Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen  (gelezen 3659 keer)

Offline Tuxie

  • Lid
Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen
« Gepost op: 2010/02/17, 20:56:29 »
Hallo iedereen,

Gisteren en vandaag heb ik diverse fora afgestruind en van alles en nog wat geprobeerd om middels menu 'Locaties' -> 'Netwerk' -> dubbelklik op 'Windows-netwerk' de in het thuisnetwerk hangende windows machines te benaderen.
Bij Ubuntu 9.04 lukte dat meestal. Soms moest ik het een paar keer proberen, soms moest ik gewoon de stekker uit mijn modem/router trekken; even wachten , daarna stroom er weer op en alles ging weer zeer vlot.

Na de schone installatie van 9.10 werkt helaas niets meer wat betreft het zien van andere (win)machines.
Wat ik zoal heb gevonden op Engels- en Nederlandstalige fora werkt helaas niet.

Heeft iemand een zeer recente oplossing? Is er een mogelijkheid dat Cononical zelf met een fix komt die middels een reguliere upgrade wordt geïnstalleerd?


Alvast bedankt voor de reactie!


Re: Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/17, 23:15:17 »
Heb je Samba geïnstalleerd?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tuxie

  • Lid
Re: Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/18, 11:48:30 »
Hallo Gijsbert,

Bedankt voor je reactie.
Ja, Samba heb ik geïnstalleerd.
Als ik kijk in Systeem, Beheer, dan staat daar een icoontje met de naam Samba.
Verder heb ik meerdere pakketten via Synaptic van UBUNTU 9.10 geïnstalleerd, zoals:
samba-common, system-config-samba, samba-common-bin, winbind en smbclient.

Trouwens: via Firefox kan ik de andere computers wel benaderen door het adres op te geven, dus zoiets als:
smb://<vast IP-adres>. Ik werk niet met DNS, maar met vaste IP-adressen.

De stappen, of betere gezegd 'Problems' 1 t/m 3, zoals genoemd via onderstaande URL, heb ik ook al geprobeerd:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1169149
Als Problem 4 heb de firewall van een werkeenheid helemaal uitgezet: geen resultaat.

Groeten,

Tuxie