnieuw opstarten. De firewall in je modem
kun je wel handhaven.
Vr.groet, peter
heb alles zoals voorgesteld uitgevoerd ,vanaf mijn desktop pc zie ik alle bestanden op mijn laptop maar vanaf mijn laptop krijg ik steeds de foutmelding "Sorry maar kon niet de gehele map weergeven"ondanks het feit dat er maar een zeer klein bestandje instaat.
De icoontjes komen netjes op het bureaublad te staan zowel op laptop als op desktop.Het heeft de indruk dat ik vanaf mijn laptop mijn desktop pc niet zie .Kan wel via afdrukken PDF generator vanaf mijn laptop een bericht plaatsen in een map op mijn desktop pc ,een verbinding is er dus wel.
Het duurt wel een behoorlijke tijd(meerdere minuten) vooralleer na het opstarten alles beschikbaar is .
Enig idee hoe ik verder moet zoeken ?
in ieder geval dank voor het meedenken.
beste groeten
lowieke

Offline Petervdw

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/28, 00:01:47 »
Aan Lowieke
Sorry voor de late reactie, ik was even ergens anders mee bezig. Heb je de beschrijving voor beide computers precies eender uitgevoerd? Je kan ook even naar de eigenschappen van je te versturen mappen kijken. Aanklikken, rechtermuistoets> onderaan eigenschappen>Tab: rechten. Lezen en schrijven kiezen. Of: bestanden aanmaken en verwijderen, d.m.v. de pijltjes.

Voor de duidelijkheid: als je een bestandje van de laptop naar de desktop wil sturen moet je op de desktop gaan "staan", en van desktop naar laptop moet je op de laptop gaan "staan". Je moet de info a.h.w. naar je toe trekken. Dat is iets anders als bij MS.

De vertraging bij het opstarten ligt denk ik niet aan de computer, maar waarschijnlijk aan het tot stand komen van je draadloze verbinding.

Ik hoop dat dit een oplossing biedt. Vraag gerust als het niet duidelijk is of nog niet werkt.

Vr.groet, peter.

Offline Petervdw

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/28, 12:23:59 »
Aan Lowieke
Waar je ook nog kunt kijken:
Systeem>beheer>gedeelde mappen: Bij de tab Gedeelde mappen moet zoiets staan als: /home/naampers.map/mapnaam vd gedeelde map, dus iets als /home/peter/wissel laptop, maar er is ook nog een tweede tab: Algemene eigenschappen. Kijk of er op beide computers dezelfde netwerknaam is ingevuld.
Misschien dat dat speelt, omdat je die laptop waarschijnlijk ook nog aan een ander netwerk gebruikt. Wins-server niet aanvinken.
Tja, hiermee is mijn kennis wel uitgeput. Misschien weet iemand anders nog iets op te merken. Graag reacties. ik leer graag bij.
Vr.groet, peter

Offline lowieke

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/29, 16:29:36 »
Citaat van: Petervdw
Aan Lowieke
Waar je ook nog kunt kijken:
Systeem>beheer>gedeelde mappen: Bij de tab Gedeelde mappen moet zoiets staan als: /home/naampers.map/mapnaam vd gedeelde map, dus iets als /home/peter/wissel laptop, maar er is ook nog een tweede tab: Algemene eigenschappen. Kijk of er op beide computers dezelfde netwerknaam is ingevuld.
Misschien dat dat speelt, omdat je die laptop waarschijnlijk ook nog aan een ander netwerk gebruikt. Wins-server niet aanvinken.
Tja, hiermee is mijn kennis wel uitgeput. Misschien weet iemand anders nog iets op te merken. Graag reacties. ik leer graag bij.
Vr.groet, peter
het lukt mij maar niet om vanaf mijn laptop bestanden op mijn desktop te benaderen.Alles op precies dezelfde manier ingesteld maar niks.Ook met nautilus hetzelfde ,Kan vanaf mijn desktop alles zien op mijn laptop maar vanaf laptop niks te zien op desktop.Enige verschil dat ik vind is wanneer ik de smbicoontjes op het bureaublad met rechts aanklik en dan eigenschappen dat ik vanop mijn desktop bij inhoud iets zie maar vanop mijn laptop bij inhoud onleesbaar.
Het enige dat ik zelf kan bedenken is ,dat ofwel het systeem niet werkt in beide richtingen maar enkel van desktop naar laptop ofwel dat ik een verkeerd gegeven invul op mijn laptop bij server.
Hoe kan ik het IP nr vinden van een map dan kan ik dit ingeven op mijn laptop in de nautilus balk en hoe kom ik te weten of ik het juiste invul bij server,nu vul ik paul-desktop in op mijn laptop en paul-laptop op mijn desktop.
beste groeten en hopelijk komen we eruit.Word er moe van .
lowieke

Offline Petervdw

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/29, 22:48:34 »
Aan Lowieke
Het IP nummer van de computers kun je vinden door: Systeem>beheer>netwerkhulpmiddelen, tab Apparaten, netwerkapparaat, pijltjes, en dan staat er: Ethernet interface (eth0). Aanklikken en zie: IPv4: 192.168.125.252
(voorbeeld, he) zoiets. Netmasker: 255.255.255.0 masker op beide gelijk
De netwerknaam van je computer vind je door: systeem>beheer>netwerk Menuutje:
Netwerkinstellingen>tab algemeen: Daar staat de netwerk naam die moet je hebben en invullen bij server. Verder onder tab DNS ook een IPnr, ook even vergelijken.
Volhouden, het moet toch werken, vandaag niet, nou dan morgen. Ik denk dat hier de problemen zitten.
Vr.groet, peter

Offline lowieke

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/30, 21:48:46 »
Citaat van: Petervdw
Aan Lowieke
Het IP nummer van de computers kun je vinden door: Systeem>beheer>netwerkhulpmiddelen, tab Apparaten, netwerkapparaat, pijltjes, en dan staat er: Ethernet interface (eth0). Aanklikken en zie: IPv4: 192.168.125.252
(voorbeeld, he) zoiets. Netmasker: 255.255.255.0 masker op beide gelijk
De netwerknaam van je computer vind je door: systeem>beheer>netwerk Menuutje:
Netwerkinstellingen>tab algemeen: Daar staat de netwerk naam die moet je hebben en invullen bij server. Verder onder tab DNS ook een IPnr, ook even vergelijken.
Volhouden, het moet toch werken, vandaag niet, nou dan morgen. Ik denk dat hier de problemen zitten.
Vr.groet, peter
het netmasker is op beide pc gelijk,het DNS IPnr is op beide pc 192.168.1.254,naam pc was paul-laptop en paul-desktop wat ik ingevuld had ,het enige dat verschilt is is IPv4 en IPv6 wat ik veronderstelt normaal is
beste groeten en we blijven proberen maar moet zeggen windows is wat dit betreft ver superieur.
lowieke

Offline Petervdw

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/30, 23:06:30 »
Aan Lowieke
Nou met MS kun je ook aardig zitten te tobben hoor. Tegen de tijd dat ik een mapje moet delen, ben ik het meestal weer vergeten. En dan wordt het toch weer wroeten.
Meestal moet ik er een nachtje over slapen.
Ik laat het je weten als me nog iets te binnen schiet.
Vr.groet, peter

Offline lowieke

  • Lid
netwerk tussen 2 ubuntu pc werkt soms wel soms niet
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/07, 20:08:45 »
Citaat van: Petervdw
Aan Lowieke
Nou met MS kun je ook aardig zitten te tobben hoor. Tegen de tijd dat ik een mapje moet delen, ben ik het meestal weer vergeten. En dan wordt het toch weer wroeten.
Meestal moet ik er een nachtje over slapen.
Ik laat het je weten als me nog iets te binnen schiet.
Vr.groet, peter
ongelooflijk,vandaag nog eens geprobeerd en wonder boven wonder zonder iets te veranderen kan ik vanaf mijn laptop alle bestanden op mijn desktop zien.
Jammer genoeg blijft het een onbegrijpelijk systeem en werkt het met haken en ogen.
Een nieuw bestand geplaatst in een gedeelde map op mijn laptop b.v. pictures zie ik wel vanop mijn desktop maar wanneer ik het wil openen krijg ik de melding "could not load image"geen toegang,oudere bestanden echter openen probleemloos.
Ik vind het zeer jammer maar op die manier valt er niet mee te werken,was vroeger altijd van mening dat iets werkt ofwel niet maar bij ubuntu is het soms een loterij ;
beste groeten
lowieke